Nieuwstelex

0

+++ BMW heeft in Leipzig, waar de i3 en i8 het levenslicht zien, een ‘batterijenboerderij’ gebouwd. Daar ondergaan oude accu’s een recycling proces. BMW heeft in 4 jaar tijd al meer dan 100.000 exemplaren van de i3 gebouwd. De batterijen van dit model kunnen nog wel een tijdje mee, maar de autofabrikant denkt na over een tweede leven. Bijvoorbeeld in een ‘batterijenboerderij’. Daar is alle stroom afkomstig van tweedehands accu’s. Er is plaats voor 700 batterijpakketten van de i3. In de accu’s zal door windmolens bij de boerderij opgewekte elektriciteit worden opgeslagen, maar ze kunnen ook het publieke stroomnetwerk voeden. De stroomleveranciers zullen BMW daarvoor een vergoeding betalen. +++

+++ Ondernemers in de auto & motor BRANCHE boekten in het derde kwartaal 4 procent meer omzet dan een jaar eerder. Ook hebben ze positieve verwachtingen voor 2018, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral importeurs van nieuwe personenauto’s, dealers en garagebedrijven deden het goed. De importeurs behaalden bijna 7 procent meer omzet, terwijl de dealers en garages op een plus van bijna 6 procent zaten. De handel in auto-onderdelen verliep minder dan in het derde kwartaal van 2016. De autoservicebedrijven zagen hun omzet na 9 kwartalen van groei nu dalen. De branche als geheel heeft goede verwachtingen voor verdere omzetgroei in het nieuwe jaar. Het saldo waarin dat gemeten wordt is 33 procent positief. Dat saldo wordt berekend door het percentage ondernemers met een uitgesproken negatieve verwachting af te trekken van het percentage duidelijke optimisten. Wat betreft personeelsuitbreiding en het opschroeven van investeringen zijn iets meer ondernemers optimistisch dan pessimistisch. Het ondernemersvertrouwen in de auto & motorbranche vertoont al jaren een stijgende lijn. Ook op dit vlak zijn er wel verschillen per deelbranche. De handelaren in auto-onderdelen verwachten volgend jaar te moeten snijden in het personeelsbestand. Ze denken minder te gaan investeren, wat ook opgaat voor autoservicebedrijven. +++

+++ ELEKTRISCHE auto’s kunnen per laadbeurt minder ver rijden dan fabrikanten voorspiegelen. Uit een test van consumentenorganisaties onder ”reële omstandigheden” (naast de bestuurder zaten in elke auto nog een volwassen passagier en twee kinderen achterin; de verwarming werd op 22 graden gezet en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen) blijkt dat het bereik gemiddeld slechts 60 procent is van wat in de folder wordt beloofd. Er werden 3 elektrische auto’s getest: de Nissan Leaf, de Renault Zoe en de Opel Ampera-e. De laatste zou 520 kilometer moeten kunnen rijden met een volle accu, maar dat is volgens de testers slechts 304 kilometer. De Nissan Leaf haalde 144 kilometer in plaats van de opgegeven 250. Bij de Renault Zoe is dat 232 in plaats van 400 kilometer. De verschillen komen doordat het ‘officiële’ rij bereik wordt berekend op basis van een theoretische test van de Europese Unie, legt de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop uit. Die stelt dat automakers zich ”ten volle bewust zijn van het feit dat hun cijfers mijlenver verwijderd zijn van de realiteit”. Test-Aankoop wil dat ze voortaan ”duidelijke en correcte” informatie aan de consument geven. De methode waarmee fabrikanten nu nog mogen werken wordt overigens binnenkort vervangen door een laboratoriumtest die wat realistischer is. Het bereik van elektrische auto’s dat achterblijft bij de belofte van autofabrikanten staat regelmatig ter discussie. Vorig jaar won een Leaf bezitter nog een rechtszaak omdat zijn Nissan de beloofde actieradius niet haalde. +++

+++ HONDA werkt hard aan een gamma van elektrische modellen. Dat moet in 2022 compleet zijn. Het eerste model komt al over 2 jaar op de markt en biedt, na 15 minuten laden, een actieradius van 240 kilometer. De betreffende auto is de productieversie van de Urban EV conceptstudie die afgelopen september in Frankfurt werd voorgesteld. De genoemde 240 kilometerna 15 minuten opladen is veel beter dan wat we momenteel gewend zijn, want een doorsnee elektrische auto met een batterij van ongeveer 30 kWh heeft een half uur nodig om zijn accu tot 80 procent te laden. +++

+++ Shell heeft een overeenkomst gesloten met Ionity, het samenwerkingsverband van BMW, Daimler, Ford en Volkswagen voor het plaatsen van LAADPALEN op haar tankstations. Volgens de deal komen er vanaf 2019 snelladers te staan bij Shell verkooppunten in 10 Europese landen, namelijk in België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Slovenië, Tsjechië en Hongarije. In eerste instantie zijn dat de 80 grootste tankstations van Shell langs snelwegen in die 10 landen. Daar komen per station gemiddeld 6 laders te staan waar elektrische auto’s in 5 tot 8 minuten kunnen worden opgeladen. “Onze klanten willen lange afstanden afleggen met elektrische voertuigen en ervan uit kunnen gaan dat er een betrouwbare en efficiënte manier is om hun auto te laden”, zegt István Kapitány, bij Shell eindverantwoordelijk voor het samenwerkingsverband. Ionity ging begin deze maand van start. De joint venture van Duitse autofabrikanten streeft naar een sluitend laadpalen netwerk, waarbij langs de snelwegen elke 120 kilometer een laadstation komt. Daarbij zet het bedrijf in op samenwerking met bestaande tankstations en wegrestaurants, onder meer de keten Tank und Rast en nu ook Shell. Shell kocht onlangs al The New Motion, dat laadstations voor elektrische auto’s uitbaat. Daarnaast werkt Shell in onder meer het Verenigd Koninkrijk en Nederland aan een netwerk van snelle laadpunten op haar tankstations, onder de naam Shell Recharge. Zo wordt bij Shell station De Andel langs de A12 nabij Gouda binnenkort het eerste Shell Recharge snelle laadpunt in gebruik genomen. “In Nederland hebben we de ambitie om een eerste netwerk van 25 laadpunten in de Randstad te realiseren”, zegt Machteld de Haan, general manager Shell Retail Benelux & France. Energieleverancier Eon kondigde deze maand ook aan 4.000 extra snelladers te plaatsen in Europa. +++

+++ Het verkoopsucces van SUV modellen als de CX-3 en CX-5 smaakt MAZDA naar meer. Daarom wordt er speciaal voor de Noord Amerikaanse markt een extra type ontwikkeld. Mogelijk zal die onder de naam CX-7 verkocht gaan worden. Hij vult het gat tussen de 4,6 meter lange CX-5 en de 5,1 meter lange CX-9. De nieuwe SUV van Mazda komt pas in 2021 op de markt. Hij zal geproduceerd gaan worden in de nieuwe fabriek die Mazda momenteel samen met Toyota in de Verenigde Staten aan het bouwen is. De CX-5 trok vorig jaar in de Verenigde Staten ruim 112.000 kopers. Voor de nieuwe SUV ligt de doelstelling bij 150.000 exemplaren. Voor Amerikaanse begrippen is de CX-5 wat aan de krappe kant. Met een forser model denkt Mazda meer kopers te kunnen trekken. Mazda leverde in het verleden ook al een CX-7, maar dat model heeft nooit een directe opvolger gekregen. In China produceert Mazda de CX-4, maar die is alleen voor lokale consumptie bestemd. De CX-8 is een exclusief Japans genoegen en de grote (5,1 meter lange) CX-9 is primair bestemd voor Noord-Amerika, Rusland en Australië. De ‘8’ en de ‘9’ bieden beiden plek aan 7 personen. De nieuwe CX-7 houdt het bij 5 zitplaatsen, maar kan wel rekenen op een veel grotere kofferruimte dan de CX-5 biedt. +++

+++ Na Nissan en Subaru heeft nu ook MITSUBISHI Materials toegegeven dat het in Japan homologatiedocumenten heeft vervalst, vooral bij reserve onderdelen. De complete impact van deze aardschok op de Japanse industrie is nog niet bekend. Ook Kobe Steel zit in het verdachtenbankje. Mitsubishi Materials (niet te verwarren met autobouwer Mitsubishi Motors) heeft bevestigd dat het gegevens heeft vervalst over zijn producten. Vooral met rubberen dichtingen zou zijn gefraudeerd. Voorlopig lijkt dit geen gevolgen te hebben voor de veiligheid van auto’s. Mitsubishi Materials heeft beloofd alles in het werk te zetten om dit kwaliteitscontroleprobleem op te lossen. +++

+++ PORSCHE werkt aan een Spyder versie van de 718. Die krijgt anders dan de Boxster en Cayman een 6 cilinder boxermotor. Daarnaast kunnen we bij de Spyder versie rekenen op een lager gewicht (-30 kg), een kleinere grondspeling en een speciale bodykit. Voor de aandrijving zorgt de 4,0 liter krachtbron van de 911 GT3. Deze motor is de enige overgebleven atmosferische 6-pitter, sinds Porsche een turbogeblazen 3.0 in de ‘gewone’ 911 introduceerde. Maar om de Spyder de 911 niet helemaal op te laten vreten, zal het vermogen van 500 pk richting de 440 pk worden teruggeschroefd. Dat is nog altijd fors meer dan de 365 pk die de Boxster / Cayman GTS levert. De atmosferische boxerunit zal worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. +++

+++ Het Nederlandse personenwagenpark wordt steeds OUDER . Was in 2006 nog maar zo’n 10 procent van alle personenauto’s 15 jaar of ouder, 10 jaar later is dat percentage verdubbeld naar meer dan 20 procent (bron: Automobiel Management). BCA, de autoveiling in Barneveld, merkt vooral een toegenomen populariteit van youngtimers, oftewel auto’s tussen de 15 en pakweg 30 jaar oud. En niet alleen vanwege de gunstige bijtellingregels voor bijvoorbeeld ZZP’ers wanneer zo’n auto zakelijk wordt gereden. Ook steeds meer particulieren kiezen bewust voor een auto van 15 jaar of ouder. Dat is niet zo gek, want de ‘jongste’ generatie youngtimers is van bouwjaar 2002 en in die tijd waren zaken als airconditioning, cruise controle, ABS en airbags al gemeengoed. Ze doen dus weinig onder voor moderne auto’s qua luxe en veiligheid, maar kosten in aanschaf een stuk minder. Daarnaast heeft een goede youngtimer veel minder onderhoud nodig dan een écht oude auto. +++

+++ In navolging van Nederland draait ook België de STEKKERHYBRIDE in fiscaal opzicht de nek om. Volgens de regering van onze zuiderburen zijn er te veel ‘nep hybride’ modellen op de markt, oftewel auto’s waarvan de herlaadbare batterij alleen wordt gebruikt om via de theoretisch lage CO2-uitstoot in aanmerking te komen voor een fiscaal aantrekkelijke behandeling. In werkelijkheid rijden die auto’s echter nooit elektrisch, zo vermoedt de Belgische regering. Daarom komen voortaan alleen nog maar hybride modellen die per 100 kilo wagengewicht minstens 0,6 kWh batterijcapaciteit hebben in aanmerking voor belastingverlagende maatregelen. Effectief betekent dit dat er voor 22 van de 26 in België leverbare stekkerhybride auto’s straks gewoon het volle pond betaald moet worden. Uitzonderingen zijn de Audi Q7 e-Tron, de Kia Optima PHEV Sportswagon, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Porsche Panamera S 4-E Hybrid. Opvallend is dat tamelijk ‘onschuldige stekkerhybride modellen als de Audi A3 e-tron, BMW 225 xe, Hyundai Ioniq PHEV, Mini Countryman PHEV, Toyota Prius PHEV en Volkswagen Golf GTE vanaf 2020 allemaal fiscaal afgestraft gaan worden. +++

Reageren is niet mogelijk.