De schrik van de Mitsubishi Outlander PHEV: test BYD Tang

0

Waarom de korte test?

China heeft op het gebied van het ontwerpen van auto’s afgelopen jaar een enorme inhaalslag gemaakt. De tijd van de kwalitatief ondermaatse producten (Landwind) of brutale kopieën van Westerse modellen (Zotye SR8 / Porsche Macan) is definitief voorbij. Met name BYD laat zien dat zij (ook) in het hogere segment een deuntje mee kan blazen. Om dat te bewijzen heeft deze Chinese specialist in (deels)elektrische auto’s haar Tang, een stekkerhybride SUV, naar de Nürburgring gestuurd, waar een select aantal Europese autojournalisten een test ronde op het circuit mochten rijden.

Wat voor auto is het?

De 7-persoons Tang is door BYD in eigen beheer ontwikkeld, maar wel met Westerse hulp. Zo is het design van de SUV van Wolfgang Egger afkomstig, een ontwerper die in het verleden in dienst was bij Audi. De voorzijde van de Tang zal afgezien van het onbekende merklogo in de ‘Dragon Face’ grille (oneerbiedig gezegd een omgedraaid luchtrooster van Audi) niet veel aandacht trekken, maar opvallend is wel de vorm van de achterste zijruiten. Daarmee onderscheidt de SUV zich duidelijk van de Westerse alternatieven.

Heinz Keek was eindverantwoordelijk voor het onderstel van de Tang. Deze ingenieur werkte in het verleden voor Mercedes. Ook bij andere Chinese autofabrikanten zien wij dat Westerse specialisten (ongetwijfeld voor een fors hoger salaris) hun carrière in het grote Aziatische land voortzetten. Verder is BYD inmiddels een goede klant bij Europese toeleveranciers. Zo zijn de remmen van de Tang van Brembo afkomstig, levert Faurecia de stoelen en werd veel elektronica ingekocht bij Bosch, Continental en Siemens. Hierdoor is de SUV voorzien van de modernste veiligheidstechniek en assistentiesystemen: adaptieve cruisecontrole, achteruit rij camera, rijbaanhulp, dode hoek waarschuwing en noodremfunctie. Volgens BYD voldoet de Tang aan de internationale crashstandaarden.

Dat BYD (de lettercombinatie staat voor: Build Your Dreams) hoge lonen kan betalen aan Europese experts, komt doordat deze autofabrikant niet van gisteren is. De autofabrikant, die de Amerikaanse superbelegger Warren Buffett als aandeelhouder heeft, is zoals gezegd al geruime actief op het gebied van (deels)elektrische voertuigen. In Europa doet het bedrijf goede zaken met emissievrije bussen. Binnenkort wil BYD ook vorkheftrucks en vrachtwagens met elektromotor in onze marktregio gaan verkopen. Verder heeft het bedrijf in eigen land een joint venture met Mercedes voor de productie en verkoop van een personenwagen met accupakket, de Denza (een soort B klasse).

De Tang is niet volledig elektrisch, maar een stekkerhybride auto. Hij is uitgerust met 3 motoren: een 200 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder turbobenzine exemplaar voorin en op elke as ook een elektromotor van 150 pk (vóór) of 180 pk (achter). Het systeemvermogen bedraagt 530 pk en aan koppel is er 950 Nm beschikbaar. Dat maakt de Tang tot ’s werelds snelste krachtigste stekkerhybride SUV. De prestaties zijn van Porsche niveau, want er kan in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u worden gesprint. Ter vergelijking: de Cayenne E-Hybrid is 462 pk / 700 Nm sterk en heeft 5,0 seconden voor de acceleratieklus nodig. Op enkel de accu kan de Tang 80 kilometer ver komen, maar BYD zal ook een versie aan gaan bieden met een elektrische actieradius van 100 kilometer. Dat is een veel groter bereik dan Europese en Japanse stekkerhybride auto’s bieden.

Is het wat?

De afwerking van het interieur van de Tang maakt een solide indruk. Decoratie-elementen zijn netjes gemonteerd en de Chinezen hebben prettig aanvoelende materialen gebruikt. Stikselwerk in een contrasterende tint zorgen voor een vleugje premiumambiance. De uitstraling past al met al dus goed bij de status van een vlaggenschip (wat deze SUV voor BYD is).

De cabine van de eerder genoemde Porsche Cayenne is zonder twijfel hoogwaardiger, maar een confrontatie met bijvoorbeeld de Hyundai Santa Fe of Kia Sorento hoeft de Tang niet te schuwen.

De cockpit kenmerkt zich door een digitaal instrumentarium, weinig fysieke knoppen en een beeldscherm van laptop formaat (14,6 inch). Omdat BYD van mening is dat het bedieningsgemak van dit display het grootst is als hij horizontaal staat, maar verticaal beter afleesbaar is, kan je het scherm 90 graden draaien.

Op de Nürburgring toont de Tang aan over een harmonische onderstelafstelling te beschikken met een vertrouwenwekkende balans. Het veercomfort is prima, er zijn rolgeluiden of windgeruis, de besturing werkt exact en de remmen van het gerenommeerde Brembo hebben een krachtige werking. Al met al heeft Keck uitstekend werk afgeleverd.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

In China gaat de Tang, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 32 en 44 mille kosten. Voor Nederland betekent dit een instaptarief van circa 42.500 euro, terwijl de duurste versie ruim 58.000 euro zal moeten opbrengen. Daarmee is de BYD hooguit half zo duur als de Porsche Cayenne E-Hybrid (102.800 euro) en ook fors goedkoper dan de Volvo XC90 T8 (81.485 euro). Voor hetzelfde basisbedrag (42.490 euro) koop je een Mitsubishi Outlander PHEV Intense+ maar die speelt in vrijwel elk opzicht op een lager niveau.

Kortom, de Tang is dus een koopje. Het is vanuit deze optiek niet verwonderlijk dat BYD sinds de marktintroductie afgelopen zomer al meer dan 88.000 exemplaren van deze stekkerhybride SUV heeft verkocht. In november was de Tang zelfs de best verkochte SUV in China met 'alternatieve' aandrijving ('New Energy Vehicle, NEV).

Staat de Tang in Europa ook een zegetocht te wachten? Vooralsnog niet, want BYD beperkt zich tot nader order tot verkoop van elektrische bussen, vorkheftrucks en vrachtwagens in onze marktregio. Maar wat niet is, gaat zeker komen. Porsche zal zich dan niet veel zorgen hoeven te maken, ondanks dat de Tang krachtiger en sneller is dan de Cayenne E-Hybrid. Dit merk speelt in een heel andere prijsklasse en heeft een specifiek koperspubliek. Maar dat dit jaar de verkopen van buitenlandse volumemerken zoals Hyundai, Kia en Mitsubishi in China een flinke tik hebben gekregen van de sterker wordende lokale auto-industrie is niet verwonderlijk. Het is een kwestie van tijd totdat de Aziatische kaarten in Europa herschud gaan worden.

  • 8
  • User Ratings (12 Votes)
    7.4

Comments are closed.