Heet: strijd tussen Abarth 595 Pista en Suzuki Swift Sport

0

Mag het een onsje minder zijn? Hete hatchbacks in het B segment, bijvoorbeeld de Ford Fiesta ST en de Volkswagen Polo GTI, zijn tegenwoordig afgerond 1,2 ton zwaar. En omdat gewicht de grootste vijand van de sport(ieve) auto is, rechtvaardigt dat de inleidende vraag van deze vergelijkingstest.

Ja, het kan een onsje minder zijn. Dat bewijzen 2 compacte hete modellen uit Italië en Japan, de Abarth 595 Pista en de Suzuki Swift Sport. Die wegen slechts 1.035 respectievelijk 970 kilo. Okay, je moet dan wel genoegen nemen met een auto die een (halve) klasse kleiner is. Zo meet de Abarth slechts 3,66 meter en de Suzuki 3,89 meter (de Ford is 4,07 meter lang en de Volkswagen 4.05 meter). Maar bieden zijn onder de streep met respectievelijk 160 pk / 230 Nm en 140 pk / 230 Nm door hun grotere wendbaarheid niet meer rij plezier? En een aantrekkelijkere pret:euro verhouding?

Voor wat betreft die laatste vraag zou het antwoord wel eens “ja” kunnen zijn. De Swift Sport kost immers slechts 24.999 euro en dat is 5 à 7 mille minder dan de Fiesta ST en Polo GTI moeten opbrengen. De Abarth was in basisuitvoering lange tijd niet veel duurder dan de Suzuki, maar aan de nieuwe 160 Pista uitvoering hangt een prijskaartje van liefst 31.295 euro. Is hij zijn meerprijs ten opzichte van de Swift Sport waard?

Hete hatchbacks zijn tegenwoordig een enigszins bedreigde diersoort geworden. Dit is te wijten aan de samenleving die zeker in grote steden autofoob aan het worden is, maar ook aan de WLTP standaarden die er toe hebben geleid dat sommige modellen onverkoopbaar zijn geworden. Het beste voorbeeld is de Opel Corsa GSi: de Nederlandse importeur werkt er niet eens aan omdat de nieuwe meetnorm een hogere CO2-uitstoot registreert en dat werkt in Nederland dubbel door in de autobelasting BPM. Los hiervan zijn er homologatie problemen waardoor bepaalde modellen tijdelijk niet leverbaar zijn (zoals de Peugeot 208 GTI, de Renault Twingo GT, de Smart Fortwo / Forfour Brabus en de Volkswagen Golf GTI) en soms pas weer in hete uitvoering verkrijgbaar zullen zijn na de generatiewisseling.

Dit maakt het moeilijker voor liefhebbers van hete hatchbacks met een beperkt budget om hun geluk te vinden. Je kan flink water bij de wijn doen door een paar stappen terug te doen richting de 100 pk en bijvoorbeeld een Kia Picanto 1.0 T-GDi GT-Line of Volkswagen Up GTI aanschaffen, maar dat zijn niet echt modellen met veel borsthaar. Gelukkig voor hen zijn sommige merken erg koersvast en blijven zij investeren in een hete hatchback met een zeer aantrekkelijke pk:kg verhouding.

Een goed voorbeeld daarvan is Suzuki, dat deze zomer is gestart met de levering van de Sport versie van de vierde generatie Swift. De Japanse fabrikant heeft echter wel enkele concessies gedaan omdat deze nieuwe editie alleen nog maar leverbaar is in 5-deurs uitvoering. Maar de deurgrepen van de achterportieren zitten verwerkt in de C stijl dus wie een half oogje dicht knijpt, ziet daar niks van. Het design van de Swift Sport is sowieso relatief discreet en niet heel afwijkend van de normale versies. Dat geldt helemaal als je hem vergelijkt met de nieuwe Sportline uitvoering. Het enige onderscheid is 17-inch wielen en een dubbele uitlaat. Dezelfde situatie treffen we aan in de cabine. De sportieve sfeer wordt eenvoudigweg ingevuld met enkele specifieke dashboardpanelen.


Ook Abarth is ‘koersvast’, al is haar modellenbeleid uit nood geboren. Het merk met het schorpioenlogo is afhankelijk van Fiat. Die levert de 500, de donorauto van de kleine Abarth, al meer dan 11 jaar in vrijwel ongewijzigde vorm. Maar de oude bekende uit Italië, die hier getest wordt in de nieuwe 160 pk sterke Pista uitvoering, doet nog steeds niet verouderd aan. Speciale kenmerken van de versie die je hier ziet zijn standaard Koni schokdempers en een Monza uitlaat met liefst 4 pijpen. Niet slecht voor een auto die eigenlijk in het A segment thuishoort. Verder beschikt de Abarth 595 Pista over zwarte 17-inch velgen en een aangepast onderstel.


Onder de motorkap profiteert de Italiaan van een extra krachtige variant van de 1.4 T-Jet turbobenzinemotor. Die is goed voor 160 pk en daarmee 20 pk sterker dan het Japanse 1.4 BoosterJet blok. Maar voor wat betreft de maximale koppelwaarde zijn er geen verschillen: beiden leveren 230 Nm. Bij de Suzuki is deze waarde 500 toeren eerder beschikbaar dan bij de Abarth: 2.500 versus 3.000 omwentelingen. Maar de Italiaan stelt daar een duidelijk sympathieker en sportiever motorgeluid tegenover.

Op papier is de 595 Pista qua prestaties in het voordeel. Hij sprint sneller naar 100 km/u (in 7,3 versus 8,1 seconden) en heeft een hogere topsnelheid (216 km/u tegenover 210 km/u). Maar in de praktijk is dat niet het geval. In het dagelijkse gebruik weet de Swift Sport aangenaam te verrassen. Dat komt doordat zijn motor, hoewel minder krachtig, een meer levendige indruk maakt. Het is alleen jammer dat het geluid van het BoosterJet blok zo discreet is. Het kabaal dat de Abarth produceert, komt veel beter overeen met de roeping van dit type auto’s. Maar ja, de 1.4 T-Jet motor wordt in 160 pk configuratie niet gebruikt voor een cross-over (de Fiat 500X). De Suzuki krachtbron wel voor de S-Cross.

De Suzuki is ook in het voordeel op remgebied. Hij remt hard en weet tegelijkertijd de carrosserie van de Swift goed onder controle te houden ondanks de relatief zachte vering. De Japanner is daarom effectiever op dit gebied dan de Abarth, die door zijn matige remmen meer tijd nodig heeft voor een circuitrondje: 2 minuten en 13,99 seconden. De Suzuki klaart de klus in 2 minuten en 11,62 seconden.

Toch is de Abarth saldo leuker om mee te rijden vanwege zijn strakker afgestelde onderstel. De toevoeging van de Koni dempers staat hier niet los van. Ondanks zijn typeaanduiding ‘Pista’ heeft hij geen race-instellingen, maar het compromis is meer dan bevredigend voor het circuit. Ondersteltechnisch scoort de Abarth dus meer dan voldoende voor een hete hatchback, maar dat geldt niet voor de stoelen die duidelijk ondermaats zijn. Dit zijn geen echte kuipjes! De 595 Pista is in dit opzicht het tegenovergestelde van de Swift Sport, die over zeer goede stoelen beschikt, maar een aanzienlijk minder strak veerkarakter heeft.

De in de inleiding genoemde Ford Fiesta ST en Volkswagen Polo GTI hebben respectievelijk 7,0 en 6,7 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u. Daarmee zijn zij beiden sneller dan de Abarth 595 Pista en de Suzuki Swift Sport. Ook in de praktijk maken beide testauto’s een ronduit gecastreerde indruk. Bij liefhebbers van hete hatchbacks zal er al snel frustratie optreden omdat zij niet sterk genoeg zijn. Dit geldt des te meer voor de Abarth omdat het verbazingwekkend is dat bij een auto met de typeaanduiding Pista het ESP niet uitgeschakeld kan worden. Bij de 595 dacht ik in een echte sportwagen te zullen rijden, maar dat is niet het geval. Hetzelfde voor de Swift. Ook die is niet heet genoeg, maar uiteindelijk wel veel homogener.

Conclusie

Aan het eind van de testdag domineert de frustratie. Op papier bieden de Abarth en de Suzuki alles om een goede tijd te hebben, maar dat is niet het geval. Als ik het glas halfvol bekijk, dan wint de Swift Sport deze vergelijking dankzij een levendiger motor en grotere efficiëntie (zijn CO2-uitstoot bedraagt ‘slechts’ 125 gram/km, tegenover 139 gram voor de 595 Pista). Voeg daarbij de veel lagere prijs (het gaat om een verschil van 6.300 euro) en de keuze is snel gemaakt.

Maar toch geldt ook voor de Suzuki dat hij geen hartenbreker is. Het ESP kan bij de Swift Sport weliswaar gedeeltelijk worden uitgeschakeld, maar het is onmogelijk om dit volledig te doen. Het plezier om zonder interventie van beschermengelen te kunnen ravotten, is onbetaalbaar voor iedereen die op zoek is naar een auto om plezier in te hebben, zowel op circuit als op de openbare weg.

Maar er is hoop. In Japan gaan geruchten dat Suzuki werkt aan een ‘Swift R’. Met een combinatie van 165 à 170 pk vermogen, een volledig uitschakelbaar ESP en een strakker afgesteld onderstel kan dat een heel leuke auto worden. Een snelle rekensom van Autointernationaal.nl leert dat Suzuki een dergelijk model voor 28.999 euro moet kunnen aanbieden. Daarmee is hij goedkoper dan de eerder genoemde Fiesta ST en Polo GTI, maar even heet (en snel).

Valt de Abarth 595 Pista nog te redden? Nee, dit Italiaanse model is aan het einde van zijn Latijn. Moederconcern Fiat Chrysler Automobiles heeft weliswaar een compleet nieuwe 1,3 liter turbobenzinemotor klaar (met 150 of 180 pk), maar ook qua zitcomfort, stoelen en bijvoorbeeld de remmen merk je dat de sportieve variant van de 500 zijn uiterste verkoopdatum aan het naderen is. In Nederland betekent de verouderde techniek ook veel BPM omdat de CO2 uitstoot voor dit type auto te hoog is.

Comments are closed.