Porsche restaureert oermodel

0

Op 8 juni 1948 was Porsche een feit met de registratie van het prototype van de eerste 356 Roadster. Dat eerste exemplaar onderging door de jaren heen tal van wijzigingen waarbij de originele vormen grotendeels verloren gingen. Maar om het prototype te eren, is er nu een replica in aanbouw.

Het restaureren van de originele ‘No.1’ is niet mogelijk vanwege de vele modificaties die door verschillende eigenaren werden uitgevoerd. Ook raakte de Porsche beschadigd om daarna weer gerepareerd te worden. Kortom, de allereerste 356 is door de jaren heen dusdanig gewijzigd dat er werkelijk geen beginnen aan was. Wat je hier ziet, is dus niet meer dan een replica van de hand van Porsche werknemers.

Bij Porsche werd een 3D scan gemaakt die werd vergeleken met de originele ontwerptekeningen en foto’s van de eerste 356. Van daaruit werd met behulp van een freesmachine een model van hardschuim gemaakt. Houten mallen, aluminium plaatwerk en vakmanschap kwamen eraan te pas om de replica helemaal goed te krijgen.

De afgelopen 70 jaar is de ‘No.1’ in verschillende kleuren gespoten. Voor de originele kleur doken de makers van deze replica onder het dashboard en kwamen uit op deze blauwe tint. In totaal duurde het 8 maanden voor de replica af was.

De auto heeft de vooras, de stuurinrichting en het stuur van de Volkswagen Kever, maar krijgt geen motor. Dus wie graag de oude motor van de eerste 356 Roadster wil horen ronken, is aan het verkeerde adres bij deze replica. Het gaat puur om een showauto en dus was er geen behoefte aan een werkende (of überhaupt aanwezige) aandrijflijn. In het kader van het 70-jarig jubileum van Porsche gaat de ‘No.1’ op wereldtournee.

Comments are closed.