Nieuwstelex

0

+++ BENTLEY komt met een Speed uitvoering van de Bentayga. Die komt bovenaan in het gamma, dat inmiddels bestaat uit een milieuvriendelijke stekkerhybride, een oliegestookte V8, een normale (lees: benzine) 8 cilinder en een 608 pk / 900 Nm sterke W12. De Bentayga Speed maakt gebruik van diezelfde 12 cilinder , maar krijgt meer vermogen waardoor hij een stukje sneller zal zijn. De ‘gewone’ W12 uitvoering heeft 4,1 seconden nodig om 100 km/u aan te kunnen tikken en geeft pas bij 301 km/u de pijp aan maarten. De Speed zal hier een aanzienlijke schep bovenop doen. Stefan Sielaff, de designchef van Bentley, belooft daarnaast een serie uiterlijke wijzigingen. Een verkleinde grondspeling is daar vermoedelijk één van. Verder kunnen we rekenen op veel koolstofvezel zwart en weinig chroom. De Bentayga Speed komt in 2019 op de markt, maar zal nog deze zomer worden onthuld. +++

+++ De BMW 2-serie Cabrio bijt in het stof. De Duitse autofabrikant stopt namelijk medio 2020 met de open variant en een opvolger is niet gepland. Het betekent dat je voor open rijden in een BMW in de toekomst dieper in de buidel zal moeten tasten. Je bent straks immers aangewezen op de 4-serie Cabrio (die wel een opvolger krijgt) of de nieuwe Z4. De 2-serie Cabrio is niet de enige relatief goedkope open Duitser die van de markt verdwijnt. Audi gaat namelijk geen vervolg geven aan de A3 Cabriolet en Mercedes talmt met het ontwikkelen van een opvolger voor de SLC. De 2-serie Coupé mag van BMW wel door naar de volgende ronde. Van dit model komt na de generatiewisseling (in 2020) ook een 4-deurs Gran Coupé uitvoering. Daarin wil de Chinees anders dan in de Cabrio wél gezien worden, althans daar gaan de marktonderzoekers van BMW van uit. +++

+++ Er komt voorlopig geen aanpassing van de autobelasting BPM . Reden is problemen met het computersysteem van de Belastingdienst. Die dreigen de overheid vleugellam te maken op fiscaal gebied. Voor de automarkt betekent dit dat er waarschijnlijk geen substantiële wijzigingen doorgevoerd wordt in de BPM. Dat bevestigen ambtenaren naar aanleiding van recente alarmsignalen van de Algemene Rekenkamer en de Belastingdienst zelf. De krakende computers kunnen ook het Klimaatakkoord dwarsbomen. De onderhandelaars die in opdracht van het kabinet plannen maken om Nederland te verduurzamen, zullen gebruik willen maken van fiscale prikkels om de beoogde reductie van de CO2-uitstoot te bereiken. Onderdeel van een dergelijk akkoord zou een verlaging van de aanschafbelasting BPM op schone auto’s kunnen zijn, maar die beleidsoptie is nu in de praktijk onuitvoerbaar. De Belastingdienst kan deze wetswijzigingen niet behappen. +++

+++ DONKERVOORT heeft van Brussel subsidie gekregen voor de in eigen huis ontwikkelde Ex-Core technologie voor de productie van koolstofvezel componenten. De beloning vindt plaats in het kader van ‘Horizon 2020’ (voluit heeft de toelage de naam ‘European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies’). Samen met 2 andere Nederlandse bedrijven (Avantium en MediaDistillery) mag Donkervoort nu 5,1 miljoen euro verdelen. De sportwagenspecialist uit Lelystad laat weten op zoek te zijn naar 20 nieuwe werknemers die Ex-Core verder moeten ontwikkelen en op de markt moeten brengen. In totaal hadden 2.300 bedrijven uit Europa zich ingeschreven voor het subsidieprogramma van de Europese Unie. 50 daarvan zijn nu uitgekozen, waarvan dus 3 bedrijven uit Nederland. Donkervoort is de enige uit de auto-industrie. De D8 GTO beschikt reeds over portieren die volgens de Ex-Core productietechnologie zijn vervaardigd. Daarbij worden de deur, het scharnier, de binnen & buitenschaal én de schuimkern in één keer vervaardigd. Dat Donkervoort de subsidie heeft ontvangen, komt mede door het gunstige effect van koolstofvezel componenten op het totaal gewicht van een auto. Daarmee kan het verbruik en dus ook de CO2 uitstoot worden verlaagd, iets wat voor de Europese Unie hoge prioriteit heeft. +++

+++ DS saneerde eerder al de ‘4’ en de ‘5’ en ook de ‘3’ heeft de voorjaarschoonmaak niet ongeschonden overleefd. De compacte premium hatchback zal in het modeljaar 2019 slechts in één motoruitvoering leverbaar zijn, namelijk de 110 pk PureTech benzine 3 cilinder, en alleen in combinatie met de EAT6-automaat. Het terugsnoeien van het leveringgamma kan niet los worden gezien van de gevorderde leeftijd van de uit 2010 stammende DS 3: het einde van de carrière van deze trendy stadsauto komt nu wel heel dichtbij. Ooit was de Fransoos leverbaar met niet minder dan 7 motoren. DS heeft geen plannen voor een directe opvolger. Wel wordt er gewerkt aan een premium SUV voor het B segment, de 3 Crossback. Daarvoor zijn de afzetperspectieven aanzienlijk gunstiger dan voor een 3-deurs model. Door nu al het motorengamma te reduceren tot 1 variant, kan DS zich veel ‘WLTP ellende’ besparen. Aanpassingen aan de 3 voor deze nieuwe meetnorm (die in september van kracht wordt) worden voor de binnenkort afzwaaiende instapper als te duur beschouwd. Qua uitrustingniveau blijft er vooralsnog wel wat te kiezen: Be Chic (met lichtmetalen velgen, handbediende airconditioning, cruise controle en een multimediasysteem met 7,0 inch touch screen), de gelimiteerde editie Café Racer, en So Chic (met automatische airconditioning, regensensor, achterlichten met 3D-effect en diode koplampen). +++

+++ “Ik geloof niet in ELEKTRISCHE auto’s. Met de promotie van dit soort voertuigen maakt de politiek een grote fout want de actieradius blijkt nog altijd een catastrofe. Toch wordt er miljarden in geïnvesteerd”. Dat is de mening van Erich Sixt, directeur en grootaandeelhouder van de gelijknamige Duitse autoverhuurder. Hij ziet niets in de door de politiek zo opgehemelde elektrificatie van het wagenpark. Bij Sixt is er amper vraag naar de beschikbare elektrische auto’s uit de verhuurvloot. “En als iemand er wel mee gaat rijden, dan krijgen we een noodkreet omdat ze op de autobaan gestrand zijn. Onze klanten schuwen dus experimenten met langere tochten”, zo laat hij in een interview met het Financieel Dagblad weten. Sixt stelt dat elektrische auto’s überhaupt niet erg geschikt zijn voor de verhuur. Ze zijn duurder in de aanschaf dan modellen met een verbrandingsmotor, terwijl de lagere gebruikskosten vooral ten goede komen aan de klant en niet aan het verhuurbedrijf. De enige uitzondering is het eiland Sylt, waar Sixt een vloot van rond de 200 exemplaren van de BMW i3 en i8 ter beschikking heeft. “Daar zou ik er nog wel één huren, ze zijn stil, passen goed in het landschap en de beperkte actieradius is hier geen issue”. De topman van de autoverhuurder blijft echter realistisch: “Als onze klanten er opeens om zouden vragen, dan gaan we natuurlijk zo veel mogelijk elektrische auto’s verhuren als nodig is”. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) heeft zich afgemeld voor de 2018 editie van de autosalon van Parijs. Het besluit van het Italiaans/Amerikaanse concern geldt voor de merken Alfa Romeo, Fiat en Jeep. Of Maserati in oktober wel aanwezig zal zijn in de Franse hoofdstad geeft, is nog niet bekend. Met de beslissing van FCA wordt de lijst met afvallers voor de autosalon van Parijs steeds langer. Eerder al lieten Ford, Infiniti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Volkswagen en Volvo weten niet deel te zullen nemen aan de tentoonstelling. Aston Martin, Bentley en Porsche hebben geen plannen voor de presentatie van nieuwe modellen in Parijs. Dit betekent dat het aldaar tevergeefs zoeken zal zijn naar de nieuwe Vanquish, Continental GTC en 911. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) gaat auto’s per abonnement slijten. Vooralsnog gaat het om een proef op de Britse thuismarkt. De dienst van JLR heet Carpe en is feitelijk gewoon een vorm van private lease, maar dan met een kortere looptijd (12 maanden). Het abonnementssysteem is bedoeld voor consumenten die vaak (in dit geval: elk jaar) een nieuwe auto willen. Eerder zijn al andere autofabrikanten aan de slag gegaan met abonnementen. Het gaat hierbij om Audi, BMW, Mercedes en Porsche (lokaal in overwegend Amerikaanse metropolen) die consumenten op deze manier flexibiliteit bieden: klanten kunnen tijdens de abonnementsperiode kiezen uit verschillende auto’s, dus rouleren van de R8/Z4/SL/911 naar de Q7/X5/GLE/Cayenne. Volvo gaat een stap verder en heeft er een pijler in zijn strategie van gemaakt. De Zweden verwachten in 2025 de helft van zijn verkopen te genereren met een abonnementsysteem (naast eveneens de helft met volledig elektrische modellen en een derde met auto’s die voorzien zijn van techniek waarmee zij zelfstandig kunnen rijden). Jaguar Land Rover werkt voor de proef in het Verenigd Koninkrijk samen met InMotion. De aanschafprijs van de auto, het onderhoud, de verzekering en pechhulp zijn verrekend in het maandbedrag van het abonnement. Er is geen kilometerbeperking. Carpe vereist geen aanbetaling, maar als je dat wel doet, dan kan je rekenen op lagere maandelijkse kosten. Een Jaguar E-Pace kost omgerekend 1.072 euro per maand (zonder aanbetaling) en een Range Rover Evoque 1.112 euro. Helaas maakt de F-Type geen onderdeel uit van het programma. De duurste auto is de Range Rover Sport met een maandbedrag van omgerekend 2.121 euro. +++

+++ KIA volgt elders in Europa het voorbeeld van de Nederlandse importeur door de Soul alleen nog in elektrische uitvoering aan te bieden. Op deze manier hoeft zijn verbrandingsmotor niet meer aangepast te worden aan de jongste WLTP uitstootnormen. De beslissing valt Kia niet zwaar, want in heel wat landen is de elektrische uitvoering ook de meest succesvolle. De Koreaanse cross-over wordt in emissieloze variant aangedreven door een elektromotor van 110 pk en 285 Nm. In 2017 kreeg de Soul EV een nieuwe lithium/ion polymeerbatterij die hem groter rij bereik opleverde (250 kilometer volgens de NEDC cyclus). De Soul EV is door de jaren heen in Europa steeds beter gaan verkopen, dus het is logisch dat Kia het (bescheiden) succes van dit model koestert. De grootste afzetmarkt was vorig jaar Duitsland, waar 3.000 exemplaren de showroom buitenreden. In Nederland ging het om 58 stuks. Dat Duitsland zo’n grote afnemer was, is te danken aan de subsidie op (deels)elektrische auto’s. Dat verleidde veel oosterburen niet zozeer om in de Soul EV te gaan rijden, maar wel om de Koreaan subiet weer (met winst) door te verkopen aan een klant in Noorwegen, waar importeurs moeite hebben om aan de vraag naar elektrische voertuigen te voldoen. +++

+++ MERCEDES vreest de komst van de nieuwe BMW Z4 en heeft daarom het vermogen van de SLC 43 AMG opgevoerd van 367 pk naar 390 pk. Daarmee moet de kappersauto de lichtere, 340 pk sterke M40i uitvoering van de concurrent uit München de baas blijven. Het maximum koppel blijft met 520 Nm ongewijzigd. Door het hogere vermogen zal de sprinttijd naar 100 km/u (voorheen 4,7 seconden) iets verkort kunnen worden. De nieuwe BMW Z4 beleeft eind augustus op Pebble Beach zijn debuut. Mercedes maakt trouwens geen haast met het ontwikkelen van een opvolger voor de SLC. Dat komt dat de businesscase voor een nieuwe editie van de SL (die zal worden gebaseerd op de AMG GT sportwagen) veel aantrekkelijker is. +++

+++ De reden dat de topsnelheid van de Bugatti Chiron begrensd is op 420 km/u is dat er vooralsnog geen banden bestaan die veilig een hoger tempo aankunnen. MICHELIN werkt echter aan rubber dat een topsnelheid van 480 km/u mogelijk moet maken. Daarmee klopt de bandenfabrikant aan de deur van de mythische 300 mijl per uur (482,8 km/u). Niet alleen Bugatti is in de race om een productieauto op de markt te brengen die richting de 480 km/u moet kunnen aantikken, maar ook onder andere Hennessey en Koenigsegg. De Veyron 16.4 Super Sport was tot voor kort de snelste productieauto ter wereld met een top van 415 km/u. Koenigsegg ging daar in november 2017 overheen en haalde met een Agera RS 447,19 km/u. Hennessey hoopt volgend jaar met de Venom F5 de 480 km/u aan te kunnen tikken. +++

+++ Elektrische auto’s zijn vanwege hun relatief geringe actieradius bij uitstek geschikt voor gebruik in en om de stad. Dat zij emissievrij zijn, is aldaar natuurlijk ook wel zo prettig. Je zou zeggen dat MINI , samen met Smart het stadsautomerk bij uitstek, daar optimaal van zou kunnen profiteren, maar merkchef Peter Schwarzenbauer heeft er de nodige kopzorgen over. Het compacte formaat van de doorsnee Mini maakt het volgens hem lastig om batterijen te integreren wegens gebrek aan ruimte. Dat is opvallend, want PSA gaat het B segment (onder andere in de vorm van de Opel eCorsa) wel bestoken met elektrische modellen. Schwarzenbauer kan namens Mini dus niet achterblijven en dat gaat hij dan ook niet doen: volgend jaar start de bouw van een elektrisch model in Oxford, later gevolgd door een goedkopere variant voor de Chinese markt. Bovendien werkt moederbedrijf BMW samen met Toyota aan solid state batterijen, die tegen 2025 productieklaar moeten zijn. Dan zal het hard gaan met de elektrische Mini … +++

+++ Mensen van 75 jaar en OUDER hebben steeds vaker een auto. Volgens cijfers van het CBS bezitten 437 van de 1.000 mensen in die leeftijdscategorie een personenwagen. Dat is een derde meer dan 10 jaar geleden, toen 325 van de 1.000 mensen van 75 jaar en ouder een auto had. Senioren hebben die personenwagen niet alleen vaker voor de deur staan, ze zijn ook daadwerkelijk meer gaan autorijden. 75-plussers leggen gemiddeld 2.700 kilometer per jaar af. Dat is 32 % meer dan 10 jaar eerder. In vergelijking met de jongere leeftijdscategorieën is dat overigens nog steeds weinig. Onder jongeren daalde het aantal afgelegde kilometers in dezelfde periode met 14 % tot gemiddeld 4.000 kilometer per persoon. Mensen tussen de 30 en 65 leggen de meeste autokilometers af. In Rozendaal (Gelderland) hebben ouderen relatief het vaakst nog een auto (744 exemplaren per 1.000 inwoners), gevolgd door Blaricum (Noord-Holland) en Mook / Middelaar (Limburg). Op het vrijwel autovrije Vlieland bezitten relatief de minste ouderen een auto ((250 per 1.000 inwoners), gevolgd door Amsterdam en Rotterdam. Uit andere onderzoeken blijkt dat ouderen in het verkeer aanzienlijk grotere risico’s lopen dan jongeren, vooral omdat ze fysiek kwetsbaarder zijn. Bepaalde typen ongevallen komen onder ouderen vaker voor, bijvoorbeeld bij relatief complexe situaties zoals links afslaan op een kruispunt, aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Aan de andere kant hebben ouderen meer ervaring en compenseren ze hun beperkingen. Ze gaan bijvoorbeeld alleen bij goed weer rijden. Ook houden ze zich gemiddeld beter aan de verkeersregels dan jongeren en rijden ze minder vaak onder invloed. Het autobezit van 75-plussers ligt hoger dan dat van 18 tot 30-jarigen, die begin dit jaar 287 auto’s per 1.000 mensen op hun naam hadden staan. Ook bij de 65 tot 75- jarigen is het autobezit relatief sterk toegenomen. Onder 18 tot 30-jarigen is het autobezit het laagst. Jarenlang nam het autobezit in deze categorie af, maar de afgelopen 3 jaar is er weer een kleine stijging te zien. Tussen begin 2015 en begin 2018 steeg het autobezit van deze jongvolwassenen met 1 %. Zowel onder 75-plussers als onder 18 tot 30-jarigen is grijs de meest voorkomende autokleur. Van de auto’s van de ouderen is 45 % grijs; van de exemplaren van de jongeren 29 %. De Toyota Yaris, Opel Agila en de Renault Scénic zijn de meest populaire automodellen onder 75-plussers. De Volkswagen Polo, de Volkswagen Golf en de Peugeot 206 zijn de meest gewilde modellen onder 18 tot 30-jarigen. +++

+++ SKODA meldt trots dan de Kodiaq RS de snelste 7-zitter is die ooit officieel over de Nürburgring werd gestuurd. Dit topmodel moet nog officieel voorgesteld worden, maar kan blijkbaar best wat voorpubliciteit gebruiken. Toch is de Kodiaq RS (die de 239 pk / 500 Nm sterke, dubbel geblazen variant van de 2.0 TDI dieselmotor onder de kap heeft) met een tijd van 9:29.84 nog steeds 17 seconden trager dan de Jaguar S-Type 2.7 diesel uit 2004. De Skoda zal worden voorzien van Dynamic Sound Boost techniek. Dat moet er voor zorgen dat de bestuurder “een mentaal sportief gevoel” krijgt tijdens het rijden. Er is ook technologie aan boord die de Kodiaq RS daadwerkelijk sportiever moet maken, zoals een specifiek afgestelde vierwielaandrijving en het adaptieve Dynamic Chassis Control schokdempersysteem. Het ringrecord is overigens niet alleen voor Skoda goed nieuws, maar ook voor de Nordschleife. Dagelijks doen daar tal van autoliefhebbers (tegen betaling) een poging om de beruchte baan te temmen. En hoe meer mensen op het idee komen om met hun voertuig (7-zitter of niet) een bezoek te brengen aan de 20,8 kilometer lange Nürburgring, des te beter dat is voor de omzet. Skoda wil met haar stunt communiceren dat een auto die op de bochtige, verraderlijke en kilometerslange Nordschleife rap is, wel sportief ‘moet’ zijn. Dat is geen overbodige luxe, want een 7-persoons SUV doet natuurlijk anders vermoeden. De Kodiaq RS debuteert in oktober op de autosalon van Parijs. Het ronderecord voor productieauto’s op de Nordschleife is momenteel in handen van de Porsche 911 GT2 RS, die 6.47 secondenliet noteren. De rapste cabriolet is de Porsche 918 Spyder met een tijd van 6.57. De snelste 2-deurs 4-zitter is de Nissan GT-R Nismo (7.08), de recordhouder voor Nederlandse auto’s de Donkervoort D8 RS (7.14), de snelste sedan de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (7.32) en de snelste SUV de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (7.39). Met een tijd van 9:29.84 moet de Skoda Kodiaq RS zich dus ook weer niet al te veel illusies maken. Het is gewoon den vlotte SUV, maar geen racemachine. +++

+++ De topman van TESLA , Elon Musk, is al de grootste aandeelhouder van zijn bedrijf, maar heeft zijn positie versterkt door 72.500 aandelen met een waarde van liefst 24,9 miljoen dollar bij te kopen. De koerswaarde ging daardoor met 13 % omhoog en staat voor het eerst sinds maanden weer op gelijke hoogte met de beurswaardering begin maart. Tussen april en begin juni had Tesla te maken met een dip bij beleggers. Dit was naar aanleiding van een serie nieuwsberichten waarmee de autobouwer negatief in het nieuws kwam. Vooral de productieproblemen bij de Model 3 kon op veel media aandacht rekenen. Inmiddels verloopt de fabricage van de nieuwe Tesla een stuk gesmeerder. Musk bezit nu in totaal 33,74 miljoen aandelen met een totale waarde van 11,6 miljard dollar. +++

+++ Het Eindhovense industrieconcern VDL heeft een nieuw toeleveringsbedrijf opgezet in de Amerikaanse staat Georgia. Voor de Nederlandse bouwer van bussen en tal van andere producten wordt het de eerste eigen productielocatie in de Verenigde Staten. VDL gaat in de fabriek onder meer laadpalen voor elektrische auto’s en onderdelen voor sorteercentra maken. VDL is nu al met 5 andere bedrijven actief in de VS. Die richten zich op verkoop en ontwikkeling, maar produceren zelf niets. Het nieuwe VDL Industries Gainesville richt zich als specialist in metaal & plaat bewerking, robotlassen en assemblage vooral op klanten die in Amerika zijn gevestigd en op bedrijven die de stap naar de VS nog willen maken. Nathan Deal, de gouverneur van Georgia, is volgens VDL erg blij met de komst van de fabriek. “Met deze productiefaciliteit zal VDL deel uitmaken van een groep Nederlandse bedrijven die samen meer dan honderd vestigingen in Georgia aansturen en meer dan 7500 inwoners van onze staat in dienst hebben”, zo zei hij. VDL Industries Gainesville is naar verwachting in september operationeel. Op termijn moeten er zo’n honderd mensen aan de slag kunnen. +++

Comments are closed.