Magisch afscheid: Volkswagen Polo GTI 230

0

Waarom de korte test?

Afscheid nemen doe je met een climax. Volkswagen zal dit jaar de huidige generatie Polo met pensioen sturen. In Zwitserland gebeurt dat niet onopgemerkt, want daar wordt uitgezwaaid met de zogeheten GTI 230. Van dit exclusieve model zullen slechts 230 exemplaren worden vervaardigd.

Wat voor auto is het?

Onder de kap van deze finale editie zit de bekende 1,8 liter TSI die in de gewone GTI uitvoering goed is voor 192 pk en 320 Nm. Tuner ABT heeft daar echter 40 pk en 40 Nm aan toe weten te voegen. Daarmee is hij even sterk als zustermodel Audi S1, die tegen een veel hoger tarief hetzelfde vermogen aan alle vier de wielen stuurt. Het voordeel van ‘slechts’ voorwielaandrijving is dat het gewicht binnen de perken blijft: 1.272 kg. De opgevoerde motor kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps DSG automaat.

Tuners werken niet met stuntprijzen. Bij ABT is dat niet anders. De Polo GTI kost omgerekend 34.100 euro. Daarmee is hij afgerond 6,5 mille duurder dan de gewone GTI (28.490 euro), maar toch is het meertarief niet onredelijk. Immers, de Opel Corsa OPC kost 36.845 euro, de 208 pk sterke Peugeot Sport uitvoering van de 208 GTI is nauwelijks goedkoper dan de Volkswagen en voor de Mini Hatch John Cooper Works ben je minimaal 42.902 euro kwijt. Voor de genoemde 6,5 mille extra ten opzichte van de gewone Polo GTI krijg je overigens niet alleen bovengenoemde motor, maar ook het gewoonlijk optionele Sport Select onderstel standaard, evenals de Sport Performance Kit. Dat biedt o.a. de rij modus Sport, waarin de vering strakker wordt en de besturing scherper.

Het uiterlijk van de Polo GTI 230, sportief zonder opzichtig te zijn, is precies goed. Daar waar het nodig is, is voor extra decoratie gezorgd, zoals badges (‘GTI 230”, koolstofbehuizing voor de spiegels, een achterspoiler, een diffuser en een dubbele verchroomde uitlaat. Voor het contact met de bestrating zijn er 215/40 R 17 banden die gemonteerd zijn op 17-inch lichtmetalen Mirabeau velgen. Kijk je door je oogharen, dan zie je (bijna) de zeer exclusieve Polo R WRC Street, een speciale editie met hoge verzamelaarwaarde uit 2014.

Is het wat?

De koper van de Polo GTI 230 kan uit dezelfde 9 kleuren kiezen als bij het gewone pallet. Ook zijn er identieke optiemogelijkheden, met inbegrip van een schuifdak of lederen / Alcantara interieurbekleding. De stoelen zijn net als bij de normale GTI bekleed met het ruitmotief van een plaid; een leuke knipoog naar de Volkswagen GTI modellen uit de jaren zeventig en tachtig. Bij het dashboard, de tellers, de versnellingspook en alle andere interieurcomponenten valt onmiddellijk de nette afwerking op. De beroemde Duitse kwaliteit kan hier goed worden herkend.

Net als in de gewone GTI, zorgt Volkswagen ook in de tot 230 pk opgevoerde uitvoering voor het Discover Media navigatiesysteem (tenminste, als je bijbetaald), met een 6,5-inch touch TFT scherm. Een USB poort, Bluetooth verbinding, en niet minder belangrijk, een 300W geluidsinstallatie met een effectieve subwoofer kunnen ook in de Polo worden gemonteerd. Nadeel is wel dat dit wel ruimte in de kofferbak kost. De bestuurder wordt comforttechnisch in de watten gelegd met een topkwaliteit stuurwiel waarop alle knoppen zitten die je verwacht (multimedia, cruise controle, enz.) en dat de ideale grootte heeft. De aluminium pedalen bieden goede ondersteuning zonder dat er kans is dan je voet er van af glijdt.

De stoelen zijn aan de smalle kant, maar je vindt gemakkelijk een ideale rij positie, dankzij het grote instelbereik van de zitting (handmatig) en de hoogte & diepte verstelling van het stuurwiel. De hoofdsteun kunnen voor personen kleiner dan 1,60 meter te hoog zijn. De Polo GTI 230 is standaard voorzien van 5 deuren. Achterin zijn de zetels identiek aan die van de gewone uitvoering. Grote jongens zullen het gebrek aan bewegingsvrijheid betreuren.

Het weggedrag van de Polo GTI 230 is heel gezond met een evenwichtige onderstelbalans. De Volkswagen heet duidelijk geen hekel aan het asfalt. De handgeschakelde 6-bak heeft perfecte overbrengingsverhoudingen en de motor is ondanks de opvoerkuur heel dociel: zonder schokken kan je het tempo tot 800 toeren in de 6e versnelling verlagen. De remmen maken een vertrouwenwekkende sterke indruk. Dankzij een levendig, nauwkeurig en wendbaar karakter wikkelt de Polo GTI 230 bochten met gemak af. Ondanks dat slechts 2 wielen worden aangedreven (en een mechanisch zelfblokkerend differentieel ontbreekt; je moet het doen met een elektronisch XDS exemplaar) blijft de Volkswagen onder alle omstandigheden mooi stabiel, ook op een natte ondergrond. Indrukken van de ‘Sport’ knop transformeert de Polo GTI 230 in een echte kart. Keerzijde van de medaille is dat de sportchassis configuratie de auto veeleisender maakt, vooral op bochtige en hobbelige wegen, en dan worden de comfortgrenzen snel bereikt. Het verbruik (gedurende de test 7,6 liter per 100 km) is daarentegen absoluut geen reden om deze door ABT onder handen genomen Volkswagen te laten staan.

8.0 Awesome

Ondanks een meerprijs van 6.500 euro in vergelijking met de normale Polo GTI, is de '230' uitvoering een zeer verantwoorde keuze, in de zin dat je unieke Volkswagen krijgt met een duidelijke meerwaarde. Vroeger was zijn neef Seat Ibiza Cupra een belangrijke prijsconcurrent, maar dat model is van het menu verdwenen en zal ook geen opvolger krijgen. De Polo GTI 230 wordt gekenmerkt door mechanische en dynamische levendigheid. De Volkswagen weet onmiskenbaar te behagen met zijn prestaties en zijn zowel ingetogen als sportieve uiterlijk (kenmerkend voor modellen van dit merk). Ja, ook deze toegift is een 'magische GTI' !

  • 8
  • User Ratings (12 Votes) 6.7

Comments are closed.