Miljardeninvestering van Renault in elektrische auto’s

0

De Franse autobouwer Renault gaat meer dan 1 miljard euro investeren om elektrische auto’s te bouwen in haar fabriek in het Noord Franse Douai. Aldaar blijft momenteel veel productiecapaciteit ongebruikt omdat de Talisman niet aanslaat en ook de verkoop van modellen als de Espace en Scénic tegenvallen.

De investeringen betekent dat Renault over enkele jaren op 2 locaties in Frankrijk elektrische personenwagens zal bouwenm want in het iets zuidelijker gelegen Flins rolt nu al de Zoé van de band (naast de Clio en de Nissan Micra). De capaciteit van deze elektrische auto zal worden uitgebreid van 60.000 naar 120.000 exemplaren op jaarbasis. Daarnaast zal de productie van elektromotoren verdrievoudigd worden. Die zien in Cleon het levenslicht. In 2021 moet er een nieuwe generatie elektromotoren klaar zijn. Die gaat waarschijnlijk voor de tweede editie van de Zoé gebruikt worden. Daarnaast investeert Renault in Maubeuge in uitbreiding van de productiecapaciteit voor de volgende generatie Kangoo Z.E.

In Douai zal Renault elektrische modellen op basis van een nieuw platform gaan bouwen. Het gaat daarbij niet alleen om auto’s met het wybertjeslogo maar ook om personenwagens van Mitsubishi en Nissan, de alliantiepartners van het Franse merk. Meer nog dan Renault is Nissan een voorvechter van elektrische auto’s omdat zij haar Leaf wereldwijd verkoopt. Mitsubishi heeft tot nu toe vooral goede zaken gedaan met de stekkerhybride Outlander PHEV (de eigen i-MIEV is geen succes geworden), maar ontkomt er niet meer aan om nu ook volledig elektrische modellen te omarmen.

Doel van de miljardeninvestering is om met de productie van elektrische auto’s binnen de alliantie (meer) schaalvoordelen te genereren. Hoewel Nissan wereldwijd de grootste producent van emissieloze modellen is, en Renault dat in Europa is, delen beide merken vreemd genoeg hun technologie niet. Frankrijk moet met de miljardeninvestering “de kennispool van elektrische voertuigen van Renault in de alliantie” maken. In het kader van de bedrijfsstrategie ‘Drive The Future’ zullen er de komende 4 jaar 8 volledig elektrische modellen en 12 hybride auto’s op de markt gebracht worden.

De investeringen in de Franse fabrieken van Renault zijn ook bedoeld om een wit voetje te halen bij de Franse overheid. Momenteel zijn er namelijk nogal wat fricties tussen de regering en Carlos Ghosn, de topman van het autoconcern. Zij liggen al geruime tijd in de clinch over hoe de macht bij Renault en de alliantie moet worden verdeeld. De Franse staat is met 15 procent én dubbel stemrecht de invloedrijkste aandeelhouder van Renault, dat op zijn beurt een controlerend belang heeft in Nissan. De Franse bemoeienis baart de Japanners zorgen en leidt tot spanningen in de alliantie. Nissan is al jaren winstgevender dan Renault en wil dus meer in de melk te brokkelen hebben. Ook Ghosn is voorstander van een groepsstructuur die meer recht doet aan de winstbijdrage van Nissan.

De Franse politiek doet ook moeilijk over de royale vergoeding die Ghosn jaarlijks opstrijkt. Pure jaloezie (maar dat is niet voor niets een Frans woord), want de topman heeft zijn hoge salaris te danken aan het feit dat hij al jarenlang een haast bovenmenselijke prestatie levert door zowel leiding te geven aan Renault als de alliantie. Tot voor kort was hij ook CEO van Nissan. Maar van Air France en KLM weten wij dat Fransen liever hun eigen graf graven dan dat zij bereid zijn om de zon in het water te zien schijnen. Onder druk van de Franse politiek heeft de regering laten weten tegen het beloningspakket (dit jaar 7,4 miljoen euro) van Ghosn te zullen stemmen, ondanks dat hij vorig jaar 20 procent van zijn salaris heeft ingeleverd. Politici zijn blind voor het feit dat Ghosn een geslaagde reorganisatie bij Renault heeft doorgevoerd en dat zijn redding van Nissan de Franse autobouwer jaarlijks nu veel geld oplevert. Met 10,6 miljoen verkochte personenwagens in 2017 kon de alliantie (ook dankzij de overname van de Russische autobouwer Avtovaz (Lada) en de verwerving van een controlerend belang in Mitsubishi) Volkswagen onttronen als grootste autobouwer ter wereld (de Duitsers verkochten 10,5 miljoen personenwagens).

Ghosn (64, wiens gezichtsuitdrukking altijd boekdelen spreekt – hier samen op de foto met president Emmanuel Macron) begint onderhand het gezeik met de Franse politiek zat te worden en heeft aangekondigd dat hij zijn termijn van 4 jaar niet zal uitdienen en voor 2022 de teugels zal overdragen aan een opvolger. Hij wil aftreden als CEO van Renault. Deze beslissing hoeft overigens niet alleen negatief uitgelegd te worden, want het betekent dat de complete fusie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi nog vóór 2022 afgerond zou kunnen worden.

Renault, Nissan en Mitsubishi hebben vorig jaar door hun samenwerking wederom meer schaalvoordelen kunnen realiseren: 5,7 miljard euro tegen 5 miljard in 2016. Het doel van de 3 automerken is een kostenreductie van 10 miljard euro in 2022. Om dat te bereiken, wil Ghosn de banden tussen de 3 partijen nog verder aanhalen. Renault, Nissan en Mitsubishi delen nu al de ontwikkeling & onderzoekskosten, alsmede platforms van een groot aantal modellen en productielocaties. Verdere schaalvoordelen moeten worden behaald door voor driekwart van alle auto’s dezelfde aandrijfsystemen toe te passen, iets wat nu bij een derde van de geproduceerde voertuigen geldt.

Comments are closed.