Dit wordt de elektrische prijsbreker van Volkswagen

0

Over 5 jaar zal de autowereld totaal anders zijn. Is elektrificatie nu nog een randverschijnsel, in 2023 zullen er grote stappen zijn gezet door de industrie bij het aanbieden van modellen zonder verbrandingsmotor.

Volkswagen heeft besloten om in dit transformatieproces voorop te gaan lopen. Het autoconcern uit Wolfsburg wil de komende 5 jaar minimaal 44 miljard euro steken in elektrische modellen. Volgend jaar moet rond deze tijd de ID Neo klaar zijn, een emissieloos alternatief voor de Golf dat in Nederland, zo verwacht Autointernationaal.nl , 32.950 euro gaat kosten. Maar de échte klapper gaat gemaakt worden met een elektrische SUV voor het B segment. Volkswagen verwacht dat daar de meeste vraag naar zal zijn in Europa, helemaal omdat hij goedkoper wordt dan de ID Neo.

De elektrische B segment SUV is het geesteskind van Herbert Diess, sinds april de nieuwe topman van het Volkswagen concern. De ID Neo is een initiatief van zijn voorganger Matthias Müller. Beide modellen zullen worden gebaseerd op het zogeheten MEB platform; een modulair onderstel dat speciaal voor volledig elektrische auto’s is ontwikkeld. Hoewel de ID Neo de zware taak wacht om het stokje van de Kever en de Golf als hét hart van het gamma over te nemen, wil Diess nog een stap verder gaan. En wel met een elektrische auto die voor minder geld kan worden aangeboden en die tegelijkertijd over een trendy SUV carrosserie beschikt. De enorme levertijden voor de soortgelijke Hyundai Kona Electric zou wel eens kunnen bewijzen dat de Volkswagen topman het bij het rechte eind heeft.

De elektrische B segment SUV gaat in het Oost Friese Emden gebouwd worden. In de fabriek aldaar loopt nu nog de Passat van de band, maar dat model is in rap tempo zijn glansrol aan het verliezen. Niet door kwaliteitsproblemen, maar omdat de vraag naar D segment middenklassers zonder premiumstatus blijft afnemen. Volkswagen heeft de hoop opgegeven dat de gouden jaren voor de Passat ooit nog zullen terugkomen. Een opvolger komt er in 2023 wel, maar die zal in een lage lonenland in Oost Europa gebouwd gaan worden, op dezelfde productielijn als de Skoda Superb.

Emden wordt vanaf 2023 de geboortegrond van de elektrische B segment SUV waarvan je hier een serie computertekeningen ziet. Met deze auto wil Diess nieuwkomer Tesla in Europa de wind uit de zeilen nemen. Dat gebeurt dus niet met een elektrische sportsedan à la de Model 3 die in enigszins aangeklede uitvoering bijna 60 mille gaat kosten, maar met een alternatief dat “de helft goedkoper wordt”.

Toen Diess deze aankondiging deed, gingen andere automedia los. Zij hadden onthouden dat Tesla anderhalf jaar geleden had toegezegd dat de goedkoopste Model 3 niet meer dan 35.000 euro gaat kosten. Kortom, de elektrische B segment SUV van Volkswagen gaat dus niet meer dan 17.500 euro kosten, zo werd er geconcludeerd. Fout! De collega automedia zagen over het hoofd dat de gecommuniceerde prijs van Tesla was gebaseerd op het basistarief voor de Model 3 op de thuismarkt, dus zonder logistieke kosten en belastingen. Neem je deze factoren mee, dan kom je uit op een Nederlands prijskaartje van 47 mille voor de simpelste Model 3. Neem je dáár de helft van, dan kom je dus uit op 23.500 euro. Dat is toch een ander bedrag dan de 17,5 mille waarover de andere automedia repten.

Maar goed, dat maakt niet uit. Ook 23.500 euro is een zeer scherpe prijs voor een volwassen elektrische auto. Voor hetzelfde geld (23.669 euro) kan je, en die kennis heeft Diess natuurlijk, ook een Smart Fortwo Electric Drive kopen, maar dat is niet bepaald een auto voor het hele gezin. De elektrische B segment SUV van Volkswagen wordt even praktisch als bijvoorbeeld de populaire Renault Captur (kost 23 mille in TCe 90 Limited uitvoering) maar zal dankzij de korte neuspartij en de daaruit resulterende lange cabine even veel interieurruimte bieden als de Tiguan. En dat alles in combinatie met een accupakket dat groot genoeg is voor een actieradius van 400 kilometer en een volledig digitale cockpit.

Ondanks een prijs van 23.500 euro denkt Diess geld te kunnen verdienen aan de elektrische B segment SUV. Dat lijkt geen sinecure aangezien de meeste emissieloze modellen met verlies worden verkocht. Maar hier komt de slagkracht en de omvang van het Volkswagen concern om de hoek kijken: Diess denkt, de dochtermerken Audi, Seat en Skoda meegerekend, op jaarbasis miljoenen exemplaren van elektrische auto’s op basis van het MEB platform en diens gestandaardiseerde techniek te kunnen verkopen. Die schaalvoordelen zullen samen met accuproductie in eigen beheer de kostenstructuur aanzienlijk gaan verlagen. Met als gevolg dat de elektrische B segment SUV van Volkswagen een lucratieve investering gaat worden.

Klinkt dit allemaal te mooi om waar te zijn? Nee, maar we moeten nog wel even geduld hebben tot de hier getoonde elektrische B segment SUV in de showrooms arriveert. Diess heeft er pas recent het licht voor op groen gezet en bij een ontwikkelingstijd van minimaal 4 jaar kom je dan al snel uit op 2023 als introductiejaar. Ja, over 5 jaar zal de autowereld totaal anders zijn.

Reageren is niet mogelijk.