Stekkeralternatief: Kia Optima SW PHEV

0

Waarom de korte test?

Kia wil zijn palet met milieuvriendelijke modellen in de periode tot 2020 met 14 nieuwe varianten uitbouwen. Als alternatief voor de Optima Sportswagon 1.7 CRDi diesel is er nu ook een stekkerhybride versie.

Wat voor auto is het?

De nieuwe PHEV uitvoering van de Optima SW komt precies op het goede moment, want de dieselmotor is in het verdomhoekje beland. Kia levert al ruim een jaar de sedanversie van haar D segment middenklasser in stekkerhybride uitvoering, maar nu is hij er ook met een Combi carrosserie. Het is jammer dat het fiscale voordeel op dit soort auto’s verleden tijd is, want anders had het Koreaanse merk goed zaken kunnen doen met dit primair voor de leasemarkt bestemde model.

De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar reken op 40.620 euro voor de Business DynamicLine uitvoering en 5.000 euro meer voor de Business ExecutiveLine. Ter vergelijking: voor de Volkswagen Passat GTE, zijn meest directe concurrent, ben je minimaal 49.660 euro kwijt. En volgens J.D. Power is de kans op tevredenheid over je aanschaf niet minder groot, integendeel.

Is het wat?

De combinatie van een verbrandingsmotor met een elektromotor (en batterijenpakket) weet direct vanaf de start te overtuigen. De Optima SW PHEV reageert alert op gaspedaalcommando’s. Wat ook eigenlijk niet zo verrassend is bij een gecombineerd vermogen van 205 pk en 375 Nm aan koppel. Er kan in 9,7 seconden naar 100 km/u worden gesprint en de topsnelheid van de Kia bedraagt 192 km/u. Daarmee kom je in de dagelijkse praktijk prima uit de voeten. En het is prettig om te merken dat bij een snelwegtempo van 130 km/u de 2,0 liter grote verbrandingsmotor (die 156 pk levert) dan niet meer dan 1,4 liter benzine verbruikt.

Je kan ook op louter de 68 pk sterke elektromotor rijden. Dan ligt de snelheidslimiet bij 120 km/u. Vaak zal dat voldoende zijn. Ondertussen kan je genieten van de rust aan boord. Theoretisch kan je op de stroom van de 11,3 kWh lithium/polymeer batterij 62 kilometer lang op elektriciteit rijden. In de praktijk zal dat natuurlijk minder zijn, maar je kan de waarde positief beïnvloeden door optimaal gebruik te maken van de regeneratieve remenergie functie.

Trap je het rechter pedaal helemaal tot de bodem in, dan zal de 2.0 GDI benzinemotor voor versterking komen zorgen. Dat gebeurt op een duidelijk waarneembare, maar niet hinderlijke, manier. Maar ook als de elektromotor alleen de acceleratieklussen moet klaren, versnelt de stekkerhybride Optima Sportswagon heel behoorlijk. Je kan dan prima met de rest van het verkeer meekomen.

Is de batterij leeg, dan blijft alleen de verbrandingsmotor over. Je merkt dan goed dat deze Kia meer dan 1.900 kilo weegt. En het benzineverbruik zal de hoogte in schieten. Laaddiscipline is dus belangrijk. Net zoals van te voren zorgen dat je voldoende stroom hebt voor de gepland rit. In de stad kan je dan voor de elektrische modus opteren, en daar buiten de Optima automatisch zelf de optimale aandrijfcombinatie laten uitkiezen.

De kofferruimte van de Optima SW PHEV is 440 liter groot. Je kan daar 1.574 liter van maken als je de achterbankleuning omklapt. De conventioneel aangedreven versie biedt duidelijk meer laadcapaciteit: 552 respectievelijk 1.686 liter. Maar je bent wel beter uit dan met de sedanversie van de Optima PHEV, waar al na 307 liter bagage de kofferklep dicht moet. Overigens: de Volkswagen Passat GTE Variant biedt 483 respectievelijk 1.613 liter stouwcapaciteit. Niet zo heel veel meer dan de Kia dus.

De Optima is standaard aardig compleet, maar heb je budget voor de 5.000 euro duurdere ExecutiveLine, dan zorgt Kia ook voor een verwarmbare achterbank, Xenon verlichting inclusief koplampsproeiers, dode hoekdetectie & kruisend verkeersdetectie achter, 18-inch lichtmetalen velgen, een grootlicht assistent, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, geventileerde voorstoelen, een 360 graden camera, volledig lederen bekleding, een autonoom remsysteem en adaptieve cruise controle. Met Apple Carplay of Android Auto weet de Optima prima raad.

 

80%
80%
Awesome

In vergelijking met de 1.7 CRDi dieselversie bedraagt de meerprijs van de stekkerhybride uitvoering 3.500 euro. Is deze Kia dat waard? Ik denk van wel. Je levert weliswaar wat bagageruimte in maar de Optima wint aan acceleratiekracht. Plus je hoeft niet rond te rijden in een auto met een motor waarvan de dagen geteld zijn. Deze SW PHEV is klaar voor de toekomst!

  • 8
  • User Ratings (17 Votes)
    6.7

Comments are closed.