Allemansvriend: Volkswagen T-Roc

0

In één jaar tijd heeft Volkswagen in Europa 1,2 procent marktaandeel verspeeld. Dat is fors en komt niet alleen door de sjoemeldiesel affaire. Volkswagen, en dat geeft de fabrikant zelf toe, werd verrast door de snel stijgende populariteit van compacte SUV modellen. Daar had het merk geen antwoord op. Maar nu brengt Volkswagen de T-Roc in stelling: een model dat niet alleen handzamer is dan de Tiguan, maar ook wezenlijk goedkoper.

Volkswagen heeft als moeder van een groot autoconcern het voordeel dat zij kan beschikken over een enorme bouwdoos. Het zogeheten MQB platform, waarop alle modellen van de Polo t/m de Arteon op zijn gebaseerd, vormt daarvan het hoofdbestanddeel. Deze bodemplaat is er in allerlei lengten en maten en de T-Roc deelt de versie die luxedochter Audi gebruikt voor de Q2.

Toch is de positionering anders. Volgens puristen, en uw verslaggever rekent zich daar af en toe ook toe, nestelt de Q2 zich aan de bovenkant van het B segment: de Audi is het premiumalternatief voor diegenen die de Kia Stonic, Peugeot 2008 en Renault Captur te gewoontjes vinden. De T-Roc daarentegen is een compact alternatief voor het C SUV segment dat wordt aangevoerd door de Nissan Qashqai.

Wat maakt de T-Roc tot volwaardig lid van het C segment? Nou, de cijfers spreken voor zich. De bagageruimte is namelijk 445 liter groot. Dat is meer kofferbakcapaciteit dan de Golf heeft (380 liter). Omklappen van de achterbank levert een stouwvolume van 1.290 liter op. De kofferbak is bovendien mooi rechthoekig van vorm. Is het achterin de Peugeot 2008 voor volwassenen nogal behelpen qua ruimte, in de T-Roc is voldoende plek voor 4 forse personen.

Laat je niet op het verkeerde been zetten door de 1.0 TSI basismotor. Een dergelijke 3-pitter is weliswaar ook in veel boodschappenauto’s te vinden, maar de machine wordt door Seat ook in de (duidelijk grotere) Ateca gemonteerd en zal door Skoda geleverd gaan worden in de nagenoeg identieke Karoq. En Volkswagen zelf levert de 1.0 TSI motor in de vernieuwde Touran; ook niet bepaald een kleine jongen.

Helaas was voor deze eerste kennismakingstest alleen de topversie van de modelreeks beschikbaar, de T-Roc 2.0 TSI met 4Motion vierwielaandrijving en standaard 7-traps DSG automaat. Die is 190 pk sterk en heeft niet meer dan 7,2 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u (althans: in Sport modus; in standaard setting doet de Volkswagen het wat rustiger aan). Keerzijde van de medaille is een prijs van 37.290 euro.

Om de genoemde Qashqai te kunnen beconcurreren, zal Volkswagen het dus moeten hebben van andere motoruitvoeringen van de T-Roc. De eerder genoemde 1.0 TSI gaat 25.995 euro kosten, maar hoeveel het Duitse merk voor de overigen varianten (1.5 TSI, 1.6 TDI en 2.0 TDI 4Motion DSG) gaat rekenen, is nog niet bekend. Autointernationaal.nl verwacht dat de vermoedelijk populairste uitvoering, de 1.5 TSI Style, net geen 30 mille gaat kosten.

Handbediende airconditioning is altijd standaard op de T-Roc, evenals LED achterlichten, idem dagverlichting, het infotainment systeem Radio Composition Colour en de rij assistentie systemen City Emergency Braking met voetgangersherkenning, Lane Assist en Front Assist. De Style uitvoering voegt daar zwarte dakreling, parkeersensoren voor & achter, mistlampen (inclusief bochtverlichting) en adaptieve cruise controle aan toe. Van buiten is deze T-Roc verder herkenbaar aan 16-inch lichtmetalen velgen. In het interieur van de Style uitvoering zit een multifunctioneel stuurwiel, een armsteun tussen de voorstoelen, Bluetooth en een USB aansluiting.

De T-Roc 2.0 TSI Sport heeft standaard zaken als Radio Composition Media met 20,8 cm touch screen, de Emergency Call service, sfeerverlichting, automatische airconditioning, chromen dakreling en LED techniek voor de koplampen. Deze uitvoering staat op 17 inch lichtmetalen velgen. Een unieke feature van de T-Roc Sport is de nieuwste generatie van het digitale instrumentarium, Active Info Display genaamd, dat nu nog helderder en intuïtiever dan ooit is. De testauto was voorzien van R-Line stylingpakketten. Voor wat betreft het exterieur betekent dit sportieve bumpers plus dorpels in de kleur van de carrosserie. Ook lichtmetalen 18 inch grijs metallic Sebring velgen (de 19 inch grafiet Suzuka exemplaren van de testauto zijn optioneel) maken deel uit van het pakket. Het R-Line interieurpakket geeft de cabine van de T-Roc een sportieve uitstraling met onder meer speciale bekleding, een sportstuur en zwarte hemelbekleding. Voor verdere decoratie van de Volkswagen is een 2-kleurig exterieur (met het dak in een afwijkende tint) en kleurige interieurcombinaties mogelijk.

Een paar vinkjes is voldoende om de prijs van de T-Roc 2.0 TSI richting de 45 mille te laten stijgen. En dan kom je in Volvo XC40 territorium terecht. Maar goed, dan heb je ook wat. Je kan de T-Roc in deze uitvoering gerust omschrijven als ‘de GTI onder de SUV modellen’, helemaal als je ook rode remklauwen hebt mee besteld (onderdeel van het Sport+ pakket à 316 euro). De Volkswagen is namelijk een genot om mee te rijden. De besturing met variabele ratio maakt de T-Roc lekker lichtvoetig op een bochtig traject en qua grip is de Duitser net zo vasthoudend als je van een compacte auto met 225/40 R 19 banden verwacht. De Volkswagen weet zijn 190 pk en 320 Nm briljant op het asfalt te krijgen, ook als je een bocht uitaccelereert. De 4Motion techniek stuurt het motorkoppel dan in een extra dosis naar de achterwielen.

De T-Roc heeft een extreem stijve carrosserie, waardoor de vering een relatief soepele afstelling heeft kunnen krijgen zonder dat dit tot bewegingen in het koetswerk leidt. Er zijn 3 demper modi, maar in de normale setting biedt de Volkswagen eigenlijk al de ideale mix tussen dynamiek en comfort (ook met de optionele 19-inch velgen) die voor een SUV uit dit segment ongekend is. Vanuit deze optiek zou je de T-Roc Sport kunnen bestempelen als de Porsche Cayenne voor de gewone man.

Visueel komt de koper van de T-Roc ruimschoots aan zijn trekken. Er zijn meer autofabrikanten die de snel stijgende populariteit van SUV modellen onderschat hebben, zoals Hyundai. Deze fabrikant compenseert zijn late segmentdebuut met een opvallend design voor de Kona. Ook de T-Roc beschikt over een frivole vormgeving. Althans, voor Volkswagen begrippen. In het design van de T-Roc zit namelijk opvallend veel ‘emotie’. Meer dan in zustermodel Audi Q2. Opvallend, want daarvoor betaal je een premiumprijs. Met name de scherpe, relatief lastig (en daardoor duur) te produceren vouwen in de carrosserie zijn knap.

Ook het interieur biedt ‘emotie’ in de vorm dat delen van het dashboard en de stoelbekleding in carrosseriekleur uitgevoerd kunnen worden. Wat dit betreft is de T-Roc de Volkswagen die het dichtst bij de Beetle staat (en kijk je door je wimpers, dan zijn de carrosserieproporties niet eens zo heel verschillend). Nieuw, maar zeker niet perse beter, is het materiaalgebruik. De afwerking is als vanouds zeer goed met kleinere kieren tussen de panelen dan bij auto’s van de concurrentie, maar Volkswagen heeft gekozen voor hard plastic, ook bovenop het dashboard. Uit consumentenonderzoek zou gebleken zijn dat jongere autoconsumenten geen meerwaarde zien in zacht aanvoelend materiaal. Zij zijn smartphones gewend en die zijn ook van hard plastic. Dat kan zo zijn, maar wie de voorkeur geeft aan de traditionele Volkswagen materialen is beter af met de half zo dure Polo. De Skoda rijder zal zich qua plastic type sneller thuis voelen in de T-Roc. Bij de 25.995 euro kostende instapuitvoering geen onoverkomelijk bezwaar, maar als de prijs richting de 45 mille gaat zoals bij de testauto kan de nieuwe materiaalkeuze van Volkswagen tot heel wat afzakkende broeken leiden.

Voor de bediening heeft de materiaalswitch, die wij in de toekomst bij meer Volkswagen modellen zullen tegenkomen (zoals de nieuwe generatie elektrische auto’s van het merk), geen gevolgen. Die is kinderlijk eenvoudig. Voor een model met hoge taillelijn en kleine raampartij is de T-Roc opvallend goed te overzien. Het helpt dat de wielen zich in de hoeken van de carrosserie bevinden. En dat de zitpositie hoger is dan in de Golf. De goede overzichtelijkheid en de compacte afmetingen zorgen er voor dat de T-Roc een prettige kameraad is om mee de stad in te nemen.

Op de snelweg blijft het motorgeluid van de T-Roc mooi op de achtergrond. Windgeruis afkomstig van de buitenspiegels is wel waarneembaar, maar voor de rest is er geen sprake van enige vorm van comfortverstoring. De DSG automaat doet zijn arbeid vloeiender dan in combinatie met kleinere TSI motoren van Volkswagen. Hij lijkt de paragnostische gave te hebben om precies te weten welke versnelling gewenst is. De Sport modus en de schakelflippers achter het stuur zijn daardoor eigenlijk overbodig, ook omdat de 2.0 TSI unit vrijwel geen turbogat heeft. De 4Motion vierwielaandrijving biedt diverse modi voor verschillende types ondergrond en daarnaast een assistent om beheerst een helling af te dalen. Heuvel op is evenwel een uitdaging vanwege de elektronische handrem. Dat is toch minder handig voor precisiewerk dan een traditionele hendel.

 

100%
100%
Awesome

Volkswagen heeft de afgelopen 2 jaar marktaandeeltechnisch rake klappen gekregen in Europa. Maar in 2018 is herstel mogelijk, ondanks dat de sjoemel dieselolifant nog niet uit de kamer verdwenen is. De T-Roc stelt Volkswagen in staat een compleet nieuwe klantengroep aan te boren. De compacte SUV is een aanwinst. Niet alleen voor Volkswagen maar ook voor de consument, want de T-Roc combineert een ruim en praktisch interieur met bovengemiddeld goede rijeigenschappen. Daarnaast ziet hij er aantrekkelijk en onderscheidend uit. De T-Roc oogt allesbehalve protserig en dat kan ook bijdragen aan een herstel van het geschonden merkimago. Als er één model is die SUV haters van mening kan doen veranderen, dan is het deze Volkswagen wel. Verder combineert hij de bekende onberispelijke Volkswagen afwerking en de modernste techniek met een hoge aaibaarheidsfactor. De Peugeot 3008 blijft na anderhalf jaar een grotere lust voor het oog, maar dat gaat gepaard met enige grilligheid die de T-Roc vreemd is. Nu maar hopen dat niemand struikelt over het nieuwe harde plastic.

  • 10
  • User Ratings (40 Votes)
    3.7

Comments are closed.