Volkswagen stapt met Apple in autonome auto

0

Volkswagen heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij samen met Apple een autonome rijdende uitvoering van de Transporter gaat ontwikkelen en verkopen.

Ooit had Apple grote plannen om zelf een elektrische en autonoom rijdende personenwagen te ontwikkelen aan haar portfolio toe te voegen. Onder de noemer ‘Project Titan’ werd door de hightech gigant hiervoor een groot budget vrijgemaakt. In de eigen agenda was 2020 / 2021 aangekruist als introductiedatum voor de eerste ‘Apple Car’ oftewel de ‘iCar’. Maar het is er nooit van gekomen. Apple realiseerde zich dat er bij het winstgevend bouwen van auto’s (Tesla, lees je mee?) heel wat meer komt kijken dan bij de productie van de Macbook, de iMac, de iPhone, de iPad en andere digitale speeltjes. Inmiddels heeft Apple van de aandacht verschoven naar de ontwikkeling van software die kan worden toegepast door de gevestigde orde in de auto-industrie voor zelfstandig rijdende modellen. Puur de rol van toeleverancier dus. Apple heeft daarvoor nu een grote vis aan de haak geslagen: Volkswagen.

Basismateriaal annex uitgangspunt voor Apple en Volkswagen is de Transporter. Deze bus zal met de software van de hightech gigant in staat zijn om autonoom van A naar B te rijden. Ontwerpstudio Italdesign is gevraagd de Transporter een passende uitstraling te geven. Daarnaast krijgt de Transporter met Apple techniek een volledig eigen interieur. Logisch, want er is geen specifieke ‘werkplek’ voor de bestuurder meer nodig. Ook krijgt de Volkswagen een elektrische aandrijflijn.

Apple wil de omgebouwde T6 Transporter in eerste instantie inzetten als shuttle tussen diverse locaties in hightech walhalla Silicon Valley en op haar eigen Campus. Als er voldoende praktijkervaring is opgedaan (lees: als er geen kinderziektes meer zijn of andersoortige zaken die kunnen leiden tot een ongeluk met dodelijke slachtoffers) zal het Volkswagen model commercieel worden aangeboden.

Volkswagen was bepaald niet de eerste keuze van Apple. De hightech gigant uit Californië had in eerste instantie bij BMW aangebeld maar daar nul op het rekest hebben gekregen. Daarna ging Apple langs bij Daimler, Nissan, het Chinese BYD en zelfs McLaren. Volkswagen is, zoals zo’n beetje elke zichzelf respecterende autofabrikant, zelfstandig ook druk bezig met autonoom rijdende modellen. Hiervoor werd in de vorm van de I.D. Vizzion reeds een conceptstudie getoond, maar dit ontwerp zal niet voor 2025 productierijp zijn.

De autonoom rijdende Transporter moet al in 2021 operationeel zijn. Voor Volkswagen is de samenwerking interessant omdat de T6 erg populair is als taxibus. Nu zit daar steevast een chauffeur in maar naast Apple werken de Ubers en Waymos van deze wereld hard aan een robotalternatief die hem werkloos moet maken. De autofabrikant die als eerste een busje op de markt kan brengen dat autonoom zijn weg kan vinden in het verkeer, heeft gouden handel.

Comments are closed.