Vol verfijning: Volkswagen Polo 1.0 TSI

0

Eind oktober arriveert hij in Nederland: de nieuwe Polo. Volkswagen heeft de orderboeken inmiddels geopend. In vergelijking met zijn voorganger oogt de zesde generatie sportiever dankzij een lagere daklijn, terwijl de nieuwe bumpers en koplampen de grotere carrosseriebreedte accentueren. Toch blijft de Polo één van de meest ingetogen aanbiedingen in zijn klasse. Dat is ook zijn kracht. De compacte Volkswagen spreekt autoconsumenten aan die totaal niet de behoefte hebben om in een schreeuwerige auto rond te rijden.

De nieuwe Polo staat op hetzelfde MQB A0 platform als de jongste Seat Ibiza. Dat betekent een duidelijk grotere maatvoering. Met name in de breedte is de Polo flink gegroeid, namelijk naar 1,75 meter. De wielbasis nam met ruim 9 centimeter toe tot 2,56 meter. Tegelijkertijd is de nieuwe Polo lichter dan zijn voorganger. De generatiewisseling betekent dus alleen maar voordelen, tenzij je een fan bent van 3-deurs hatchbacks want de compacte Volkswagen heeft voortaan standaard altijd achterportieren.

Het interieur van de nieuwe Polo doet duidelijk hoogwaardiger aan. Volkswagen heeft veel zacht aanvoelende materialen gebruikt. Alleen in het lagere gedeelte van de middenconsole, tussen de voorstoelen, bevindt zich hard, goedkoop plastic. Daar kan je aan merken dat de boekhouders ook wat in de melk te brokkelen hebben bij Volkswagen. Maar de stoelen zitten comfortabel, steunen goed en hebben ruime verstelmogelijkheden.

Het dashboard is nogal hoog. In combinatie met de relatief schuin geplaatste voorruit ben je gedwongen om door een relatief smalle strook glas naar buiten te kijken. Ook achterpassagiers hebben daar last van. In harde cijfers gemeten is er voor hen meer bewegingsvrijheid, maar doordat de taillelijn van de nieuwe Polo hoger is en de ramen relatief klein zijn, hebben zij toch sneller het gevoel opgesloten te zitten. Geen klachten zijn er over de bagageruimte: die groeit met 71 liter naar een imposante 351 liter.

De Polo kan tegen meerprijs worden geleverd met Active Info Display. Dat is een 11,7-inch groot digitaal instrumentarium waarop ook de navigatieaanwijzingen geprojecteerd kunnen worden. Er is geen enkele andere auto in het B segment die deze optie biedt en dat is een belangrijke verkooptroef voor Volkswagen omdat het de Polo écht onderscheidt van de massa. Afgezien van het formaat is het dashboard een mooie mix van de bekende bedieningsvriendelijkheid van Volkswagen en jeugdige designflair.

Binnen het motorengamma vormt de 1.0 TSI turbobenzine unit de ruggengraat. Deze soepel draaiende 3-pitter produceert een lekkere roffel waardoor je uitgenodigd wordt om lekker toeren te maken. Niet dat dit perse nodig is, want de 1.0 TSI is lekker pittig waardoor een vlotte rijstijl binnen handbereik is. Er zijn veel minder motorvibraties dan in de oude Polo en ook is de 3 cilinder duidelijk stiller. Onderin merk je dat de turbo even op gang moet komen, maar stotend is dat niet. De trekkracht in hogere versnellingen is goed. Er kan gekozen worden uit een 95 pk en een 115 pk versie. Er is veel voor te zeggen om voor de eerste, 1.160 euro goedkopere variant te gaan, want die beschikt over een prettiger schakelende 5-bak. De transmissie van de 115 pk uitvoering, met 6 versnelling, schakelt ook licht maar is niet vrij van haakneigingen en houdt niet van snelle verzetwisselingen. Een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling is ook mogelijk, maar die aarzelt nogal als er teruggeschakeld moet worden.

De handgeschakelde, 95 pk sterke 1.0 TSI kost als Comfortline 18.990 euro. De Polo is in deze uitvoering voorzien van Radio Composition Colour met 16,5 cm kleuren touch screen, Bluetooth telefoonvoorbereiding, een USB aansluiting, adaptieve cruise controle, voetgangersherkenning, City Emergency Braking, lederen bekleding voor het 3-spaaks multifunctionele stuurwiel, de handremgreep plus de versnellingspook, 6 airbags, handbediende airconditioning, Slash stoffen bekleding, buitenspiegels plus deurgrepen in carrosseriekleur, een Plus boordcomputer, een armsteun tussen de voorstoelen en mistlampen vóór (inclusief bochtverlichting). De Polo Highline kost met dezelfde aandrijflijn 20.315 euro. Zijn meeruitrusting omvat het adaptieve Sport Select onderstel, automatische airconditioning, Las Minas 16-inch lichtmetalen velgen, sportstoelen vóór (in hoogte verstelbaar), vermoeidheidsherkenning (aanbevolen rusttijd) en sfeerverlichting in zowel de deuren als de voetenruimte.

Het veercomfort is voor een B segment model opvallend soepel, zelfs met de optionele 17-inch wielen (en 215/45 banden) van de testauto. De demping en absorptie van oneffenheden zorgt voor een onderstelkalmte die in deze klasse ongekend is. De besturing is licht en precies, waardoor de nieuwe Polo zeer goed wendbaar is. Qua gevoel en feedback wordt je in de Ford Fiesta evenwel beter bediend. Grip en carrosseriecontrole zijn ook foutloos, maar het weggedrag van de Volkswagen is eerder klinisch/efficiënt dan charismatisch en vermakelijk.

De nieuwe Polo maakt vooral indruk met zijn algehele verfijningniveau, foutloze afwerking en bouwkwaliteit. Geen enkele concurrent biedt een dergelijke strakke carrosserieafwerking met nauwe naden tussen de panelen. In combinatie met het volwassen onderstelkarakter en het royale ruimteaanbod (voorin), voelt de nieuwe Polo aan als een kleinere Golf. En dat is niet verkeerd door een auto die zich wil onderscheiden van andere B segment aanbiedingen als de Ford Fiesta, Opel Corsa en Renault Clio.

9.0 Awesome

De nieuwe Polo mag niet ontbreken op je shortlist als jij op zoek bent naar een nieuwe B segment auto. Hij weet het rij plezier dat de eveneens nieuwe Ford Fiesta biedt weliswaar niet te evenaren, maar drukt deze concurrent toch in het defensief vanwege zijn superieure bouwkwaliteit, betere veercomfort, ruimere interieur (en kofferbak) en een dashboard dat qua informatievoorziening de toon zet. Concurrentie heeft de nieuwe Polo eigenlijk alleen te duchten van de Seat Ibiza die in grote lijnen dezelfde kwaliteiten biedt. Die kost als 95 pk sterke Style uitvoering 18.400 euro.

  • 9
  • User Ratings (36 Votes) 4.4

Comments are closed.