Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO doet het tot de decenniumwisseling rustig aan met modelintroducties (we kunnen alleen een coupéversie van de Giulia verwachten), maar daarna gaan de Italianen er weer vol tegenaan. Het succes van de Stelvio smaakt naar meer en daarom zal Alfa Romeo in 2020 of 2021 een tweede SUV model introduceren. Die krijgt 7 zitplaatsen, net als de Audi Q7 en Volvo XC90. Een dergelijke gezinswagen associeer je misschien niet direct met het als sportief bekend staande Alfa Romeo, maar moederbedrijf Fiat Chrysler hoopt op deze manier interne concurrentie met de Maserati Levante te voorkomen. De nieuwe SUV wordt ongeveer 200 kg zwaarder dan de Stelvio. Om te voorkomen dat het verbruik evenredig stijgt, zal de 7-persoons Alfa milde (48 volt) hybride techniek krijgen. In combinatie met de 2,0 liter turbobenzine motor als basisunit levert dit een gecombineerd vermogen van 350 à 400 pk op. Aan stekkerhybride techniek wil Alfa Romeo zijn vingers niet branden omdat dit tot een te hoog meergewicht leidt. Medio 2022 kunnen wij een vervanger voor de Giulietta verwachten. Dat wordt waarschijnlijk een compacte cross-over. +++

+++ ASTON MARTIN moet een terugroepactie organiseren. De DB9, DBS, Virage, Vanquish en Rapide die zijn uitgerust met de Touchtronic II 6-traps automaat hebben namelijk een (mogelijk) probleem met de parkeerfunctie van die transmissie. Daardoor kan de Brit er onbedoeld vandoor gaan. Gelukkig is er alleen een software update nodig is om het euvel te verhelpen. +++

+++ Ook bij AUDI moeten er auto’s terug naar de dealer. Bij het Duitse merk gaat het om exemplaren van de A4, A5 en Q5 met hulpverwarming die zijn gebouwd tussen 2011 en 2015. Er dreigt namelijk brandgevaar als gevolg van oververhitting in een kabel. In heel Europa zijn 875.000 auto’s terug naar de dealer en in Noord Amerika 250.000 exemplaren. Audi benadrukt dat het probleem nog nooit tot een brand heeft geleid, maar er zijn al wel gevallen geweest van oververhitting met een brandgeur en randschade als gevolg. De fabrikant raadt aan om deze hulpverwarming uit te schakelen tot de auto bij de dealer is geweest voor een inspectie. Uiteraard draait Audi zelf voor alle kosten op. +++

+++ Het wordt drukker op de weg en dat merken de AUTOBERGERS ook: die rukten in 2017 vaker uit dan ooit. Op 23 december kreeg het Landelijke Centraal Meldpunt (LCM) de honderdduizendste melding dit jaar binnen van een incident op snelwegen en provinciale wegen, zoals een ongeluk of pech. In vergelijking met vorig jaar waren er ruim 11.000 meer meldingen; dat is een stijging van maar liefst 12 procent. Dat meldt Allianz Global Assistance, waar het meldpunt van de bergers is ondergebracht. De stijging is al een paar jaar gaande, steeds met vergelijkbare percentages. Als belangrijke oorzaak wordt het toenemende verkeer als gevolg van de aantrekkende economie genoemd. Ook beoordelen wegbeheerders een pechgeval vaker als gevaarlijk, waarna het LCM wordt ingeschakeld om de weg weer snel vrij te maken. De Stichting Incident Management Nederland (IMN), de opdrachtgever van het LCM, noemt ook het toenemende gebruik van de telefoon achter het stuur als een van de oorzaken. Of het nu gaat om autopech of ongevallen, de A16 bij de Van Brienenoord brug was de plek waar bergers het vaakst te hulp moesten schieten. Wat betreft ongelukken was het daarnaast relatief vaak raak op de A20 richting Gouda bij de afrit Schiebroek en de A12 bij de splitsing met de A20 richting Den Haag en Rotterdam. +++

+++ BMW is even ontrouw geweest aan de Nürburgring door met de M5 op het circuit van Sjanghai te gaan scheuren. Ondanks de weersomstandigheden vestigde de sportsedan daar toch een record. De BMW M5 legde een ronde van 5,451 kilometer af in 2 minuten 22,828 seconden. Een F1 (de Mercedes W08 van Lewis Hamilton) doet het in 1 minuut 31,678 seconden. Achter het stuur van de M5 zat de Canadese DTM piloot Bruno Spengler. Hij klopte het vorige record met bijna 5 seconden, terwijl de weeromstandigheden verre van optimaal waren voor deze oefening. De M5 met zijn dubbel geblazen 4,4 liter V8 van 600 pk is nu de snelste sedan op het Chinese circuit. +++

+++ Uitbater van elektrische laadstations FASTNED heeft wederom bakzeil gehaald bij de rechter in een zaak om vergunningen voor laadstations van Shell. Volgens de rechter mag Shell 2 extra laadpalen realiseren bij benzinestation De Andel aan rijksweg A12 bij Gouda. Een beroep tegen de zaak door Fastned, die op die locatie ook een laadstation heeft, haalde niets uit. Volgens Fastned komt door de laadstations van Shell onder meer de verkeersveiligheid in het gedrang. De rechter ging hier niet in mee omdat hij vindt dat de veiligheid van automobilisten niet een direct belang is voor Fastned. Ook vindt Fastned dat de vergunning voor Shell indruist tegen het gelijkheidsbeginsel. Het is Fastned namelijk niet toegestaan om aanvullende voorzieningen te realiseren zoals een winkeltje. Evengoed verklaarde de rechter het beroep van Fastned ongegrond. Fastned kan nog hoger beroep aantekenen tegen de uitspraak. Begin december verloor Fastned ook al een rechtszaak van de Staat en Shell om vergunningen voor laadstations langs rijksweg A1. +++

+++ FIAT werkt aan een update voor de 124 Spider. Die debuteert eind volgend jaar (of begin 2019). De vernieuwde versie wordt dan ook leverbaar met een elektrisch te bedienen metalen klapdak; precies hetzelfde systeem zoals de Mazda MX-5 RF ook heeft. Voor de ‘124 GT’ is de rol van praktisch alternatief voor de normale 124 Spider met stoffen kap (handmatige bediening) weggelegd. De Fiat/Abarth 124 Spider doet het zeer goed op de internationale automarkt. Mazda produceert er momenteel zelfs meer exemplaren van dan van de eigen MX-5. +++

+++ 2017 is bijna voorbij, en dus is het tijd om de balans op te maken wat betreft verkeersboetes. Op welke wegen is het afgelopen jaar het meest GEFLITST ? Op de A13 bij Rotterdam in de richting van Rijswijk werd in het afgelopen jaar verreweg het vaakst op snelheid gecontroleerd, afgaand op cijfers van Flitsmeister. De website hield per locatie bij hoe vaak weggebruikers doorgaven dat er op die plek werd geflitst. Het aantal keren dat Flitsmeister per locatie noemt, is het aantal afzonderlijke momenten waarop op die plek een flitser stond opgesteld (meerdere meldingen van één en hetzelfde controlemoment worden in het overzicht hieronder dus buiten beschouwing gelaten). Volgens de website is het totale aantal flitsers in het afgelopen jaar toegenomen doordat de politie meer is gaan controleren en verouderde apparatuur is vervangen door nieuwe. De flits top20 bestaat achtereenvolgens uit: 1. A13 Rotterdam-Rijswijk, hectometerpaal 15.2 (bij Rotterdam): 414 keer; 2. N209 beide richtingen, paal 4.4 (bij Rotterdam): 208 keer; 3. N302 beide richtingen, paal 87.5 (bij Lelystad): 176 keer; 4. N36 beide richtingen, paal 20.4 (bij Hardenberg): 174 keer; 5. A1 Amsterdam-Amersfoort, paal 11.2 (bij Muiden): 151 keer; 6. A10 Amsterdam beide richtingen, paal 6.8: 136 keer; 7. A2 Utrecht-Amsterdam, paal 36.8 (bij Ouderkerk aan de Amstel): 124 keer; 8. N46 beide richtingen, paal 4.5 (bij Groningen): 111 keer; 9. N307 beide richtingen, paal 25.1 (bij Dronten): 111 keer; 10. A29 Dinteloord-Rotterdam, paal 13.8 (bij Barendrecht): 110 keer; 11. A4 Leiden-Amsterdam, paal 21.2 (bij Weteringbrug): 107 keer; 12. A16 Rotterdam-Breda, paal 30.4 (bij Hendrik-Ido-Ambacht): 105 keer; 13. N702 Almere beide richtingen, paal 5.8: 104 keer; 14. A4 Schiedam-Delft, paal 60.3 (bij Schipluiden): 103 keer; 15. N784 beide richtingen, paal 5.1 (bij Arnhem): 96 keer; 16. A27 Breda-Almere, paal 95.8 (bij Laren): 96 keer; 17. A28 Utrecht-Groningen, paal 91.3 (bij Zwolle): 94 keer; 18. N261 beide richtingen, paal 13.1 (bij Kaatsheuvel): 89 keer; 19. N370 beide richtingen, paal 3.0 (bij Groningen): 88 keer; 20. N701 beide richtingen, paal 1.0 (bij Almere): 88 keer. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft zijn buik vol van stekkerhybride modellen. De Amerikanen introduceerden deze techniek in december 2010 in de Opel Ampera en diens zustermodel Chevrolet Volt. De eerste kreeg geen opvolger, maar de versie met vlinderstrik logo wel. Die verkoopt niet echt lekker, reken waarom General Motors besloten heeft om in de betreffende Hamtramck fabriek volledig elektrische auto’s of voertuigen met een brandstofcel te gaan bouwen. Die komen in de periode 2020 tot 2023 op de markt. General Motors beleeft gestaag wel steeds meer verkoopplezier aan de Chevrolet Bolt. Daar zou Opel (Ampera-e) ook uitstekend zaken mee kunnen doen, ware het niet dat de Amerikanen amper exemplaren leveren aan de voormalige dochter. Bovendien is de prijs die de nieuwe moeder van Opel er voor moet betalen, PSA, flink opgeschroefd. Naast de Volt zal General Motors ook de Buick Lacrosse, Chevrolet Impala en de Cadillac sedanmodellen ATS, CTS en CT6 schrappen. +++

+++ HYUNDAI lanceert op de 2018 editie van de technologiebeurs in Las Vegas (aanstaande januari) een samenwerking met SoundHound. Hieruit ontstaat de zogeheten Intelligent Personal Agent, een nieuw multimediasysteem dat de bestuurder helpt bij zijn rij handelingen. Voor de Koreaanse reus is dit ook een nieuwe stap in de (lange) weg naar volledig autonoom rijden. Concreet kan de Intelligent Personal Agent acties uitvoeren dankzij geoptimaliseerde stembediening en kan hij volgens Hyundai zelfs pro actief handelen. Het systeem zou de communicatie tussen mens en machine verbeteren en tegelijk in verbinding staan met elektronische apparaten thuis (zoals de verwarming). Hyundai kondigt aan dat de volgende generatie Veloster, die in januari voorgesteld wordt op de autotentoonstelling van Detroit, een muziek herkenningssysteem heeft. De Intelligent Personal Agent wordt vanaf 2019 standaard op alle nieuwe modellen van het merk. +++

+++ In wat voor auto’s rijden de 200 meest INVLOEDRIJKE NEDERLANDERS ? Het lijstje staat zoals verwacht vol met bestuursvoorzitters van vaderlandse multinationals en politici. Uit onderzoek blijkt dat 16 procent in een Volvo rijdt, eveneens 16 procent in een Audi en 13 procent in een BMW. 10 jaar eerder voerde dit drietal ook het lijstje aan, maar toen eindigde BMW (11 procent) voor Audi (10 procent). Volvo was in 2006 goed voor 13 procent. Audi heeft dus de grootste inhaalslag gemaakt. Opvallend is dat het gecombineerde ‘marktaandeel’ van het leidende trio in 10 jaar tijd flink is gestegen. Kwamen de 3 merken in 2006 samen nog tot 34 procent, nu rijdt 45 procent van de ondervraagden in een Volvo, Audi of BMW. Verder is interessant dat 3 procent een Tesla heeft en 4 procent helemaal geen auto. +++

+++ De Nederlandse verzekeraar Allsecur heeft onderzoek laten doen naar autorijden tijdens en net na de JAARWISSELING . Daaruit blijkt dat veel mensen niet te willen rijden omdat ze bang zijn voor verschillende jaarwisselinggerelateerde zaken. 20 procent durft absoluut geen auto te rijden omdat andere mensen vuurwerk afsteken. Ook is men bang dat andere mensen met teveel drank op achter het stuur kruipen. Dat is geen vreemde gedachte, want tijdens de jaarwisseling ligt het aantal alcoholgerelateerde ongevallen 29 procent hoger dan op een gemiddelde weekenddag. Overigens kiest ook ruim een kwart (27 procent) van de deelnemers aan het onderzoek er bewust voor om de auto te laten staan, zodat er een alcoholische versnapering gepakt kan worden. Van automobilisten die wel de weg op gaan, bepaalt 87 procent vooraf wie er terugrijdt en geen alcohol drinkt. 13 procent geeft aan te rijden en toch een of meerdere glazen alcohol te drinken. Van de mannen geeft 16 procent aan onder geen beding in de auto te stappen tijdens en vlak na de jaarwisseling. Onder vrouwen is dat aandeel groter (23 procent) en onder 65-plussers nóg groter, namelijk 32 procent. Van de mensen die wél durven geeft 33 procent aan alleen auto te rijden als het écht niet anders kan. Daarmee geeft dus in totaal ruim de helft van alle ondervraagden aan geen auto te willen gebruiken in de uren na de jaarwisseling. Het onderzoek kende 1.053 deelnemers. Alle respondenten waren 18 jaar of ouder en bezitten één of meerdere auto’s. +++

Reageren is niet mogelijk.