Vlotte verkoopstart voor Volkswagen Atlas

0

Na regen komt zonneschijn. Ook voor Volkswagen in de Verenigde Staten. Het merk lag lange tijd verkooptechnisch in de lappenmand vanwege een verkeerd modellenbeleid en daar kwam bijna 2 jaar geleden het sjoemeldiesel schandaal overheen.

Maar sinds vorige maand is in de Verenigde Staten de Atlas te koop, een SUV die je kort door de bocht een Skoda Kodiaq XL zou kunnen noemen. Hij staat op hetzelfde bekende MQB platform van de Volkswagen Groep en beschikt over iets wat voor veel Amerikanen een must is: 3 rijen stoelen. Als het merk uit Wolfsburg met dit model geen succes heeft in de Verenigde Staten, waarmee dan wel?

Gelukkig is auto’s verkopen toch niet zo ingewikkeld indien autofabrikanten hun huiswerk doen. De Atlas verlegt op geen enkel vlak de grenzen (en al helemaal niet op stilistisch vlak), maar de als een blokkendoos vormgegeven SUV geeft Amerikanen precies waar zij volgens marktonderzoek behoefte aan hebben: ruimte, ruimte en ruimte. En die huiswerkvlijt betaalt zich nu uit: de Atlas heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot één van de beter verkopende modellen van Volkswagen in de Verenigde Staten.

In juni gingen er 2.413 exemplaren van de Atlas over de Amerikaanse toonbank. Dat cijfer is bemoedigend, want de totale verkopen van het merk kwamen daardoor uit op 27.377 exemplaren. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde maand van 2016, toen Volkswagen 23.809 bestellingen wist te noteren. In een automarkt die in hoog tempo verkooptechnisch snipverkouden aan het worden is, is dat geen slecht resultaat.

Hiermee zijn alle verkoopproblemen van Volkswagen in de Verenigde Staten nog niet opgelost. Het afzetaandeel van SUV modellen bedroeg vorige maand 14 procent (waarvan de Atlas 9 procent voor zijn rekening nam). En dat is voor Amerikaanse begrippen erg weinig. Het branchegemiddelde bedraagt namelijk meer dan 40 procent. Volkswagen heeft dus nog een inhaalslag te maken in het SUV segment. De Atlas is daarvoor het beste wapen, maar de Duitsers denken ook te kunnen scoren met de nieuwe Tiguan Allspace (tweede foto).

Het Amerikaanse magazine Car and Driver publiceerde onlangs een vergelijkingstest van een vijftal SUV modellen met 3 rijen stoelen. Naast de Volkswagen Atlas (met atmosferische 3.6 VR6 motor) deden daar ook de Dodge Durango, de GMC Acadia, de Honda Pilot, de Mazda CX-9 aan nee. De Duitser eindigde op de tweede plek. De pluspunten werden als volgt opgesomd: “as roomy as a VW bus, rides like a VW Phaeton; exactly what you’d expact from Volkswagen”. En de nadelen als: “Slow, boring styling, we waited 10 years for this?”. Winnaar was de Mazda CX-9 met zijn 2,5 liter SkyActiv-G turbomotor. Die wordt omschreven als “stil, luxueus en met de bediening van een sportwagen”. Kritiek is er op de relatief kofferbak. Kortom, een soort CX-3 dus, maar dan in het groot.

Over de Volkswagen Atlas merkt de testredactie al concluderend op: “The clear choice when size matters”. En het formaat doet er toe voor Amerikanen. Want in juni verkocht de Atlas beter dan de CX-9. Mazda blijkt daarmee in de Verenigde Staten dezelfde marktpositie te hebben als bij ons: de auto’s zijn beter dan de verkoopresultaten.

Reageren is niet mogelijk.