Porsche neemt 911 Speedster in productie

0

Porsche heeft op het Goodwood Festival of Speed de conceptversie van de nieuwe 911 Speedster aan het publiek getoond. In productievorm wordt het de zwanenzang van de huidige 991 generatie van de iconische sportwagen, want komende oktober zal de opvolger worden gepresenteerd.

Porsche doe de 911 Speedster aan zichzelf en aan haar beste klanten ‘cadeau’ in het kader van haar 70ste verjaardag. In Stuttgart – Zuffenhausen wil men nog niet bevestigen dat de conceptstudie in productie zal worden genomen, maar erkent wel dat de auto “veel potentieel” heeft. Prototypes die tijdens testwerk in Duitsland konden worden betrapt, lijken te bevestigen dat de 911 Speedster binnen 1 jaar in een beperkte oplage in de verkoop gaat.

Het nieuws komt precies op tijd, want de huidige generatie van de Porsche 911 komt langzaam aan zijn einde. De modelreeks is inmiddels door de eindeloze aantallen variaties uitgemolken. Op eentje na dan: deze 911 Speedster. Die combineert alle opgedane kennis en techniek met de ‘991 generatie’ in één fraai totaalpakket.

De 911 Speedster moet zoals gezegd binnen nu en een jaar in de verkoop gaan. Wij zullen dan inmiddels hebben kennisgemaakt met de nieuwe generatie, maar alleen de coupéversie en heel misschien de Cabriolet. Daarmee vist Porsche niet in dezelfde vijver als met de 911 Speedster. Het uitzwaaimodel zal in een grotere oplage dan de vorige editie (op basis van de 997 generatie) geproduceerd worden. Daar werden 356 stuks van gemaakt. De nieuwe 911 Speedster krijgt een oplage van maximaal 1.948 exemplaren (het geboortejaar van Porsche).

De productieversie van de nieuwe 911 Speedster zal worden gebaseerd op de GT3 uitvoering. Dit betekent een ongeblazen 4,0 liter 6 cilinder blok van 500 pk. Voor de weinig beschutting biedende Speedster is dat meer dan voldoende, terwijl er tegelijkertijd akoestisch maximaal kan worden geprofiteerd van het geluid van de atmosferische boxermotor. Bij deze ‘basic’ krachtbron, die makkelijk 9.000 toeren kan draaien, past ook de handgeschakelde 6-bak van de GT3 uitstekend. Onder de streep levert dit een authentiek rij gevoel op.

De nieuwe 911 Speedster legt visueel een link tussen de huidige sportwagens van het merk en de allereerste 365, die op 8 juni 1948 zijn kenteken kreeg. Net als het origineel heeft hij 2 stoelen. De nieuwe 911 Speedster is gebouwd op basis van de Carrera 4 Cabriolet uitvoering, maar met het chassis en de aandrijflijn van de GT3. Uiterlijk kenmerk is primar de dubbele bult achter de stoelen. Dit paneel is gemaakt van koolstofvezel. De 911 Speedster onderscheidt zich verder door een lager voorruitframe, een schuiner geplaatste voorruit, kleinere zijruiten en een tankdop in het midden van de motorkap (typisch voor de jaren 1950).

Verder zien we klassieke ‘Talbot’ buitenspiegels en 21 inch grote Fuchs velgen met centrale moer. Aan de boxermotor is een titanium uitlaat gekoppeld. De koper moet niet rekening op zaken als airconditioning, navigatie of multimedia. Volgens de voorschriften van de oorspronkelijke Speedster is al het overbodige geschrapt. Diezelfde logica leidt ertoe dat de stoffen kap van de 911 Cabriolet is vervangen door een zeiltje. En om de cirkel rond te maken, zijn de koolstofvezel kuipstoelen bekleed met anilineleer in de bleke kastanjetint Cognac 356. Reken er maar op dat de nieuwe 911 Speedster vooral een verzamelaarobject wordt. Dus wees er snel bij als je één van de 1.948 exemplaren wilt bemachtigen.

Comments are closed.