Nissan verkoopt accudivisie

0

Nissan verkoopt zijn accuactiviteiten aan de Chinese investeringsfonds GSR Capital. Dat maakte de Japanse autofabrikant deze week bekend.

Over de overnamesom doet Nissan geen mededelingen, maar volgens een bron bij Bloomberg gaat om circa 1 miljard dollar (850 miljoen euro). De verkoop omvat zowel de dochteronderneming Automotive Energy Supply Corporation (AESC) van Nissan, als de productiefaciliteiten voor batterijen in het Japanse Zama, in Smyrna in de Verenigde Staten en die in het Britse Sunderland.

Verder gaat een deel van Nissans eigen ontwikkelingsafdelingen voor batterijen in de Japanse steden Oppama, Atsugi en Zama over in handen van de nieuwe eigenaar. Alle medewerkers blijven in dienst. Afhankelijk van de goedkeuring van de verschillende instantie zal de transactie tegen het einde van het jaar zijn afgerond. Nissan produceerde de accu’s via een joint venture met NEC waarin de autofabrikant een belang van 51 procent had. Dat wordt nu dus verkocht aan GSR Capital.

Volgens Nissan topman Hiroto Saikawa was de verkoop van AESC nodig om de klantenkring van de joint venture te verbreden en de marktpositie te verbeteren. AESC blijft volgens Nissan wel een belangrijke partner voor het ontwikkelen van elektrische modellen van Nissan, maar over de verwachte prijsconcurrentie op het gebied van accu’s wil de autofabrikant zich niet (meer) druk maken. GSR Capital is van plan om een deel van de productie-activiteiten naar China te verplaatsen. De R&D afdelingen blijven in Japan.

Specificaties nieuwe Leaf bekend

Inmiddels liggen niet alleen de foto’s van de nieuwe Leaf op straat, maar ook de eerste specificaties. Daardoor weten we zeker nu dat de nieuwe elektrische Nissan inderdaad een krachtigere accu en meer vermogen krijgt, zoals Autointernationaal.nl al eerder had bericht.

De nieuwe Leaf wint fors aan vermogen. Uit gegevens die via een configurator zijn uitgelekt, blijkt dat de tweede generatie een 150 pk sterke elektromotor krijgt. Dat is fors meer dan de 109 pk van de huidige Leaf. Ook het koppel stijgt, en wel van 254 Nm naar 320 Nm.

De nieuwe Leaf krijgt een accupakket van 40 kWh. Ook dat is een grote verbetering, want het huidige model moet het met 24 kWh of (optioneel) 30 kWh batterijen doen. Autointernationaal.nl verwacht dat de actieradius rond de 400 kilometer komt te liggen. Nissan zou plannen hebben om de nieuwe Leaf in een later stadium ook aan te bieden met een 60 kWh batterijenpakket. Daarvan bedraagt het rij bereik 550 kilometer.

Reageren is niet mogelijk.