Audi A3 Limousine volgens Schaeffler

0

De Duitse toeleverancier voor de autobranche Schaeffler werkt met Audi in de Formule E samen. Daarvoor heeft het bedrijf de aandrijflijn van de elektrische eenzitter waarmee Lucas di Grassi het raceseizoen van 2016/2017 wist te winnen in een Audi RS3 Limousine gepropt. Het resultaat heet 4ePerformance en is een gezinswagen met 1.180 pk.

Schaeffler wilde bewijzen dat de knowhow die zij opdoet met R&D voor het Formule E racekampioenschap makkelijk vertaald kan worden naar een (bijna) alledaagse auto. De ingenieurs van het bedrijf zijn er in geslaagd om de motor van de ABT-Schaeffler FE01 circuitwagen uit deze competitie in een Audi te plaatsen.

Optisch oogt de van RS3 Limousine tot 4ePerformance verbouwde Audi als een DTM racer. Het genoemde vermogen van 1.180 pk is afkomstig van 4 elektromotoren; bij elk wiel een exemplaar. De 2 motoren die zich op dezelfde as bevinden, zijn samen aan een versnellingsbak verbonden, waardoor wij de 4ePerformance een elektrische ‘twin axle’ mogen noemen. Het voordeel van deze constructie is dat ieder wiel over ‘torque vectoring’ beschikt.

De creatie van Schaeffler is sneller dan de LaFerrari en de Hennessey Venom GT. Daar kan dus menig tuner een puntje aan zuigen. De stroom is afkomstig uit een accupakket met een capaciteit van 64 kWh. Plannen om de 4ePerformance in productie te nemen zijn er niet, maar we kunnen er vergif op innemen dat de marktintroductie van een elektrische gezinswagen met meer dan 1.000 pk onder de kap een kwestie van tijd is.

Comments are closed.