Nieuwstelex II

0

+++ CHINA komt met 25 procent extra importheffing op Amerikaanse auto’s. Daar vallen ook in de VS gebouwde modellen van BMW en Mercedes onder. De heffing is een reactie op de tariefmuren die de Amerikaanse president Donald Trump instelt. Vooral Tesla, dat toch al te kampen heeft met tegenvallers, kan daar het slachtoffer van worden. Dit merk heeft momenteel namelijk geen fabriek in China en moet dus alle auto’s vanuit de VS importeren. De Amerikaanse landgenoten van Tesla, zoals Ford en General Motor hebben wel lokale productiefaciliteiten en kunnen de heffing dus enigszins omzeilen. Tesla heeft plannen voor een fabriek in China, maar kan het met de autoriteiten aldaar niet eens worden over de bouwvoorwaarden. BMW en Mercedes verkopen dit jaar naar schatting 115.000 uit de Amerikaanse fabrieken afkomstige auto’s in China. Die vertegenwoordigen een waarde van 7 miljard dollar. Volkswagen ontspringt de dans omdat het geen auto’s vanuit de VS naar het Aziatische land exporteert. Wel heeft dit merk de productie met het oog op de extra importheffing voor BMW en Mercedes alvast flink opgeschroefd. De één zijn dood is dus de ander zijn brood. +++

+++ DAIMLER heeft het beste kwartaal in zijn geschiedenis achter de rug. hoofdmerk Mercedes verkocht in de eerste 3 maanden van dit jaar wereldwijd meer dan 594.000 voertuigen, hetgeen een toename van 6 procent is in vergelijking met een jaar eerder. Met name in China had Mercedes succes met een verkoopstijging van ruim 17 procent. Ook in Europa zat de afzet in de lift, geholpen door een groei van meer dan 5 procent op de Duitse thuismarkt. In de Verenigde Staten daalde de verkoop echter licht. Vooral de SUV modellen zoals de GLC klasse waren erg in trek bij klanten, terwijl ook de dure S klasse vaker de showrooms uit reed. Bij stadsauto dochtermerk Smart, ook onderdeel van Daimler, daalde de verkoop in het afgelopen kwartaal met 10 procent tot ruim 30.700 voertuigen. Mercedes gaat in Duitsland een proef nemen met een abonnement met een vast maandelijks bedrag waarbij de abonnee kan kiezen uit een groot aantal modellen. Bij deze zogeheten ‘Mercedes Me Flexperience’ mag men per jaar 12 verschillende auto’s uit 4 segmenten in het gamma (zoals de A, C, E, en S klasse) gaan rijden. Moederbedrijf Daimler heeft nog niet laten weten hoe duur zo’n abonnement gaat worden. Wel is bekend dat naast alle kosten ook maximaal 36.000 kilometer per jaar in de prijs is inbegrepen. Mercedes gaat binnenkort een proef draaien bij de 2 grootste dealers in Duitsland, Beresa in Münster en Lueg in Bochum / Essen. Andere autofabrikanten, waaronder BMW, General Motors met Cadillac en Porsche, doen in de VS al tests met een dergelijke vorm van autoverhuren. +++

+++ Volgens Mercedes topman Dieter Zetsche hebben de klanten van zijn merk nog steeds vertrouwen in de DIESEL motor voor hun modellen en zal dat niet veranderen. In 2017 verkocht Mercedes meer diesels dan het jaar er voor. En hoewel de vraag in 2018 wat lijkt te dalen, is Zetsche ervan overtuigd dat meer dan 50 procent van zijn afzet nog van auto’s met dit type krachtbron zal komen. “Klanten hebben meer vertrouwen in de dieselmotor dan de politieke discussies doen vermoeden. Een hightech krachtbron is niet het probleem, maar een belangrijk deel van de oplossing. Zetsche, die erom bekend staat dat hij zich geen blad voor de mond neemt, heeft ook zijn visie gegeven op de huidige overheidsbeslissingen. Hij denkt dat de maatschappij zichzelf in de voet schiet door voorbij te gaan aan de lage CO2-uitstoot van de dieselmotor. “Het gaat vaak over NOx, maar ik denk dat CO2 het grootste probleem blijft”. Daarmee verwijst hij niet naar de luchtvervuiling, maar naar de klimaatverandering. Geeft dat de dieselmotor een vrijgeleide? Niet echt, maar Zetsche wil diesels dus niet uit de stad weren. Over de elektromotor zegt Zetsche: “Elektrificatie nemen we heel serieus. We investeren volop in elektrische auto’s. Die zijn goed voor de CO2-uitstoot, maar helaas slecht voor de balans”. +++

+++ De ANWB stopt met het platform GARAGEREVIEWS omdat het te duur is om up-to-date te houden. Het doek valt op 15 april. Er wordt wel gezocht naar een alternatief. De recensiesite van garages ging in 2014 van start en inmiddels staan er beoordelingen op van ruim 16.000 bedrijven. +++

+++ Daimler topman Dieter Zetsche sluit niet uit dat er in de komende jaren samengewerkt gaat worden met GEELY . Dat lijkt ook logisch nu dit Chinese bedrijf de grootste aandeelhouder is geworden. Zetsche verklaart dat de relaties met Geely opperbest zijn. De Chinezen zijn reeds eigenaar van Volvo, Polestar, Proton en Lotus. Zetsche houdt echter wel een slag om de arm: Mercedes werkt al lang samen met BAIC, een andere speler op de Chinese automarkt. Die zal eerst zijn instemming moeten geven voordat er een toenadering tot Geely kan plaatsvinden. Eerder werd gemeld dat de directie van Daimler niet van plan is om kennis of technologie met zijn nieuwe aandeelhouder te delen. Er zijn beleggers die wantrouwend de ontwikkelingen tussen Daimler en Geely in de gaten houden. Ingo Speich van de Duitse Union Investment vroeg zich af of Daimler niet een partner teveel heeft in China: “Geely kan een wolf in schaapskleren zijn”.

+++ Tesla baas Elon MUSK staat achter de plannen van president Donald Trump om ook de invoer van buitenlandse auto’s met een heffing te treffen. Musk gaat het daarbij niet zozeer om Europa, maar nadrukkelijk om China. “Bent u van mening dat de VS en China gelijke en eerlijke regels voor auto’s zouden moeten hebben?”, tweet Musk in reactie op een eerder bericht van de president. De topman van Tesla is al tijden gefrustreerd dat het bijzonder moeilijk is in China een eigen autofabriek op te zetten. Hij onderhandelt met de overheid van Sjanghai om daar auto’s te assembleren, maar loopt daarbij steeds weer op tegen de verplichting dat buitenlandse autofabrikanten via een joint venture moeten samenwerken met een Chinese collega, iets wat Musk niet wil. “Op Amerikaanse auto’s wordt in China een heffing van 25 procent gelegd terwijl we hier in de VS maar 2,5 procent rekenen. Ik ben over het algemeen tegen invoerheffingen maar de daar heersende regels maken het wel moeilijk. Het is alsof je op de Olympische Spelen rent met loodschoenen aan”, roept hij. Musk stelt dat het ideaal zou zijn als beide landen bescheiden heffingen zouden hanteren. “Meer niet. Ik hoop dat dit niet al te buitensporig klinkt”. +++

+++ De verkoop van OCCASIONS is in de eerste maanden van dit jaar op recordniveau uitgekomen. In totaal wisselden in het eerste kwartaal van het jaar ruim 519.000 tweedehandsjes van eigenaar. Volgens branchevereniging BOVAG en databureau RDC betekende dit de beste start van het jaar ooit qua verkopen. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder is er sprake van een verkoopplus van 3,9 procent. Autobedrijven hebben ruim 302.000 gebruikte personenauto’s verkocht. Dat betekent dat dealers goed zijn voor ruim 58 procent van de totale markt. De verkoop door autobedrijven is ten opzichte van een jaar geleden met meer dan 5 procent gestegen, terwijl de handel tussen consumenten ruim 2 procent is toegenomen. Door particulieren onderling zijn bijna 216.000 occasions verhandeld. Voor dit jaar lijkt de grens van twee miljoen verkochte tweedehands auto’s voor het eerst te worden doorbroken. +++

+++ Eigenaren van een elektrische Peugeot of Citroën krijgen in Frankrijk toegang tot 6.360 laadpunten van Digital Charging Solutions DCS, een dochterbedrijf van de BMW Groep. DCS heeft daartoe een strategische overeenkomst gesloten met PSA , zo meldt Automobiel Management. ChargeMyPeugeot en ChargeMyCitroën zijn beschikbaar via de ChargeNow app die aangeeft waar de laadplaatsen, inclusief 460 snelle laad terminals, van DCS zich bevinden. De rijder kan de elektrische auto vervolgens met gebruikmaking van zijn kaart opladen. DCS hoopt haar netwerk in Frankrijk nog dit jaar tot meer dan 9.000 laadpunten uit te breiden. “Gezien de feedback die we krijgen van de markt zijn we blij dat het businessmodel en de service van DCS blijkt erg interessant voor autofabrikanten en laadpunt beheerders. We zijn er trots op dat PSA één van onze eerste grote klanten is geworden”, zegt Markus Bartenschlager, CEO van Digital Charging Solutions. PSA wil de komende 3 jaar 7 nieuwe versies van elektrische voertuigen op de markt brengen, terwijl in 2025 alle modellen elektrisch of stekkerhybride moeten zijn. +++

+++ In de eerste 3 maanden van dit jaar heeft SEAT wereldwijd liefst 139.200 auto’s verkocht. Dat is een absoluut record in het 68-jarig bestaan van het merk. De grote toename werd onder meer gerealiseerd in Duitsland, Groot-Brittannië, Algerije, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. De verkoop van 139.200 auto’s komt neer op een toename van 18,7 procent. Het beste eerste kwartaal tot nu toe was in 2000 met 136.200 registraties. Dit goede resultaat komt bovenop de recordlevering van 60.400 auto’s in de maand maart, de eerste maand dat er zoveel klanten waren. In Nederland werden tot eind maart afgerond 30 procent meer auto’s door Seat verkocht, oftewel 3.366 stuks. Diverse modellen zijn hiervoor verantwoordelijk, zowel de Ibiza, Arona en de Ateca. Het merk beloofde recent ieder half jaar een nieuw model. Dit jaar zijn dat de Tarraco (een 7-persoons SUV) en de Cupra Ateca.

+++ TESLA gaat een onderzoek & ontwikkelingscentrum openen in Griekenland. De Grieken leveren al een bijdrage aan de activiteiten de fabrikant van elektrische auto’s want 3 van de topontwerpers daar hebben hun opleiding gevolgd aan de National Technical University van Athene. Tesla wil daar een vervolg aan geven door het land nu ook een testcentrum te gunnen. In eerste instantie komen in het R&D centrum een 50-tal hoogopgeleide ingenieurs te werken.
Dat is volgens voorzitter Vasilis Apostolopoulos van de Griekse ondernemersorganisatie zulk goed nieuws dat hij zijn eigen fabriek gratis aan Tesla wil geven om die als locatie te gebruiken. “Ik heb Elon Musk persoonlijk een mail gestuurd om hem te verwelkomen en om te zeggen dat ik mijn fabriek bij Korinthe voor 10 jaar gratis ter beschikking stel zodat Griekenland voorop kan lopen bij de wereldwijde innovatie”. Apostolopoulos wil ook de ziektekostenverzekering voor alle huidige en toekomstige werknemers van Tesla in zijn land voor zijn rekening nemen, zo bericht Automobiel Management. +++

+++ Bij 60 procent van alle VERPLAATSINGEN van huis naar het werk kiest de forens voor de auto. Vanaf 5 kilometer afstand wint de auto het van de fiets. Dit meldt het CBS op basis van recente cijfers over het verplaatsingsgedrag van Nederlanders. In dit onderzoek wordt aan mensen gevraagd om hun dagelijkse verplaatsingen bij te houden. Het onderzoek wordt ieder jaar uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De nu gepresenteerde cijfers over 2016 laten zien dat 60 procent van alle verplaatsingen van en naar het werk plaatsvindt met de auto. 25 procent gaat per fiets en 4 procent te voet. Afstanden van en naar het werk korter dan 1 kilometer worden het vaakst te voet afgelegd. Bijna de helft van deze verplaatsingen wordt lopend gemaakt, 40 procent gebeurt met de fiets en 9 procent met de auto. Op afstanden tussen 1 en 3,7 kilometer wordt vooral gefietst: 60 procent kiest dan de fiets als hoofdvervoermiddel. Ruim 25 procent gaat met de auto en nog maar 7 procent volledig te voet. Boven de 5 kilometer wordt de auto populairder dan de fiets. Boven de 15 kilometer worden 8 op de 10 verplaatsingen van en naar het werk met de auto gemaakt en 1 op de 10 met de trein. +++

+++ VOLVO voert voor het nieuwe modeljaar enkelen wijzigingen door bij de modellen van de 90-serie (S90, V90 en XC90). Het trio is niet meer leverbaar als 310 pk en 400 Nm sterke T6. Deze 2,0 liter 4 cilinder turbobenzine uitvoering was duurder dan de 390 pk sterke T8 Twin Engine stekkerhybride uitvoering. Wie een hekel heeft aan opladen, kan opteren voor de 250 pk sterke T5. De S90 en V90 blijven bovendien leverbaar als 190 pk sterke T4. De 190 pk sterke D4 dieselmotor in de S90 en de V90 wordt voortaan standaard geleverd met de 8-traps automaat; dit betekent dat de handgeschakelde uitvoering is geschrapt. De V90 D4 met vierwielaandrijving verdwijnt ook uit het gamma. De V90 Cross Country blijft wel in deze configuratie leverbaar, al verdwijnt ook hier de handgeschakelde versie uit de prijslijst. De XC90 is überhaupt niet meer leverbaar als D4. De 90-serie ondergaat daarnaast een reeks kleine aanpassingen die vooral betrekking hebben op de uitrusting. Zo is Volvo On Call voortaan standaard en hoeft er bij de V90 niet meer bijbetaald te worden voor een elektrisch bedienbare achterklep. +++

+++ In de hele WERELD zijn vorig jaar 73,456 miljoen nieuwe personenauto’s gebouwd. Tel daarbij 23,846 miljoen bestel & vrachtauto’s plus bussen, en de totale voertuigenproductie komt op 97,3 miljoen eenheden. Dat heeft de internationale organisatie van autofabrikanten OICA in Parijs berekend. China nam met 29 miljoen voertuigen verreweg het grootste deel voor haar rekening. Die autoproductie aldaar was dit keer echter slechts een bescheiden 3 procent hoger dan een jaar eerder. In de Verenigde Staten daalde het aantal geproduceerde auto’s en vrachtwagens met ruim 8 procent naar een kleine 11,12 miljoen. Japan wist meer dan 5 procent te plussen naar bijna 9,7 miljoen exemplaren. In Mexico, altijd al op het netvlies van president Donald Trump, werden met ruim 4 miljoen eenheden 13 procent meer auto’s gebouwd dan in 2016. Dichter bij huis zien we dat de Duitse autoproductie met bijna 5,65 miljoen eenheden een kleine 2 procent lager is uitgekomen. Frankrijk zat met 2,23 miljoen stuks meer dan 6,5 procent in de lift, terwijl Spanje met 2,85 miljoen iets terrein moest prijsgeven. In Groot-Brittannië kwam de autoproductie met 1,75 miljoen eenheden eveneens licht lager uit. Dat de automarkt in Rusland weer is opgeleefd, blijkt tenslotte uit het feit dat de productie aldaar met 1,55 miljoen stuks 19 procent hoger is uitgekomen dan in het voorafgaande jaar. +++

Reageren is niet mogelijk.