Prijsvergelijking Porsche Cayenne E-Hybrid

0

Porsche gaat de nieuwe Cayenne nu ook leveren in E-Hybrid uitvoering. Die combineert een 3,0 liter V6 benzinekrachtbron van 340 pk met een 136 pk sterke elektromotor. Onder de streep levert dit een gecombineerd vermogen van 462 pk. Zijn maximumkoppel van 700 Nm is al beschikbaar bij een toerental dat iets boven stationair ligt.

De nieuwe stekkerhybride SUV van Porsche accelereert in 5,0 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 253 km/u. Op elektrische kracht alleen haalt hij een actieradius van maximaal 44 km en een topsnelheid van 135 km/u. Volgens de NEDC norm ligt het brandstofverbruik op 3,2 à 3,4 liter/100 km. In vergelijking met zijn voorganger is de verbrandingsmotor van de Cayenne E-Hybrid 7 pk sterker geworden en heeft hij een 43 procent krachtigere elektromotor. Net als bij de Porsche 918 Spyder kan die laatste in alle standen van het standaard Sport Chrono Pakket worden gebruikt. Hoeveel extra kracht er beschikbaar is, hangt van de rij modus af. In Sport en Sport Plus kan daarvoor bijvoorbeeld alle energie uit de batterij worden gebruikt.

De batterijcapaciteit van de Cayenne E-Hybrid is zo’n 30 procent groter geworden dan die van het vorige model (van 10,8 naar 14,1 kWh). De vloeistofgekoelde batterij ligt onder de laadvloer van de bagageruimte en bestaat uit 8 modules met elk 13 prismatische lithium/ion cellen. Als de Cayenne E-Hybrid wordt opgeladen via een 230 volt aansluiting met 10 ampère, is hij binnen 470 minuten weer vol. Standaard is er een 3,6 kilowatt lader aan boord. Wie kiest voor de optionele 7,2 kilowatt lader, kan de Porsche in 140 minuten weer opgeladen hebben, mits hij op een 230 volt aansluiting met 32 ampère wordt aangesloten.

Het laadproces kan worden beheerd via Porsche Communication Management (PCM) en Porsche Connect. Met die mobiele applicatie is het ook mogelijk om de klimaatregeling in en uit te schakelen, zelfs als de auto niet op het contact staat. Porsche Connect kan bovendien worden gebruikt om laadstations te vinden en de locatie daarvan door te geven aan het navigatiesysteem. Met de binnenkort beschikbare Porsche Charging Service kunnen bestuurders terecht bij alle publieke laadstations, ongeacht de provider. Afgerekend wordt er via het Porsche ID account.

Porsche heeft de aandrijflijn van de Cayenne E-Hybrid opnieuw ontworpen. Zo wordt de koppeling bij de elektromotor nu elektromechanisch aangestuurd voor nog snellere reactietijden. De vierwiel aangedreven Cayenne E-Hybrid is uitgerust met de nieuwe 8-traps Tiptronic S transmissie, die soepeler en sneller schakelt. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) is standaard. Optioneel zijn het elektrische rol stabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een trekhaak waarmee de Cayenne E-Hybrid maximaal 3,5 ton mag trekken. Hij kost 102.800 euro.

PorscheLand RoverMercedes
CayenneRange Rover SportGLE
E-HybridP400e HSE500e Designo
102.800 euro102.665 euro101.623 euro

Tegelijk met de lancering van de Cayenne E-Hybrid breidt Porsche de optielijst van alle Cayenne modellen uit. Zo is er voor de allereerste keer voorruitprojectie beschikbaar, dat alle relevante informatie in kleur in het blikveld van de bestuurder projecteert. Andere nieuwe opties zijn de slimme digitale ‘co-piloot’ Porsche InnoDrive (inclusief adaptieve cruise control), massagestoelen, een verwarmde voorruit en interieur voorverwarming met afstandsbediening. In het najaar worden 22 inch lichtmetalen wielen aan de optielijst toegevoegd.

Reageren is niet mogelijk.