Nieuwstelex

0

+++ Door de constante prijsstijging van het koelmiddel R134a voor AIRCONDITIONING systemen in bepaalde auto’s, dreigt het duurder te worden om de installatie te onderhouden en bij te vullen. Sinds 2013 zijn nieuwe modellen uitgerust met een airconditioning systeem dat het duurdere gas R1234yf gebruikt. Dat kwam in de plaats van R134a, het middel dat tot dan toe gebruikt werd, maar door Europa verboden werd voor gebruik in personenwagens vanaf 2013. Het gas R134a is desondanks nog altijd aanwezig in heel wat modellen aangezien het niet mogelijk is om die auto’s (van voor 2013) te converteren naar het nieuwe koelmiddel. Op zich niet slecht voor de eigenaren van die oudere personenwagens, want de R1234 is duurder dan R134a bij het hervullen (wat gemiddeld om de 2 jaar moet gebeuren). Maar dat voordeel dreigt te verdwijnen. Waarom? Door de wet van vraag en aanbod en het vooruitzicht van een sterk verminderde productie. In het kader van de F-Gas richtlijn is de verkoop van alle systemen met R134a sinds 2015 verboden in Europa. De fabrikanten van het gas hebben hun productie dan ook teruggeschroefd. Maar de vraag houdt aan. De prijzen zijn hierdoor in 2 jaar tijd met 50 % gestegen. Momenteel hebben de garages en dealers de meerkosten aanvaard zonder al te grote gevolgen voor de klant. Maar dat kan veranderen, want de rek is uit de marge. Verbetering hoeft niet te worden verwacht. Het koelmiddel is vanaf 2022 niet meer toegelaten in de Europese Unie in grote koelsystemen voor commercieel gebruik. Het blijft mogelijk om het middel te verkopen, maar de zeldzaamheid kan de prijs na deze deadline nogmaals doen stijgen. +++

+++ APPEN achter het stuur van een vrachtauto moet technisch onmogelijk worden gemaakt. Daarvoor pleit Transport en Logistiek Nederland (TLN) bij fabrikanten van vrachtwagens en telefoons. “Vrachtauto & telefoonfabrikanten zouden moeten samenwerken om het simpelweg onmogelijk te maken om in een rijdende vrachtauto te appen, of andere dingen op een mobiele telefoon te doen waardoor de chauffeur zijn aandacht niet bij de weg heeft”, zo meldt TLN. Alleen handenvrij navigeren en bellen zou mogelijk moeten zijn. TLN voorzitter Arthur van Dijk: “Appen achter het stuur is onacceptabel. Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen om tóch de tekstfuncties van de telefoon te gebruiken”. Omdat het best even kan duren voordat alle vrachtauto’s en telefoons zijn uitgerust met technieken die appen achter het stuur onmogelijk maken, zou de overheid zich sterk moeten maken om de pakkans voor appen achter het stuur groter te maken. “Bestuurders van vrachtauto’s hebben een extra verantwoordelijkheid: zij zijn professionals”, zegt Van Dijk. “En als het misgaat, zijn de gevolgen van een ongeluk met een vrachtauto vele malen groter, vanwege de afmetingen en het gewicht van het voertuig”. Volgens Van Dijk gedragen de meeste vrachtautochauffeurs zich als professionals. “Het zijn vakmensen met een uitstekend verkeersinzicht. Door goed te anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers voorkomen vrachtautochauffeurs zelfs elke dag ongelukken. Bijvoorbeeld door meer afstand te bewaren als een bestuurder van een personenauto slingert of merkwaardig manoeuvreert. Laten we dat vooral niet vergeten”. TLN pleit nu voor een app verbod achter het stuur van vrachtauto’s, maar wellicht is een bredere aanpak interessanter om voor alle voertuigen een systeem te ontwikkelen om appen te verbieden. +++

+++ AUDI en Ducati slaan de handen ineen bij het ontwikkelen van een nieuw ‘voertuig-naar-alles’ (V2X)communicatiesysteem tussen motorfietsen en auto’s. Zoals aangekondigd in april, heeft de onderneming uit Bologna een strategische lijn uitgestippeld, ‘Veiligheidsroutekaart 2025’ genaamd, voor de ontwikkeling van nieuwe veiligheidssystemen en -technologieën. Eén van deze technologieën heet C-V2X en is een draadloos communicatiesysteem tussen weggebruikers zoals auto’s en motorfietsen. C-V2X-technologie is een belangrijke stap in de richting van 5G voor toepassingen in de autosector met directe communicatie tussen voertuigen en hun omgeving. Er is inmiddels een demonstratie gehouden die bestond uit de Audi modellen A4 en Q7 enerzijds, en de Ducati Multistrada 1200 Enduro motorfiets anderzijds. Hiervoor leverde Qualcomm de chipset oplossing. De demonstratie toonde gemeenschappelijke situaties aan die tussen motorfietsen en voertuigen kunnen plaatsvinden en hoe C-V2X technologie kan worden gebruikt om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn de botswaarschuwing voor kruisingen, waarbij een met C-V2X-technologie uitgerust voertuig een kruising met een aangrenzende weg verlaat en voorkomt dat het een voorrangsrijder raakt en de botswaarschuwing voor het risico van een ongeval bij een links afslaand voertuig met tegenliggend verkeer. Ten slotte een waarschuwing voor het plotselinge remmen van het voorste tweewielige voertuig. De demonstratie was het eerste van het ConVeX project (Connected Vehicle to Everything) waarbij Audi, Ducati, Ericsson, de Technische Universiteit van Kaiserslautern en Qualcomm betrokken waren. +++

+++ Volgens Acea, de Europese vereniging van autofabrikanten, is de CO2-uitstoot door AUTOPRODUCTIE met 24 % gedaald sinds 2008, ondanks dat de output in de afgelopen 10 jaar is toegenomen. Minder CO2 dus, maar ook minder water, energie en afval: de Europese autofabrikanten verspillen op alle vlakken minder. Volgens Acea geven cijfers van de sector aan dat het waterverbruik bij de productie van auto’s in 10 jaar tijd met 31 % gedaald is. De CO2-uitstoot van de Europese autofabrieken verminderde zoals gezegd ook, namelijk met 24 % sinds 2008. Hetzelfde geldt voor het energieverbruik (vooral elektriciteit): 16 % minder. Bovendien produceren de fabrieken 14 % minder afval. En tegelijk daalde de CO2-uitstoot van elke gebouwde auto met gemiddeld 30,1 %. De Acea heeft als leden de BMW Groep, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford, Honda, Hyundai, Iveco, Jaguar Land Rover, PSA, Renault, Toyota, de Volkswagen Groep, Volvo Cars en Volvo Trucks. +++

+++ In juni werden 7.765 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd, tegenover 7.442 stuks in juni 2017. Dat is een toename van 4,3 %. Deze verkooptoename volgt op 2 maanden waarin de verkopen met dubbele cijfers groeiden. Dit en meer blijkt uit cijfers van Automobiel Management. Na 6 maanden staat de verkoopteller nu op een solide winst. In de periode van januari tot en met juni werden totaal 44.010 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 41.555 stuks in het eerste semester van 2017; een toename van 5,9 %. Deze ontwikkeling sluit aan op de prognose voor 2018 (76.000 registraties oftewel een jaarresultaat dat ruim 3 % boven het saldo van 2017 ligt). De beide marktleiders, Volkswagen en Mercedes-Benz, verkopen dit jaar wel iets meer bestelauto’s, maar blijven onder het marktgemiddelde waardoor zij per saldo terrein hebben moeten prijsgeven. Volkswagen staat na 6 maanden op een marktaandeel van 20,9 %; vorig jaar was dat nog 22,0 %. Het marktaandeel van Mercedes-Benz daalt van 16,0 % naar 15,4 %. De grootste 14 merken in de verkoopranglijst boeken allemaal volumewinst. Enige uitzondering is Opel, dat dit jaar 6 % minder klanten trekt en 1 % marktaandeel verliest. Daarnaast zijn ook Aziatische merken uit de gratie, met als enige uitzondering Toyota. Dit merk boekt dankzij het repertoire van PSA een verkoopstijging van liefst 36 % en bezet thans de 10de plek in de verkoopranglijst. +++

+++ De BMW Groep (het hoofdmerk en dochter Mini) hebben in de afgelopen maand 13.806 (deels)elektrische auto’s verkocht; bijna de helft meer dan in juni 2017. Over het eerste halfjaar gemeten komt de afzet aan (deels)elektrische auto’s daarmee op 60.660 stuks. Dat is 42,5 % meer dan een jaar eerder. Dergelijke modellen hebben nu een verkoopaandeel van net geen 5 % bij de BMW Groep. Pieter Nota, de Nederlander die in de Raad van Bestuur van BMW verantwoordelijk is voor verkoop, zegt er alle vertrouwen in te hebben dat de opgaande lijn vast gehouden kan worden. Ook bij de verkoop van conventioneel aangedreven modellen. BMW gaat de productie van de X3 in China en Zuid-Afrika opvoeren om aan de sterke vraag naar dit model te kunnen voldoen. Dit moet in de tweede helft van het jaar tot kortere levertijden leiden. Nota laat weten ook erg blij te zijn met de aanhoudende populariteit van de (deels)elektrische modellen van de BMW Groep, die de beste junimaand ooit achter de rug hebben. “Wij blijven daarmee op koers om eind dit jaar meer dan 140.000 (deels)elektrische auto’s verkocht te hebben”. BMW lijkt verder, anders dan Volkswagen, weinig problemen te hebben met de nieuwe en strengere WLTP testprocedures. Het proces om alle modellen aan te passen, verloopt volgens plan en voor de grote meerderheid van de modellen is de hernieuwde testcyclus afgerond, zo meldt Nota. Hij laat trots weten dat er al 190 modelvarianten voldoen aan de Euro 6d-temp emissienorm, die pas vanaf 1 september volgend jaar gaat gelden. +++

+++ CITROEN verlaagt de prijzen! Nou ja, van de BlueHDi 160 versie van de C4 SpaceTourer dan. Die kostte eerst, inclusief de nieuwe 8-trapsautomaat en Shine aankleding, 44.400 euro, maar nu mag deze MPV weg voor 42.150 euro. Een soortgelijke prijsverlaging geldt voor de Grand C4 SpaceTourer. Die kost nu in Sine BlueHDi 160 EAT8 uitvoering nu 44.150 euro. +++

+++  De Duitse DIESEL verboden hebben ook angst in Nederland veroorzaakt. Het gevolg is dat het marktaandeel van oliegestookte modellen in de eerste helft van 2018 met bijna 20 % gedaald is ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Er gingen in de eerste 6 maanden van dit jaar 35.960 dieselauto’s over de toonbank. Vorig jaar waren dat er nog 39.849. Het marktaandeel is hierdoor gedaald van 17,6 % naar 14,2 %. Het dieseldrama hangt samen met de energietransitie. Leasemaatschappijen worden overspoeld met vragen over elektrische auto’s, maar de beschikbaarheid is nog altijd beperkt. Ook door de (nu nog) beperkte actieradius en hoge prijsstelling sluiten vraag en aanbod nog niet naadloos op elkaar aan. +++

+++ DONKERVOORT is met enige spoed op zoek naar 20 nieuwe productiemedewerkers. Reden is het feit dat de orders in hoog tempo binnen stromen. Daardoor kent Donkervoort inmiddels een levertijd van ruim 1 jaar. Donkervoort zoekt onder meer naar technische mensen met kennis van materiaalbewerking en van composieten zoals Ex-Core (de gepatenteerde koolstofvezeltechnologie dat supersterk, relatief eenvoudig te vormen en zeer licht is). De hoogste functie waarvoor een vacature is, is ‘Head of Production’. Die persoon krijgt de leiding over de gehele fabricage afdeling (20 fulltime krachten, verdeeld over 3 teams). Hij of zij is verantwoordelijk voor een tijdige levering van de auto’s en het continue optimaliseren van het productieproces met betrekking tot kwaliteit, kwantiteit en efficiency. Voorlopig heeft Donkervoort zijn handen nog vol aan de D8 GTO-RS en D8 GTO-40, maar achter de schermen is het sportautomerk uit de polder al bezig met het ontwikkelen van nieuwe modellen. Donkervoort gebruikt nu de 2,5 liter 5 cilinder turbobenzinemotor van Audi. Mogelijk gaat de sportwagenbouwer in de toekomst ook winkelen bij andere autofabrikanten. Wees niet verbaasd als Mercedes-AMG daarbij bovenaan het boodschappenlijstje staat. +++

+++ DS praat recht wat krom is. De communicatiedirecteur van het merk meldt dat de productie van de ‘4’ en ‘5’ vergroot is om zo de afstand tot Citroën te vergroten. Wat een onzin! Beide modellen waren hopeloos verouderd, hetgeen zich niet in de laatste plaats vertaalde in deplorabele verkoopresultaten. Dat is de enige reden waarom de ‘4’ en de ‘5’ uit arrenmoede werden gesaneerd. Trouwens, als DS de afstand tot Citroën had willen vergroten, dan had het nieuwe premiummerk van PSA juist de ‘3’ (en niet de ‘5’) uit productie moeten nemen. Dat is niet gebeurd is bewijs dat de communicatiedirecteur uit haar (ja, het is een vrouw, Anne Lobbes) lult. Zij beweert ook dat de ‘7 Crossback’ een succes is. Maar is dat wel zo? De pers is niet onder de indruk van dit debuut in het premium SUV segment door DS. En omdat de consument altijd gelijk heeft, hier de verkoopcijfers: in juni waren er 17 registraties voor deze Fransoos. Ter vergelijking: Audi verkocht in dezelfde maand 62 exemplaren van de binnenkort afzwaaiende Q3, BMW wist 229 bestellingen voor de X1 te noteren (plus 126 voor de X2), de Mercedes GLA ging 68 keer over de toonbank en Volvo trok liefst 382 klanten voor de XC40. Kortom, iedereen laat de DS 7 Crossback in het stof bijten. Hoe kan je dan spreken van een succes? Dat is pas aan de orde als je de productie moet verhogen. Zoals bij de Alpine A110. Dit sublabel van Renault kan momenteel de vraag naar haar nieuwe (premium) sportwagen niet aan. Meldt Lobbes dat de productie van de DS 7 Crossback wordt verhoogd? Welnee. “Het doel van DS is het belichamen van de Franse knowhow op autogebied”, aldus Lobbes. Vooralsnog is het de belichaming van een verkoopechec. +++

+++ In DUITSLAND zijn in de eerste jaarhelft 1.839.031 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is 2,9 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Grootste verliezer was Tesla, dat een derde minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Oorzaak was de slechte pers die het merk bij onze Oosterburen kreeg en het opgeklopte schandaal dat de basisversie van de Model S überhaupt niet leverbaar zou zijn (later moesten de media erkennen dat dit wel degelijk het geval was). Andere merken die flink in moesten leveren waren Citroën, Land Rover, Renault en Suzuki. Aan de kant van de winnaars bevinden zich Alfa Romeo, Audi, BMW, Dacia, Hyundai, Jaguar, Jeep, Mini, Porsche, Seat, Smart, Subaru en Volvo. Volkswagen blijft het grootste merk in Duitsland met een marktaandeel van 19,5 %. SUV modellen zijn ook in Duitsland niet aan te slepen, zo blijkt uit het overzicht van de verkeersdienst KBA. Daarvan werden er in de eerste jaarhelft 42 % meer verkocht dan vorig jaar. Inmiddels valt 1 op de 5 nieuwe auto’s in deze categorie. Grootste verliezers zijn D segment middenklassers waarvan er 20 % minder verkocht werden. De Mercedes-Benz C klasse leverde 14,2 % in en de Ford Mondeo noch de Opel Insignia komen in de modellen top50 voor; 10 jaar geleden was dit nog een ondenkbare situatie. Tenslotte blijven diesels ook bij de Duitsers sterk terrein verliezen. Net 1 op de 3 nieuwe auto’s rijdt op die brandstof, terwijl dat een jaar geleden nog de helft was. Het aandeel volledig elektrische auto’s blijft in Duitsland nog altijd net onder de 1 % hangen. De afzet van stekkerhybride modellen nam daarentegen opnieuw wel fors toe. +++

+++ KIA komt met een milde hybride versie van de vernieuwde Sportage. Die krijgt een 48 Volt accu en elektrische ondersteuning. Als basisunit fungeert de 1.6 CRDi dieselmotor, die overigens in het kader va de facelift ook zonder deze technische vernieuwing wordt aangeboden in de Sportage (en vervangt dan de 1,7 liter unit). De tweede motor die op deze manier wordt geëlektrificeerd, is de 1.4 T-GDi. Die zal in deze vorm zijn opwachting maken in de nieuwe Ceed. De basis voor een mild hybride model is een zogeheten starter/generator die niet alleen de motor tot leven wekt, maar ook remenergie kan terugwinnen en opslaan in het accupakket van 0,46 kWh. Bij accelereren kan die energie weer worden aangewend om brandstof te sparen. Ook het feit dat de benzinemotor dankzij de elektrische hulp tijdens het afremmen al bij 30 km/u af slaat, draagt bij aan de reductie van de benzineconsumptie (en dus de CO2-uitstoot). Kia meldde eerder al dat zij in 2025 minimaal 16 (deels)elektrische modellen in haar gamma wil hebben. +++

+++ LAMBORGHINI kijkt terug op een fraai eerste semester van 2018. Het merk zet zelfs een nieuw verkooprecord meer. Lamborghini wist in de eerste 6 maanden van dit jaar 2.327 auto’s af te leveren, hetgeen 11 % meer was dan in dezelfde periode vorig jaar. Het record wordt geïllustreerd door het feit dat het merk in 6 maanden meer auto’s verkocht heeft dan 5 jaar geleden in een dubbel zo lange periode. Lamborghini zegt te verwachten dat de Urus in de tweede jaarhelft de afzetcijfers nog sterker zal laten groeien. De Huracán was goed voor 1.604 bestellingen en mag zich daarmee (nog) het populairste model van het Italiaanse merknoemen. De Aventador was trok 673 klanten. De Verenigde Staten is de belangrijkste markt voor Lamborghini, gevolgd door de Japanse en die van het Verenigd Koninkrijk. In Nederland verkocht het Italiaanse merk in het eerste semester 10 auto’s. Vorig jaar waren dat er in hetzelfde tijdvak slechts 4. De winst is vooral te danken aan de Huracan, waarvoor 7 Nederlanders hun hand op staken. +++

+++ MAZDA gaat eindelijk Apple Carplay en Android Auto aanbieden in haar MZC Connect infomediasysteem. Daarmee worden de gebruiksmogelijkheden van de installatie aanzienlijk vergroot, want door het ‘spiegelen’ van een telefoon toveren de softwareoplossingen van Google en Apple onder meer actuele filegegevens, daarop afgestemde navigatieaanwijzingen (bijvoorbeeld Google Maps) en Spotify op het scherm. Helaas voor Nederlandse gebruikers is Android Auto nog altijd niet in de Google Play Store te vinden, al werkt het systeem wel voor wie het elders weet aan te schaffen. Apple Carplay is bij ons wel beschikbaar en moet vanaf nu dus ook voor Mazda klanten een handige extra zijn. Behalve bediening via de centrale draaiknop is het ook mogelijk om het systeem middels Siri, dus met gesproken aanwijzingen, te besturen. Apple Carplay is vanaf 6 augustus beschikbaar voor zowel reeds afgeleverde als nieuwe auto’s van Mazda die zijn voorzien van het MZD Connect systeem en kost 349 euro. +++

+++ Wie van de 3 Duitse PREMIUM merken was in het eerste semester van 2018 het meest succesvol? Op basis van de verkoopcijfers moet Audi genoegen nemen met de bronzen plak. Dit premium merk heeft het afgelopen halfjaar 949.300 auto’s aan de man weten te brengen. Dat is een stijging van 4,5 % ten opzichte van het eerste semester van 2017. In de Verenigde Staten namen de verkopen toe met 0,3 % tot 107.942 exemplaren. Daarmee weet Audi al 90 maanden achter elkaar een afzetstijging te realiseren. In Europa moest het merk met de 4 ringen echter 4 % inleveren, en kwam uit op 439.450 registraties. China was goed voor 306.590 verkopen. Audi denkt in het nu lopende semester in Europa terrein terug te kunnen winnen met de nieuwe Audi A6. BMW pakt zilver. De afzetteller van dit premiummerk eindigde op 1.059.296 auto’s. Diverse modellen eindigden in de plus, waaronder de 1-serie (98.396 stuks; + 7,2 %), de X1 (152.866 exemplaren; +11,8 %) en de 5-serie (die liefst 191.185 keer van eigenaar verwisselde). Echter, dit was niet voldoende om Mercedes-Benz te onttronen als populairste premium merk. Er werden in totaal 1.188.832 auto’s met een ster op of in de grille aan de man gebracht, waarvan 476.790 stuks in Europa, in China 340.164 auto’s en in de Verenigde Staten 158.848 eenheden. De afzetgroei van Mercedes-Benz is onder andere te danken aan de GLC (+9,8 %), de S klasse (43.106 registraties; + 27,5 %). Mercedes-Benz hoeft niet bang te zijn dat zij spoedig de gouden plak weer moet inleveren, want de verkopen van de nieuwe A klasse moeten nog op gang komen. +++

+++ RENAULT heeft het afgelopen half jaar bijna 10 % meer voertuigen verkocht dan in dezelfde periode van 2017. De Franse groep bestaat uit de personen & bedrijfswagendivisies van Renault, Dacia, Alpine en de merken Lada, Jinbei en Huasong en wist in het eerste 6 maanden van 2018 met 9,8 % te plussen tot 2.067.695 exemplaren wereldwijd. Het merk Renault zelf was goed voor 1.378.583 verkopen (waaronder bedrijfswagens). Dacia leverde 378.095 voertuigen af. Het ging om een recordaantal van 281.225 exemplaren in Europa. Het Russische merk Lada zag de verkoop in het eerste semester met liefst 24 % toenemen tot 186.526 voertuigen. Renault Samsung Motors, de Zuid Koreaanse tak van de Renault Groep verkocht met 38.580 exemplaren 26,9 % minder personenwagens ten opzichte van vorig jaar. In Europa steeg de verkoop van het Franse concern met 4,4 % naar 1.070.718 personenauto’s en bedrijfswagens. Het merk Renault groeide in Europa met 1,1 %. De Clio was het populairste model van het merk. Buiten Europa namen de verkoopcijfers van de Renault Groep met 16,4 % toe. In Zuid & Midden-Amerika werden 18,1 % meer voertuigen verkocht. In de regio Asia-Pacific steeg het aantal registraties met 69,5 %, terwijl in Eurazië 15,1 % meer voertuigen afgeleverd werden. In Afrika, het Midden-Oosten en India liep de verkoop echter met 4,5 % terug. +++

Comments are closed.