Nieuwe carrière voor oude Volkswagen Tiguan

0

Op de Amerikaanse markt maakt de eerste editie van de Tiguan een doorstart. Voor de generatiewisseling werd de Volkswagen bekritiseerd vanwege de hoge prijsstelling, maar nu heeft het Duitse merk 3.000 dollar van het tarief afgehaald.

De afprijzing betekent dat Amerikanen nu voor 22.860 dollar weg kunnen rijden met de oude Tiguan. Omgerekend zou dat bij ons een instaptarief van 27 mille betekenen. Ter vergelijking: de nieuwe Tiguan 1.4 TSI kost bij ons 31.090 euro en voor de iets kleinere Ateca 1.0 TSI van dochtermerk Seat moet minimaal 27.695 euro afgerekend worden.

Om het verschil met de nieuwe Tiguan te accentueren, die op de Amerikaanse markt standaard de verlengde Allspace carrosserie krijgt, heeft de oude editie de extra typeaanduiding Limited gekregen. Voor het genoemde tarief van 22.860 dollar moeten Amerikanen het doen met 16-inch stalen velgen, een touch screen display dat slechts 5,0-inch groot is en stoffen bekleding. LED verlichting ontbreekt, maar een achteruitrijdcamera is wel van de partij. Voor 1.295 dollar extra kunnen kopers het Premium pakket krijgen met een groter (6,3-inch) touch screen, Car-Net connectiviteit met Apple CarPlay & Android Auto, een radio., cruise controle, lederen bekleding voor het stuurwiel, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop en dakrails. 17-inch lichtmetalen velgen kosten nog eens 495 dollar extra.

De Tiguan Limited is standaard dus niet al te royaal uitgerust, maar onder de kap zit wel de 200 pk sterke 2.0 TFSI motor. Daarmee is hij opvallend genoeg 16 pk sterker dan de nieuwe, bijna 27 centimeter langere Tiguan (Allspace). Maar die heeft in Amerikaanse uitvoering dan weer een 8-traps automaat (conventioneel) in plaats van een DSG exemplaar met 6 versnellingen. 4Motion vierwielaandrijving is op beide generaties Tiguan optioneel. Een Tiguan 2.0 TFSI die minder kost dan een Ateca 1.0 TSI. Wie wil dat niet?

Reageren is niet mogelijk.