Waarom Porsche geen bedreigde diersoort is

0

Autofabrikanten moeten een nieuw tijdperk betreden om relevant te blijven: elektrificatie van de aandrijflijn is noodzakelijk. Deels omdat steeds meer autoconsumenten om een emissieloze auto vragen, deels omdat overheden dit in de toekomst verplicht gaan stellen en deels omdat er anders niet meer kan worden voldaan aan de gestaag strengere emissie eisen.

Voor een sportwagenspecialist als Porsche vormt dat een extra uitdaging: de 911 wordt niet in de laatste plaats gekocht vanwege zijn karakteristieke boxermotor geluid, of van de gunstige prestatie:gewicht verhouding. Voordelen die verdwijnen zodra de aandrijflijn geëlektrificeerd wordt (er is immers ook een zwaar accupakket nodig). De topman van het moederbedrijf van Porsche, Volkswagen chef Herbert Diess, maakt zich dan ook zorgen: hoe lang zal de Duitse auto-industrie nog tot de top behoren? Volgens hem is de kans 50 procent dat merken als Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen in het defensief zullen worden gedrukt door de heviger wordende concurrentie uit met name China, de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, de Brexit, de strengere emissie-eisen, idem parkeernormen, de opmars van nieuwe mobiliteitsdiensten (inclusief autodelen), elektrisch rijden en de rijverboden voor dieselmodellen in Duitse steden. Groeien deze uitdagingen Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen niet boven het hoofd? Diess acht die kans dus 50 procent. Delven onze oosterburen het onderspit, dan worden zij een bedreigde diersoort. Indien Duitsland de aansluiting bij de top verliest, dan zal dat een enorme impact hebben voor Europa aangezien de branche een jaaromzet van 500 miljard euro heeft en werk biedt aan 800.000 mensen.

Maar Volkswagen dochter Porsche ziet de toekomst wél met vertrouwen tegemoet. Dat komt door de elektrische Taycan, een ‘4-deurs sportwagen’ die eind 2019 in productie gaat. Porsche geeft toe dat de dit model geen moment te vroeg komt. Tot dit jaar had Tesla het premium gedeelte van de markt voor elektrische auto’s voor zichzelf. En inmiddels weet Jaguar bij de vleet orders voor de I-Pace te noteren. Maar financieel topman Lutz Meschke (foto) weigert de kwalificatie ‘te laat’ in de mond te nemen, al geeft hij toe dat de Europese auto-industrie heeft zitten slapen en dat er een achterstand ingehaald moet worden. Hij is echter vastbesloten om met Porsche een inhaalslag te maken: “Wij gaan voor de grootste transformatie ooit”.

Om de marktintroductie van de Taycan mogelijk te maken, gaat Porsche een miljardeninvestering doen. De fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen zal worden uitgebreid en worden voorzien van nieuwe productietechnologieën. Daarnaast wordt er 1.200 man extra productiepersoneel aangenomen en zal Porsche het aantal arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor in Stuttgart-Zuffenhausen met 300 werknemers uitbreiden. Slachtoffer geklaag zoals dat van Diess is Meschke vreemd. Daarmee vormt Porsche een groot contrast met het moederconcern Volkswagen. Je kan gerust spreken van verschillende bedrijfsculturen. Dat er door Meschke gespeculeerd wordt over een aparte beursnotering, los van moederbedrijf Volkswagen, is dan ook niet verrassend. Volgens de financieel topman kan Porsche op die manier aan slagkracht winnen en zal het voor de autofabrikant daardoor eenvoudiger worden om samenwerkingsverbanden aan te gaan met bedrijven buiten de branche.

Wellicht is Meschke jaloers op Ferrari. Van diens beursgang heeft niet alleen de sportwagenfabrikant zelf geprofiteerd, maar vooral ook moederbedrijf Fiat Chrysler. Meschke denkt dat Porsche als kroonjuweel uit de Volkswagen stal 2 keer meer waard zou kunnen zijn dan het moederbedrijf. Hij verwijst ook naar plannen voor een nieuwe bedrijfsstructuur van Daimler, het moederconcern van Mercedes-Benz. Maar goed, het is uiteindelijk Volkswagen die daar over beslist. En die stelt officieel dat er geen plannen zijn voor een beursgang van Porsche. Volgens analisten is dat erg jammer. “Porsche is een juweeltje dat een eigen podium verdient”, aldus Arndt Ellinghorst van Evercore ISI. Achter de schermen is er wellicht al steun voor de ‘luchtballon’ van Meschke van de eigenaarsfamilies Porsche en Piëch. De stijging van het aandeel Ferrari op de beurs zal hen zeker aan het denken hebben gezet. Ferdinand Dudenhöffer, dé autobranche export van Duitsland, sluit zelfs niet uit dat zij de financieel directeur zelfs hebben aangemoedigd om het proefballonnetje te lanceren. Het kan goed zijn dat de eigenaarsfamilies Porsche en Piëch het sinds het uitbreken van het sjoemel software schandaal in september 2015 inmiddels spuugzat zijn om jaar na jaar miljardenwinsten over te dragen aan het moederbedrijf in Wolfsburg en in ruil daarvoor, kort door de bocht, alleen maar frauduleuze dieselmotoren van zusterbedrijf Audi te krijgen.

Hoewel Volkswagen en dochter Audi zeggen te geloven in een renaissance van de dieselmotor, is Porsche een andere mening toegedaan. Alle dieselversies zijn gesaneerd en die keren ook niet meer terug. In plaats hiervan zet het merk zelfbewust in op elektrische aandrijving. Porsche noemt de introductie van de volledig elektrische Taycan “een nieuwe bladzijde in de geschiedenis”. Je kan gerust spreken van een ‘succeshoofdstuk’ want er zijn al tienduizend exemplaren besteld in de voorverkoop oftewel voordat iemand er mee heeft kunnen rijden. De Taycan moet hét antwoord worden op Tesla. En kijkend naar hoe goed de Macan, Cayenne en Panamera binnen hun segment zijn, moeten de ontwerpkwaliteiten van Porsche niet onderschat worden.

Porsche investeert niet minder dan 6 miljard euro in de elektrificatie van haar gamma. Inmiddels is het licht op groen gezet voor een tweede carrosserievariant van de Taycan. Het betreft een productievertaling van het studiemodel Mission E Cross Turismo die in maart 2018 op de autosalon van Genève te zien was. Anders dan de gewone Taycan is er geen spraken van een 4-deurs sedancarrosserie maar van een 5-deurs liftback koetswerk à la de Panamera. Beide versies krijgen 800 volt techniek. De Taycan is daarmee voorbereid om via een snel laadnetwerk opgeladen te worden. Porsche kan ook al technische gegevens noemen. De productieversie van de Mission E Cross Turismo krijgt 600 pk, een actieradius van 500 kilometer (volgens NEDC norm) en komt in 2020 op de markt.

Uiterlijk 2022 introduceert Porsche een volledig elektrische SUV. Meschke, tevens vicevoorzitter van de Raad van Bestuur, bevestigt daarmee eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl. De volledig elektrische SUV kan gezien worden als opvolger van de Macan. Die maakt gebruik van het onderstel van de vorige generatie Audi Q5 en is daarmee niet geschikt voor elektrificatie. Een volledig elektrische variant van de Cayenne lijkt nog ver weg, maar bij dit model is er minder tijdsdruk omdat de stekkerhybride variant uitstekend verkoopt. De nieuwe, elektrische Macan zal gaan concurreren met modellen als de Audi e-Tron, de BMW iX3 (komt in 2020), de Jaguar I-Pace, de Mercedes-Benz EQ C en de Tesla Model X.

Door de miljardeninvesteringen in elektrische modellen, verwacht Meschke anders dan zijn baas Diess niet dat de strengere Europese eisen voor de reductie van CO2-uitstoot tot banenverlies zal leiden. Alleen al bij Volkswagen wordt er rekening gehouden met tot 100.000 ontslagen, maar de financieel directeur van Porsche reageert koel: “Wij verwachten de komende 10 jaar geen afbouw van het personeelsbestand. De Taycan is een van de grootste banenmotors uit onze geschiedenis”. Meschke verwacht dat Porsche elk jaar 20.000 tot 25.000 exemplaren van de elektrische sportsedan zal kunnen verkopen. Dat aantal komt bovenop de afzet die gegenereerd wordt met conventioneel aangedreven modellen. Daarmee werd vorig jaar een recordvolume gerealiseerd: 248.000 auto’s.

Meschke is bovenden niet bang dat Porsche minder geld aan de Taycan zal verdienen dan aan de andere modellen. Hij stelt daarmee analisten gerust, die al te goed weten dat het Tesla nog steeds niet gelukt is om uit de rode cijfers te komen met haar elektrische auto’s. Vorig jaar maakte Porsche gemiddeld 16.141 euro winst per auto. Dat betekent een vette marge van 18 procent. Meschke zegt dat met de Taycan “meer dan 15 procent” rendement gerealiseerd zal worden. Daarmee komt het voortbestaan van Porsche niet in gevaar, ook niet als naar verwachting in 2025 meer dan de helft van de door het merk geleverde auto’s elektrisch zal zijn. In Stuttgart-Zuffenhausen wil men dan ook niks weten van ‘bedreigde diersoorten’.

Comments are closed.