Onttroont de T-Roc de Volkswagen Golf?

0

Na een lange campagne met plaagfoto’s heeft Volkswagen nu eindelijk de T-Roc gepresenteerd. De nieuwe cross-over is het compacte broertje van de Tiguan en wordt vanaf begin december leverbaar. In 2018 volgt de nóg kleinere T-Cross. Dan is het cross-over gamma van Volkswagen compleet.

Volkswagen bouwt de T-Roc op het modulaire MQB platform, meer specifiek de variant die Audi gebruikt voor haar Q2. Dit betekent een wielbasis van 2,60 meter. De T-Roc is 4,23 meter lang en daarmee 25 centimeter korter dan de Tiguan. De breedte bedraagt 1,82 meter en de hoogte 1,57 meter. Dankzij een korte overhang voor & achter in combinatie met een relatief forse spoorbreedte en de coupéachtige, schuine maar dikke C stijl heeft de T-Roc een sportieve uitstraling. Vooral de achterkant oogt snaarstrak en de flanken worden gekenmerkt door duidelijk geprononceerde wielkasten en een chroomstrip die van de A stijl doorloopt in de C stijl.

Aan de voorkant valt de brede, rechte lijn tussen grille en motorkap op, die tegenwoordig het gezicht van Volkswagen bepaalt. De coupéachtige daklijn contrasteert fraai met de hoge zijkanten en zwart omrande wielkasten. Die combinatie maakt de T-Roc tot een echte cross-over.

De T-Roc biedt plek aan 5 personen en 445 liter bagage. Met neergeklapte achterbankleuning kan er voor 1.290 liter aan spullen vervoerd worden. Dat is in beide gevallen meer dan de Golf biedt. De achterbankleuning is in 40:60 verhouding deelbaar.

De carrosseriekleur komt veelvuldig terug op het dashboard, de middenconsole en de voorste portierbekleding. Een sfeertje zoals we dat kennen van de Beetle, maar waarmee Volkswagen natuurlijk vooral de populaire aankleedmogelijkheden van de Renault Captur volgt. Het instrumentarium kan als optie (Active Info Display) volledig digitaal worden uitgevoerd.

Standaard is elke T-Roc voorzien van City Emergency Braking, Post Collision Braking System, Lane Assist, handbediende airconditioning, een kleurendisplay, LED techniek voor de achterlicht units, LED dagverlichting en 16 inch stalen velgen. Indien meer luxe gewenst is, kan er gekozen worden voor de Style uitvoering. Die biedt tevens witte sfeerverlichting, een afwijkende dakkleur (de A stijl, het dak en de buitenspiegels zijn dan in een andere tint uitgevoerd als de rest van de auto), 17 inch lichtmetalen velgen, het Driver Alert systeem, betere stoelen en een connectiviteit pakket, dat ook overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto.

Is een (nog) sportievere uitstraling van de T-Roc belangrijk, dan heeft Volkswagen straks de Sport uitvoering klaarstaan. Die onderscheidt zich met donkere achterlichten, getint glas achter, aluminium pedalen, rode sfeerverlichting, rode remklauwen en sportstoelen. De Style en Sport zijn ook leverbaar als R-Line. Op de optielijst staat verder Adaptive Chassis Control (DCC), Dynamic Cruise Control, Dynamic Road Sign Display, Blind Spot Monitor, Park Assist en Traffic Jam Assist.

Voor de aandrijving is er keuze uit een reeks TSI en TDI motoren, variërend van de 3 cilinder 1.0 TSI (met 115 pk / 200 Nm; alleen met handgeschakelde 6-bak) en de 150 pk / 250 Nm sterke 1.5 TSI (naar keuze met handgeschakelde 6-bak of 7-traps DSG automaat) tot de 2.0 TSI die goed is voor 190 pk / 320 Nm. Deze laatste versie heeft standaard een 7-traps DSG automaat en 4Motion vierwielaandrijving. Dieselen kan in de 1.6 TDI (115 pk / 250 Nm; alleen met handgeschakelde 6-bak en voorwielaandrijving) en in de 2.0 TDI (150 pk / 340 Nm of 190 pk / 400 Nm; de eerste is vrijelijk de combineren met voor/vierwielaandrijving en handbak of automaat, terwijl de sterkste diesel standaard DSG en 4Motion heeft).

De T-Roc, die voor Europa geproduceerd gaat worden in het Portugese Setúbal, arriveert eind november december in de Volkswagen showrooms. Hij gaat dan onder andere concurreren met de Toyota C-HR. En met zijn volle neef Audi Q2. Maar ook de eigen Golf zal natuurlijk concurrentie ondervinden. Cross-overs zijn tegenwoordig zó populair, dat de T-Roc de klassieke hatchback wel eens zou kunnen passeren in de verkoopstatistieken. In juni was de Nissan Qashqai immers al de populairste auto van Nederland. Met de T-Roc kan Volkswagen ook deze uitvinder van het cross-over segment gaan aanvallen.

Comments are closed.