Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan diverse nieuwe SUV modellen. In juni zal de Q8 worden voorgesteld en in de loop van 2019 gaat het doek van de Q4 af. Aan de onderkant van het SUV gamma kunnen we rekenen op de komst van de Q1. Dat heeft Bram Schot, de verkoopdirecteur van het merk uit Ingolstadt, laten weten. Hij zegt dat wij de Q1 over 2 à 3 jaar kunnen verwachten. De huidige benjamin uit het SUV gamma, de Q2, moet minimaal 31.850 euro opbrengen en is daardoor niet echt een B segment model. De Q1, die zal worden gebaseerd op het MQB AO platform van de nieuwe A1 (en de Seat modellen Ibiza plus Ibiza en de Volkswagen Polo) moet dat wel worden. Anders dan deze onderstelgenoten zal de Audi optioneel leverbaar worden met vierwielaandrijving. In de komende 12 maanden kunnen wij de tweede generatie Q3 verwachten, de e-Tron Sportback en een reeks sportieve Q uitvoeringen, zoals de SQ2, de RS Q5 en de SQ8. +++

+++ De productie van BATTERIJEN voor elektrische auto’s is lang niet zo milieuvriendelijk als vaak wordt aangenomen. Wie bijvoorbeeld een Tesla Model S aanschaft, zal er zeker acht jaar mee moeten blijven rijden voordat die auto ‘milieuneutraal’ is geworden. Dat blijkt uit een studie van het Zweedse ministerie voor milieu waarover Automobiel Management bericht. Bij de fabricage van de batterijen ontstaat per kW/uur tussen de 150 tot 200 kilo CO2-equivalent. Omgeslagen op alle batterijen die een Tesla Model S telt, komt dat op rond de 17,5 ton CO2. “Dat is erg veel want de jaarlijkse uitstoot per hoofd van de bevolking komt rond de 10 ton”, aldus het onderzoek. Omgerekend komt het ministerie tot de conclusie dat je met een auto met een verbrandingsmotor acht jaar kunt rondrijden voordat het milieu net zo sterk belast is als bij de batterijproductie van één Tesla Model S. Wel geven de onderzoekers toe dat dit bij een kleinere elektrische auto zoals de Nissan Leaf terugloopt naar 3 jaar. +++

+++ BMW denkt dat de winst dit jaar op peil zal blijven na het recordresultaat vorig jaar, ondanks hoge investeringen in nieuwe modellen en elektrische auto’s. Dat meldt BMW bij de jaarlijkse persconferentie in München. Het bedrijf, met ook de merken Mini en Rolls-Royce, stelt dat de winst voor belastingen in 2018 minimaal vergelijkbaar zal zijn met vorig jaar. In 2017 sprong de winst nog met 10,2 procent omhoog tot het recordniveau van 10,7 miljard euro. Er werden wereldwijd 2,4 miljoen auto’s verkocht; een stijging van 4,1 procent ten opzichte van 2016. De omzet steeg met 4,8 procent naar 98,68 miljard euro. Het overgrote deel (90 procent) van de auto’s verkoopt BMW buiten de eigen Duitse thuismarkt. China en de VS zijn de belangrijkste afzetgebieden. In Europa werden vorig jaar 1,1 miljoen auto’s verkocht. Het Beierse autobedrijf voorziet voor dit jaar wel een lichte stijging van de verkoop en omzet. De investeringen in onderzoek en ontwikkeling komen uit op ongeveer 7 miljard euro. De onderneming heeft een doelstelling om dit jaar meer dan 140.000 elektrisch aangedreven auto’s te verkopen. Tegen eind 2019 moeten dat een half miljoen auto’s van de merken BMW en Mini zijn. In 2025 wil het autoconcern 25 (deels)elektrische modellen aanbieden, waarvan 12 volledig elektrische exemplaren. Topman Harald Kruger zegt te geloven in een elektrische toekomst. In 2020 wordt de iX3 gelanceerd en in 2019 de eerste volledig elektrische Mini. “Mini is als een stadsauto bij uitstek geschikt in een elektrische variant”, aldus Kruger. Hiermee erkent de topman dat BMW de plank met de (te dure) i3 heeft misgeslagen. Het positieve nieuws en de elektrische plannen worden evenwel overschaduwd door de inval door de Duitse Openbaar Ministerie op het hoofdkantoor in München. Aanleiding is het vermoeden van sjoemelsoftware. Volgens BMW is dat “bij vergissing” geïnstalleerd in de 750xd en de M550xd. Een intern onderzoek moet uitwijzen hoe het kon gebeuren. Verder start BMW een terugroepactie om de circa 11.400 auto’s te herstellen. De sjoemelsoftware maakt het mogelijk om de uitstoot tijdens een test te manipuleren. De Duitse justitie verdenkt BMW van het opzettelijk manipuleren van emissietesten en zoekt daarvoor naar bewijsmateriaal. Tot nu toe ontkende BMW altijd dat het zich schuldig had gemaakt aan het gebruik van sjoemelsoftware in zijn diesels. Afgelopen maand deed de Duitse justitie nog een inval bij Audi in verband met het dieselschandaal. Ook op het hoofdkantoor van Volkswagen vonden nieuwe invallen plaats na verdenking van marktmanipulatie. Deze autofabrikant zou willens en wetens een verkeerde verklaring hebben afgegeven over de omvang van de sjoemeldiesel affaire.

+++ Sinds 2012 worden er veel minder ELEKTRISCHE scooters verkocht dan in de jaren ervoor, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bovag. Een paar oorzaken van de stagnerende verkoop zijn wel te bedenken: je moet een stroompunt in de buurt hebben, de accutechniek bleek kostbaar te zijn, waardoor de prijs van de scooters omhoog ging en de elektrische fiets werd steeds hipper. Tom Huyskens van de Bovag ziet dat niet alleen steeds meer dealers stoppen met de verkoop van elektrische scooters, ook importeurs trekken hun handen ervan af. Hij ziet nóg een oorzaak: ‘We zien dat er weinig stimulans is geweest vanuit overheden, ook vanuit Europa, voor fabrikanten om met kwalitatief goeie elektrische scooters op de markt te komen. Dat is anders dan in de auto-industrie waar allerlei strenge CO2-eisen zijn, waardoor fabrikanten gedwongen worden om met goed spul op de markt te komen”. Een A-merk als Vespa, bijvoorbeeld, is in geen velden of wegen te vinden op het toneel van de elektrische scooters, zegt Huyskens. Ook de merken die in Nederland op nummer twee, drie en vier staan voeren hier geen elektrische modellen, omdat de importeurs de kwaliteit niet kunnen waarborgen. Langzaamaan begint het besef in Brussel te komen dat er maatregelen genomen moeten worden. “Wellicht dat over een aantal jaren elektrisch toch de standaard wordt”. Dat ze te duur zouden zijn, is relatief volgens Huyskens: ‘De prijs is een kwestie van volume. Hoe meer er geproduceerd worden, des te lager de prijs kan worden. Maar de scooters van enige kwaliteit die nu op de markt zijn, zijn inderdaad flink aan de prijs. Dat is voor een consument vaak niet interessant”. De Bovag gaat nu participeren in een onderzoek van bureau Twynstra Gudde waarin bekeken gaat worden hoe de brom & snorfietsen in Nederland versneld geëlektrificeerd kunnen worden. +++

+++ De Duitse regering houdt een “waakzaam oog” op de bedoelingen van de Chinese autofabrikant GEELY en haar schatrijke eigenaar Li Shufu. Berlijn reageert daarmee op het feit dat Geely via de beurs een belang van 9,7 procent in Daimler heeft opgebouwd. “Duitsland is een open economie die investeringen verwelkomt zolang als die passen in zoals het op de markt toegaat. Die openheid moet echter niet gebruikt worden als toegangspoort voor de industriepolitieke belangen van andere staten. Daarom houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten”, aldus minister voor economie Brigitte Zypries in een vraaggesprek met Automobiel Management. Li heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat hij vooral geïnteresseerd is in de plannen van Daimler en Mercedes op het gebied van elektrische auto’s. “We willen Daimler vergezellen op haar weg om de wereldleider op het gebied van elektrische mobiliteit te worden”. In dat verband is het interessant dat Volvo, dat eigendom is van Geely, vorig jaar al heeft aangekondigd dat al haar auto’s vanaf 2019 in ieder geval met een elektromotor uitgerust zullen zijn. Daimler zelf heeft de komst van Geely als grootste aandeelhouder verwelkomt. Dat weerhoudt de Duitse autofabrikant er niet van tegelijk een investering van 1,9 miljard dollar aan te kondigen in de joint venture met haar bestaande Chinese partner BAIC. Daimler en BAIC gaan samen een bestaande fabriek grondig moderniseren om er modellen van Mercedes inclusief elektrische versies te bouwen. +++

+++ Momenteel is de HYUNDAI i30N alleen verkrijgbaar met een handbak. Maar vanwege de vraag op bepaalde markten wordt de hete hatchback vanaf eind 2019 ook leverbaar met een automaat. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, DCT genaamd. Navraag bij de Nederlandse importeur leert dat er vooralsnog geen plannen zijn om een i30 N met automaat te gaan leveren. “Klanten associëren sportief rijden met een handbak”, aldus een reactie. “Maar als het CO2-technisch betekent dat de auto met automaat hier goedkoper kan worden aangeboden, is het een overweging waard”, zo laat Hyundai Nederland weten. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER kiest Blackberry uit voor haar systeembeveiliging. Dit bedrijf heeft al een test gedaan met een XJ. Jaguar Land Rover en Blackberry gaan de komende jaren samenwerken bij de ontwikkeling van veilige internetsystemen voor de auto. Beide bedrijven werken al langer samen bij het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Nu gaan zij ook aan de slag met ECU modules. Als eerste project staat een infomediasysteem op de agenda. Ook beveiligingstechniek aan de beurt, met name tegen cyber aanvallen. “Met internet verbonden en zelfrijdende voertuigen reageren en rijden op basis van een grote hoeveelheid data. Onze platformen helpen om deze gegevens efficiënt te verwerken en veilig en betrouwbaar te houden”, zegt John Wall, general manager van Blackberry. Het Canadese bedrijf, dat in 1999 bekend werd met ‘niet te kraken’ telefoons, heeft zich na voortdurend teruglopende verkopen op de telefoniemarkt vorig jaar toegelegd op het leveren van cyber beveiligingsdiensten. +++

+++ LAADPALEN fabrikant Alfen gaat voor een lagere prijs dan verwacht naar de beurs. Naar verluidt bleek de animo onder investeerders te laag. Het bedrijf gaat nu voor 10 euro per aandeel naar de beurs, zo meldt Alfen donderdag voorafgaand aan de beursgang. Eerder werd nog een bandbreedte van 11,25 euro tot 15 euro per aandeel voor het bedrijf opgesteld. Met een prijs van 10 euro per aandeel wordt de totale opbrengst 85 miljoen euro voor eigenaar Infestos. De investeerder verkoopt 8,5 miljoen aandelen. Begeleidende banken kunnen nog eens 13 miljoen euro aan aandelen opkopen. Als deze optie wordt gebruikt, gaat 48,8 procent van de aandelen naar de beurs. +++

+++ MINI gaat haar elektrische hatchback ook in China bouwen om zo dicht op de grootste afzetmarkt voor emissieloze auto’s te zitten. Met dit doel gaat moederbedrijf BMW een joint venture aan met Great Wall Motor, beter bekend als de belager van Fiat Chrysler Automobiles. De eerste elektrische Mini zal ook in de belangrijkste fabriek van het merk in Oxford gebouwd worden. Daar moet het eerste exemplaar begin 2019 van de band rollen. De samenwerking met Great Wall Motors is een aanvulling op de joint venture die BMW in China reeds met haar bestaande partner Brilliance heeft. Die omvat 2 autofabrieken en 1 productiefaciliteit voor motoren waar ook batterijen voor elektrische auto’s worden gemaakt. Vorig jaar verkocht de joint venture afgerond 560.000 auto’s met BMW logo aan Chinese klanten. Dat was meer dan op de 2 andere grootste afzetmarkten, Duitsland en de Verenigde Staten, samen. +++

+++ Na Aston Martin breekt ook SKODA met de Britse goedkeuringsinstantie Vehicle Certification Agency (VCA). De Tsjechen lieten hier hun auto’s keuren voor de gehele Europese markt, maar het is onzeker of deze typegoedkeuring na de Brexit nog wel geldig is. Binnen de Europese Unie geldt een typegoedkeuring in één land voor alle 28 lidstaten. Ook Jaguar Land Rover en Nissan maken gebruik van de VCA. Of de VCA goedkeuring na de officiële Brexit eind 2020 nog steeds voor de EU lidstaten geldt, is onzeker. De Europese branchevereniging van autofabrikanten ACEA pleit er bij de Europese Commissie voor om ook na de Brexit de goedkeuring van VCA voor alle EU markten te laten gelden. “Om zekerheid op lange termijn te hebben over de typegoedkeuring voor de Europese markt, is het van belang om samen te werken met een instantie waarbij we zeker weten dat de goedkeuring voor de hele Europese markt blijft gelden”, aldus een woordvoerder van Skoda. Onder andere de modellen Karoq, Kodiaq en Citigo werden door de VCA gekeurd. Toekomstige modellen zullen door de Tsjechische instantie worden gekeurd. +++

+++ TOYOTA gaat de productie van de nieuwe Supra uitbesteden aan Magna Steyr in Oostenrijk. Aldaar zal ook de assemblage van de BMW Z4 plaatsvinden. De productieoplage van beide sportwagens is te gering om op een efficiënte manier in de eigen fabrieken van BMW en Toyota ingepast te kunnen worden. Magna Steyr heeft het als onderaannemer van autofabrikanten al bijzonder druk. Zo loopt in de fabriek in Graz al de BMW 5-serie Touring van de band, naast de Mercedes G klasse en de Jaguar I-Pace. In het verleden werd door Magna Steyr ook de eerste generatie X3 gebouwd, en meer recent nog de Mini Countryman en Paceman. Voor Toyota wordt het de eerste keer. +++

Comments are closed.