Embryonaal: de nieuwe Honda S2000

0

Het is lang wachten op de opvolger van de Honda S2000. Maar als we de octrooiaanvragen mogen geloven die zijn ingediend bij het EUIPO, het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie, dan is de introductie van een nieuwe roadster een kwestie van tijd.

De Honda S2000 deed tussen 1999 en 2009 het hart van heel wat autofans harder kloppen. In de wandelgangen valt dan ook met de regelmatig van de klok het gerucht te vernemen dat er een nieuwe editie aan zit te komen; wensen zijn nou eenmaal vaak de vader van de gedachte. Maar dit keer zou er meer aan de hand kunnen zijn.

De afbeeldingen die je hier ziet, zijn van de conceptstudie ZSX. De schetsen voor dit kleinere, open broertje van de NSX zijn ingediend bij het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie. Op de schetsen is een roadster met 2 zitplaatsen te zien. De cockpit is voorzien van een op de Formule1 geïnspireerd stuur met afgeplatte boven en onderzijde.

De carrosserieproporties, met ver naar voren geplaatste cabine, doen duidelijk vermoeden dat de motor bij de ZSX midscheeps achterin zit. Opvallend is dat Honda het ontwerp niet ‘S2000’ noemt. Als er één merk is dat lang vasthoudt aan modelnamen, dan is het dit Japanse merk wel. Zo stamt Civic uit 1972. Dat er voor dit ontwerp niet gekozen wordt ‘S2000’ doet vermoeden dat de roadster geen 2,0 liter motor krijgt, zelfs niet het 320 pk sterke blok van de jongste Civic Type-R. Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant begrijpelijk: de elektrische sportauto van de toekomst heeft immers (deels)elektrische aandrijving.

De conceptstudie ZSX wordt wellicht komende herfst op de autotentoonstelling van Tokio onthuld. Dat is overigens geen garantie voor een snel marktdebuut. Van de NSX weten we dat productie/verkoopstart een zeer moeizame, tijdrovende bevalling kan zijn. Helemaal als er ook nog een economische crisis tussendoor komt. Maar het begin is er: de opvolger van de S2000 verkeert in de embryonale fase.

 

Reageren is niet mogelijk.