Exclusief: rijden met de Hyundai Kona

0

Waarom de korte test?

Eindelijk heeft Hyundai een alternatief voor de Renault Captur, Nissan Juke en alle andere B segment cross-over modellen. Als zelfs de fabrikant toegeeft dat zij “aan de late kant” op het verkoopfeestje arriveert, dan weet je dat de dealers er om zaten te springen. Niet dat het slecht gaat met Hyundai in Europa, maar van structurele groei is al lange tijd geen sprake. De Koreaanse autofabrikant noemt als reden voor het late debuut het feit dat zij eerst de wensen van bestaande en potentiële klanten wilde inventariseren, met als doel een beter alternatief op de markt te brengen. Het resultaat heet Kona.

Wat voor auto is het?

Als de kaarten in het segment voor compacte cross-overs al grotendeels geschud zijn, dat zou Hyundai haar eigen glazen ingegooid hebben als zij een model had ontwikkeld die net zo traditioneel en conservatief oogt als haar i20 en i30. Gelukkig is dat niet het geval. Zeker in een felle kleur is de Kona een opvallende verschijning met scherp gesneden, gemeen ogende koplampen en extra veel carrosserieplastic. De Hyundai ziet er daardoor zowel sportief als stoer uit. Helemaal goed dus, al zullen sommige autoconsumenten een meer ingetogen design prefereren.

Kort door de bocht zou je de Kona kunnen omschrijven als ‘de SUV versie van de i20’, maar eigenlijk heeft hij de i30 als basis. Vandaar dat de Kona met deels dezelfde motoren leverbaar wordt, waaronder een 1.6 T-GDI unit die gekoppeld is aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling en standaard over vierwielaandrijving beschikt. Ook de vanaf april 2018 leverbare dieselversie (1.6 CRDi) is meer ‘i30’ dan ‘i20’. Eigenlijk is dus niet de Captur zijn primaire concurrent, maar de Audi Q2. Die staat namelijk op het onderstel van de (3-deurs) A3 en niet op de bodemplaat van de A1. In vierwielaangedreven vorm (ook de sterkste vermogensversie van de 1.6 CRDi wordt leverbaar als 4WD) heeft de Kona achterwielophanging van het ‘multi-link’ type. De minst sterke diesel en de 1.0 T-GDI komen er louter met voorwielaandrijving en hebben een simpele torsie as. Voor een B segment model is dat eerder regel dan uitzondering.

Is het wat?

Er kon op het testcircuit van het R&D centrum in Namyang worden gereden met een prototype van de Kona. Die was het camouflagemateriaal stadium voorbij, maar Hyundai is nog wel bezig met de finale onderstel afstelling. Bovendien gaat het rij karakter van de Europese versie meer op ‘fun’ gericht worden dan op comfort, waar voor de thuismarkt de voorkeur aan wordt gegeven. Een definitief oordeel over het onderstel valt dan ook nog niet te geven, en je moet je sowieso realiseren dat de 1.6 T-GDI met zijn dure techniek heel anders zal (kunnen) rijden dan de simpelere basisversie met 1,0 liter motor.

In Koreaanse vorm weet de Kona goed raad met oneffenheden in het wegdek. Hij heeft wel een beetje de neiging over te hellen, maar niet meer dan andere hoge modellen uit het B segment. Het weggedrag is rustig, maar de feedback van de besturing is niet om over naar Nederland te schrijven. Hopelijk zorgt Hyundai bij de Europese variant van de Kona daadwerkelijk voor een installatie die meer ‘fun’ biedt. De Koreaanse autofabrikant zal ook de veerkarakteristiek wijzigen en dat voornemen leidt bij Autointernationaal.nl tot gefronste wenkbrauwen: de dempers zijn nu reeds aan de stevige kant en het resultaat zou een wel erg hard geveerde cross-over kunnen zijn. Daarmee valt de Hyundai op zich niet uit de toon (ook de Audi Q2 moet het niet van zijn absorptievermogen van oneffenheden hebben), maar dit soort cross-overs worden eerder gekocht vanwege hun hoge zitpositie, praktische eigenschappen en uitstraling dan vanwege puur rij plezier. En dan is het goed te begrijpen waarom de Renault Captur met zijn relaxte veerkarakter goed in de smaak valt bij de consument.

Gelukkig scoort de Kona op de onderdelen ‘hoge zitpositie’, ‘praktische eigenschappen’ en ‘uitstraling’ goed. Het laatste aspect is al besproken. Hoewel design een kwestie van smaak is, zullen ook liefhebbers van een minder opvallend uiterlijk moeten toegeven dat de Hyundai een prima alternatief is voor de Toyota C-HR en de Nissan Juke. De Kona is bovendien significant ruimer dan de laatste dankzij een wielbasis van 2,60 meter. Er is voldoende plek voor 4 volwassenen indien zij niet langer zijn dan 1,80 à 1,85 meter. De bagageruimte meet een nette 361 liter, al is dit geen recordwaarde.

Het dashboard van de Kona is eerder traditioneel dan futuristisch. Dit betekent dat qua bediening een kind de was kan doen: alles zit op een logische plek. Voor delen die goed in het zicht zitten heeft Hyundai zacht aanvoelend plastic gebruikt en alleen in de lagere regionen hard materiaal gemonteerd. Het 8,0-inch grote scherm van het multimediasysteem volgt instructies snel op en heeft een aantal aparte sneltoetsen. Optioneel is voorruitprojectie. Daarvoor gebruikt Hyundai ook een groot (8,0-inch) scherm. Al met al waan jij je in i30, tot je in de binnenspiegel kijkt en ziet dat het uitzicht door de smalle, schuine achterruit erg beperkt is. Neem dus altijd een Kona met achteruit rij camera!

Met de 1.6 T-GDI motor is de Kona lekker pittig, zoals je mag verwachten van een compacte auto met 177 pk. De 7-traps automaat met dubbele koppeling schakelt soepel, maar is niet de slimste unit in zijn soort als het gaat om het selecteren van de juiste versnelling. Bij 3.000 toeren schakelt hij graag op, wat eigenlijk ook wel prima is aangezien de motor boven de 4.000 toeren nogal rauw begint te klinken. Bij een constant tempo van zo’n 110 km/u op de snelweg is de 1.6 T-GDI evenwel mooi stil. Het enige wat dan detoneert is windgeruis rond de buitenspiegels.

De zitpositie is goed. Je zit wat lager dan in de Nissan Juke, maar nog steeds hoog genoeg voor de optimale ‘cross-over beleving’. Dynamisch kan je het weggedrag van de Kona niet noemen, wel vertrouwenwekkend. Vanuit deze optiek is er veel voor te zeggen om gewoon voor de 1,0 liter basisversie te gaan; ondanks de 177 pk van de 1.6 T-GDI uitvoering wordt dat nooit een sportwagen. Bovendien zal de prijs van deze vierwielaangedreven automaat versie naar verwachting minimaal 32 mille gaan bedragen. Dat is niet bepaald een Captur tarief. De 1,0 liter variant krijgt vermoedelijk een prijs net onder de 21 mille en dat is een ronduit competitief bedrag voor een 120 pk model.

80%
80%
Awesome

De Hyundai Kona heeft genoeg potentieel om de Nissan Juke en Renault Captur slapenloze nachten te bezorgen. Zijn design is fris en modern, hij is voldoende ruim en praktisch en de bediening zorgt niet voor hoofdbrekens. Daardoor voldoet de Kona aan alle voorwaarden om van hem een veelgevraagde Hyundai te maken. Dealers zullen er blij mee zijn. Hun geduld wordt beloond!

  • 8
  • User Ratings (21 Votes)
    6

Comments are closed.