Volkswagen plaagt met T-Roc

0

Volkswagen heeft zijn C segment cross-over nagenoeg klaar. Het model komt onder de Tiguan in het gamma en gaat T-Roc heten. Volkswagen zal de cross-over op 23 augustus presenteren. Het publieksdebuut zal in september plaatsvinden op de IAA autoshow van Frankfurt. De verkoop moet eind dit jaar starten.

De T-Roc is globaal even lang als de Golf en neemt ook een stylingelement van deze bekende Volkswagen over, namelijk de dikke, robuust ogende C stijlen. Het algehele design is vrij hoekig met vierkante wielkasten en een krachtige schouderlijn. In vergelijking met de Golf krijgt de T-Roc koper een duidelijk hogere zitpositie en 15 millimeter extra grondspeling voor zijn auto. Tegelijkertijd verschillen lengte en breedte amper, waardoor de cross-over net zo makkelijk te parkeren moet zijn. Dat maakt de T-Roc goed bruikbaar in de stad. De grille van de nieuwe T-Roc doet denken aan het exemplaar van de Arteon en de duurdere uitvoeringen krijgen koplampen met LED techniek. Om het avontuurlijke karakter van de T-Roc te onderstrepen, worden bodem beschermplaten standaard.

Technisch is de T-Roc nauw verwant aan de Audi Q2. De wielbasis is met 2,60 meter identiek, en dus wat korter dan bij de Golf. Doordat de stoelen wat hoger staan en ook de carrosseriehoogte verschilt, zou het ruimteaanbod evenwel identiek moeten zijn. Voor watr betreft het kofferbakformaat kan gerekend worden op 410 à 420 liter. Het onderstel is vanzelfsprekend een variatie op het modulaire MQB platform van de Volkswagen Groep.

Ook qua motorisering zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. De basisversie krijgt de 115 pk variant van de 1.0 TSI driecilinder turbobenzine unit. Duidelijk meer vermogen (150 pk) biedt de 1.5 TSI Evo die ook een cilinder extra heeft. Voor wat betreft de diesels houdt Volkswagen vast aan de bekende blokken (1.6 TDI en 2.0 TDI, met respectievelijk 115 of 150 pk vermogen). Qua transmissie zal er gekozen kunnen worden uit een handgeschakelde 6-bak en een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Voorwielaandrijving is standaard, maar voor de 1.5 TSI en de 2.0 TDI is 4Motion vierwielaandrijving tegen meerprijs beschikbaar. Op termijn kan het gamma uitgebreid worden met een GTE stekkerhybride versie. Ook zijn er plannen voor een extra sportieve R uitvoering met circa 300 pk. Volkswagen speelde met het idee om de T-Roc ook als Cabrio aan te bieden, maar ziet daar bij nader inzien van af.

Primaire concurrent van de circa 4,25 meter lange T-Roc wordt de Toyota C-HR. Ook de nieuwe Hyundai Kona en de Opel Mokka X kunnen als rivalen worden bestempeld. De prijzen zullen bij ongeveer 25.500 euro gaan beginnen. Typische B segment SUV modellen als de Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke en Mazda CX-3 zal Volkswagen in een later stadium gaan beconcurreren met een SUV model op basis van de nieuwe Polo. Voor de T-Roc zullen tal van personalisatie en aankleedmogelijkheden beschikbaar komen, waaronder een aantal tweekleurige lakopties. Ook in het interieur kan met frisse kleuren een vrolijke sfeer ontstaan. Het instrumentarium wordt volledig digitaal.

Comments are closed.