Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO en PSV hebben aangekondigd dat de Italiaanse autofabrikant de komende 3 jaar de enige en officiële autopartner van de voetbalclub uit Eindhoven zal zijn. Tot voor kort was Mercedes de sponsor. In totaal zal Alfa Romeo liefst 90 auto’s aan de club leveren, die verdeeld zullen worden onder de vaste medewerkers en, uiteraard, de spelers. Qua keuzemogelijkheden moeten zij duidelijk een stap terug doen Mercedes kon een veel breder gamma aanbieden. Alfa Romeo levert momenteel niet meer dan 4 modellen: de MiTo, de Giulietta, de Giulia en de Stelvio. Het Italiaanse automerk is reeds sponsor van de Spaanse clubs Atético Madrid, Valencia en Real Betis. +++

+++ De kans dat ASSEN een Formule 1-Grand Prix krijgt is 99,9 procent, zegt Jos Vaessen, voorzitter van The Netherlands Grand Prix Foundation. In 2020 moet het zover zijn, als het aan Vaessen ligt, met een mogelijke uitloop naar 2021. Zandvoort is één van de andere gegadigden om een nieuwe Grand Prix binnen te halen, maar Vaessen vreest de concurrentie niet. “De Formula One Management (FOM) gaat kiezen uit een pool van enkele concurrenten die de Formule 1 willen, in Nederland en in het buitenland. Het maakt niet zoveel uit, wij moeten in onze presentatie aantonen dat we de beste zijn”. Dit weekend neemt de F1-organisatie een beslissing over de aanpassingen aan het TT Circuit die voorgesteld zijn, zegt Vaessen. +++

+++ ASTON MARTIN heeft 3 financiële instellingen op het oog om de mogelijke beursgang van het bedrijf te begeleiden. Het gaat daarbij om Deutsche Bank, Goldman Sachs en JPMorgan. De beurswaarde van Aston Martin wordt geschat tussen de 4,59 en 5,74 miljard euro. De Britse sportwagen fabrikant is nu nog in handen van investeringsmaatschappijen Investindustrial en Adeem. Het merk is actief in de Formule 1 als partner van Red Bull Racing. In december vorig jaar meldde persbureau Reuters al dat de huidige eigenaren van Aston Martin de verkoop of een beursgang van het merk lieten onderzoeken door investeringsbank Lazard. De Britse autobouwer volgt met een beursgang het voorbeeld van Ferrari, dat zijn debuut op Wall Street maakte in 2015. +++

+++ De opkomst van de ELEKTRISCHE auto is slecht nieuws voor garagehouders, omdat die veel minder onderhoud vergt. Brancheorganisatie Bovag bracht in kaart hoeveel deze ontwikkeling garagehouders kost. Sommigen moeten in 2030 zelfs rekening houden met een omzetdaling van 36 procent. Ook zal de elektrische auto invloed hebben op het personeel en de apparatuur in de garages, denkt de Bovag. Woordvoerder Tom Huyskens: “Je zal nog wel de banden moet vervangen, dat is nog een pleister op de wond, maar een elektrische auto heeft veel minder ingewikkelde componenten dan een brandstofauto. Die heeft 1.400 essentiële componenten, een elektrische maar 200”. +++

+++ JAGUAR krijgt er in 2021 een model bij, de J-Pace. Het wordt een SUV in het segment van de Porsche Cayenne. De J-Pace zal naar alle waarschijnlijkheid het platform, de motoren en de transmissies overnemen van een van de grotere Range Rover modellen. De SUV krijgt dus een aluminium architectuur en zal bovendien leverbaar worden in een stekkerhybride uitvoering. Het model past goed binnen de ambities van Jaguar Land Rover, dat over 5 jaar één miljoen auto’s per jaar wil bouwen. Het gamma zal dus nog veel verder uitgebreid worden. Op dit moment produceert het merkenduo ‘slechts’ 600.000 auto’s per jaar. +++

+++ JEEP topman Michael Manley is niet van plan om een cross-over of een coupéachtige SUV toe te voegen aan het gamma. Hij wil het imago en het erfgoed van het merk niet verwateren. Alle huidige modellen uit het gamma zijn duidelijk herkenbaar als Jeep en dat wil Manley absoluut zo houden. Maar er komen wel auto’s “die kunnen concurreren met cross-overs” (qua rijeigenschappen en prestaties, red.). Dit betekent overigens niet dat Jeep geen nieuwe segmenten zal betreden. Binnenkort komt er namelijk een pick-up versie van de Wrangler. Maar een dergelijk model is historisch volkomen verantwoord. +++

+++ Het nieuwe, Chinese automerk LYNK & CO moet binnen 3 jaar meer auto’s verkopen dan zustermerk Volvo. Dat zegt de Belgische topman Alain Visser op BNR. Als het aan Visser ligt, verkoopt Lynk & Co vanaf 2021 minimaal een half miljoen auto’s per jaar. “En dat is een heel conservatief getal. Als je onze planning ziet, dan is dat eigenlijk veel te laag”. Lynk & Co is eigendom van Geely, het Chinese autoconcern dat ook Volvo in handen heeft. Het Zweedse merk verkocht vorig jaar ruim 570.000 auto’s. Lynk & Co moet dat aantal binnen enkele jaren voorbijstreven. “Dat wil dus zeggen dat wij binnen 3 jaar meer auto’s gaan verkopen dan Volvo na honderd jaar”, zegt Visser, die voorheen bij Volvo werkte als verkoopdirecteur. Om deze doelstelling te behalen wordt de komende periode fors geïnvesteerd in marketing. Lynk & Co en Volvo gaan wel samenwerken bij de productie van auto’s. De modellen worden gebouwd in de fabriek van Volvo in Gent. Verder probeert Lynk & Co kosten te besparen door geen dealers met showrooms te openen, maar enkel nog stores in grote steden. +++

+++ MERCEDES breidt in 2020 zijn elektrische EQ gamma uit met een topsedan als alternatief voor de S klasse. Het wordt echter wel een heel andere auto, zo laat Michael Kelz, projectleider voor de grote modellen bij Mercedes, weten. De elektrische topsedan is nodig omdat Tesla momenteel goede zaken doet met de Model S en Jaguar haar XJ een emissieloze opvolger geeft. Het alternatief van Mercedes krijgt een ander platform met een veel grotere wielbasis dan de S klasse, maar zal evenveel luxe bieden. De carrosserielengte zal globaal gelijk zijn, met als gevolg veel kortere overhangen. Door de langere wielbasis is er meer plaats voor batterijen in de vloer. Het eerste EQ model van Mercedes is de ‘C’, een cross-over van GLC formaat. Diezal nog dit jaar worden onthuld. +++

+++ PORSCHE topman Oliver Blume heeft laten weten dat het gamma in 2030 volledig uit elektrische modellen zou kunnen bestaan. Tot die tijd blijft er een rol weggelegd voor de verbrandingsmotor, al dan niet in hybride vorm. Porsche is niet zonder reden partner geworden van het Europese netwerk van snelle laadpalen Ionity. Blume denkt dat het in 2030 lastig zal zijn om nog goede sier te maken met een auto met verbrandingsmotor. Met een relatief milieuvriendelijke elektrische sportwagen kan dat wel … +++

+++ Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) neemt extra maatregelen om de wachttijden voor RIJEXAMENS terug te dringen. Examinatoren blijven op zaterdag en in de avonduren werken, gepensioneerden krijgen het verzoek om terug te komen en de opleidingseisen voor examinatoren worden naar beneden bijgesteld. Het CBR heeft inmiddels de afgelopen tijd 120 examinatoren aangenomen, daar moeten er de komende 2 jaar nog eens minstens 120 bij komen. Wie nu examen wil doen, moet in de helft van de examenplaatsen langer wachten dan de maximale 7 weken die daarvoor staat en de verwachting is dat het voorlopig nog erg druk blijft. De verwachting is dat dit jaar 34.000 meer examens worden afgelegd dan vorig jaar, wat ook al een topjaar was, aldus het CBR. ”De oorzaak is natuurlijk goed nieuws: onze economie bloeit als nooit tevoren. In de transport en logistiek springen ze om chauffeurs. Tegelijk wordt het steeds gewoner dat 17-jarigen het rijbewijs halen”, stelt het bureau. Voorheen stelde het CBR aan sollicitanten de eis dat ze in het bezit waren van een MBO 4-diploma. Dat is bijgesteld naar een MBO 3-diploma. Volgens het CBR betekent dat niet dat dit ten koste gaat van de “kwaliteit van de examinatoren, want het gaat om de verkeersveiligheid”. Vanuit de beroepssector is de vraag volgens het CBR nu zo groot dat extra maatregelen nodig zijn. Overigens merkt het bureau op dat het ook enorm zou helpen als rijscholen kandidaten naar het auto-examen laten gaan die echt klaar zijn voor het rijbewijs. Bij ongeveer 1.500 rijscholen zou dit niet het geval zijn. Van hun kandidaten zakt 70 procent, aldus het CBR. Een verhoging van het slagingspercentage (gemiddeld is dat nu 50 procent) met maar enkele procenten betekent volgens het bureau een einde aan de langere wachttijden. +++

+++ Middels een rapport heeft de NGO Transport & Environment het vuur geopend op het toenemende gewicht (en vermogen) van nieuwe auto’s. Vooral de SUV moet het ontgelden. Europa heeft het moeilijk om zijn CO2-reductiedoelstellingen te halen. De NGO Transport & Environment wijst daarbij met de beschuldigende vinger naar de SUV. Dergelijke modellen hebben meer brandstof nodig omdat ze relatief zwaar en krachtig zijn. In 2001 woog de gemiddelde auto nog 1.268 kilo, maar in 2016 was dat liefst 1.392 kilo; een stijging van 10 procent op 15 jaar. Die gewichtstoenamen zou vooral de schuld zijn van SUV modellen. Het segment, dat 20 jaar geleden nog marginaal was, haalde in 2016 al een marktaandeel van 25 procent en zou in 2020 zelfs goed kunnen zijn voor 33 procent van de autoverkopen. De populariteit van SUV modellen lijkt ingegeven door het gevoel van veiligheid en het comfort dat dit type auto’s biedt. Ook staat het chique om je te verplaatsen in een SUV en bieden zij met name aan oudere mensen meer in/uitstap gemak. In de studie van de NGO wordt echter over het hoofd gezien dat de gewichtstoename van auto’s ook het gevolg is van hogere veiligheidsstandaarden. +++

+++ VOLKSWAGEN is van plan aanpassingen door te voeren in de managementstructuur. Matthias Müller, de topman van het bedrijf, doet daarbij mogelijk een stap opzij. Er wordt niet alleen overwogen een andere taakverdeling binnen de Raad van Bestuur in te voeren, maar er wordt ook gesproken over een nieuwe voorzitter. Müller, de huidige CEO, staat volgens het concern “niet onwelwillend” tegenover een andere rol en hoopt aan het proces te kunnen bijdragen. Hij maakt mogelijk plaats voor Herbert Diess, de huidige chef van het merk Volkswagen. Voorzitter Hans Dieter Pötsch zit momenteel met de overige leden van de Raad van Bestuur en de toezichthouders om tafel om over de wijzigingen te bespreken. Volkswagen komt sinds 2015 regelmatig negatief in het nieuws vanwege het dieselschandaal, waarbij de fabrikant de uitstootgegevens van dieselauto’s manipuleerde met illegale software. Müller kwam in september 2015 aan het hoofd te staan na het opstappen van Martin Winterkorn als gevolg van het schandaal. +++

+++ De na de sjoemeldiesel affaire scherp aangetrokken eisen en controles leiden er toe dat er steeds meer vertraging ontstaat bij het testen van nieuwe auto’s. Het ontbreekt de fabrikanten en instellingen aan capaciteit om te controleren of nieuwe modellen voldoen aan de nieuwe WLTP (ofwel Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), zo bericht Automobiel Management. “De invoering van de nieuwe WLTP rijcyclus is een thema waar we ons als hele industrie buitengewoon bezorgd over maken,” zei Volkswagen CEO Matthias Müller al tijdens de aandeelhoudersvergadering van zijn onderneming. WLTP moet er voor zorgen dat al bij het toelaten van een nieuw model zo reëel mogelijke gegevens over het verbruik en de CO2-uitstoot beschikbaar zijn. Het systeem is vorig jaar al op proef ingevoerd en wordt vanaf september 2018 verplicht voor alle voertuigen die nieuw op de markt komen. Maar de omschakeling naar de nieuwe eisen verloopt stroef. De autofabrikanten zelf moeten nieuwe auto’s nu vele malen meer testen dan voorheen voordat ze ze voor een typegoedkeuring aanbieden. “Er is veel te weinig tijd voor de autofabrikanten om zich aan te passen. Er is een ware slag om proefopstellingen aan de gang”, zegt Müller. De problemen vormen één van de redenen waarom de Volkswagen baas voorzichtig is met het doen van voorspellingen voor 2018. “Of we nu een paar auto’s meer of minder verkopen dan in 2017, dat zal me worst zijn”. +++

+++ Magna, één van de grootste toeleveranciers aan de auto-industrie, gaat samen met het Amerikaanse autodeel bedrijf Lyft hard & software en andere apparatuur voor ZELFRIJDENDE auto’s ontwikkelen. Magna zal ook voor 200 miljoen dollar aandelen in Lyft kopen. Door de samenwerking hopen beide bedrijven op een grote schaal systemen voor zelfrijdende voertuigen te kunnen ontwikkelen en bouwen. De auto’s worden in eerste instantie ingezet in het netwerk van Lyft, maar Magna kan de technologie vervolgens ook voor een reeks andere doeleinden toepassen. Lyft hoopt daarbij ook te kunnen profiteren van de grote ervaring die Magna heeft in de auto-industrie. De partners melden verder expliciet dat ze gebruik kunnen maken van data die worden gegenereerd door meer dan 8 miljard kilometer die met Lyft voertuigen worden afgelegd. “Er is een nieuw mobiliteitslandschap aan het opkomen en partnerschappen zoals deze plaatsen ons in de voorhoede van die verandering”, zegt chief technology officer Swamy Kotagiri van Magna in een vraaggesprek met Automobiel Management. Zijn bedrijf telt meer dan 335 fabrieken in 28 landen waar meer dan 168.000 mensen werken. Magna maakt onder meer carrosserieën, aandrijf & visieapparatuur en autostoelen, maar assembleert ook in opdracht van een reeks autofabrikanten volledige auto’s. +++

Reageren is niet mogelijk.