Exclusief: Hyundai Kona Iron Man

0

Hyundai introduceert de Kona Iron Man: dit actiemodel is vernoemd naar de gelijknamige superheld uit het Marvel universum en is voorzien van allerlei opvallende details. Wordt de Kona Iron Man de favoriete auto voor de nerds uit de cult televisieserie ‘The Big Bang Theorie’? Ook Comic stripboek fans zullen de outfit van de Hyundai kunnen waarderen. De Motor Informatie Dienst (MID) doet verslag.

In de Kona Iron Man worden Comic stripboek helden uit het Marvel universum levensecht. Het actiemodel heeft een gelimiteerde oplage en is in samenwerking met het Comic label van Disney ontwikkeld. Dat valt de bestuurder direct op zodra hij is ingestapt. Tussen de snelheidsmeter en de toerenteller verschijnt namelijk het markante masker van de superheld. Daarmee onderscheidt deze Kona zich van de reguliere versies.

In maart 2019 arriveert de Iron Man editie in de showrooms. Nederland krijgt enkele tientallen exemplaren. Dat moet genoeg zijn om Comic fans die een Hyundai Kona willen te bedienen. De Iron Man uitvoering is gebaseerd op de 1.6 T-GDI benzine uitvoering en wordt geleverd met voorwielaandrijving of als 4WD. De eerste gaat circa 43.500 euro kosten; de uitvoering met vierwielaandrijving 2 mille meer. Opties zijn niet mogelijk: de Comic editie is dus onveranderbaar. Je kan hem in elke kleur bestelling zolang het maar mat grijs is. Ter verhoging van de visuele vreugde is het dak in donkerrood uitgevoerd. Of “Iron Man Rood”, zoals Hyundai het noemt. Ook diverse decoratiepanelen en interieurelementen zijn in de superheld kleur uitgevoerd. Daarmee wil men herinneringen oproepen aan het ‘Mark-I’ kostuum van het oorspronkelijke Comic figuur uit de ‘Tales of Suspense’ film uit 1963.


De Kona Iron Man is meer dan een actiemodel met een paar stickers en een exclusieve kleur. Het complete front inclusief de grille, dagverlichting en motorkap (met Marvel opschrift) is nieuw. Het idee is dat je hier het masker van Iron Man in kan zien. Het enige chroomelement is het Hyundai embleem in het raster van het luchtrooster. “Het bedrijfslogo is onaantastbaar”, zo antwoord een woordvoerder van de autofabrikant op de vraag waarom de badge niet in het sexy donkerrood is uitgevoerd.

Andere uiterlijke kenmerken van de Iron Man uitvoering zijn prominente dorpers, een achterspoiler en driekleurige velgen. Bij het eren van een superheld is duidelijk niet op een dubbeltje gekeken. De Iron Man handtekening is zowel aan de onderkant van de koplampen als op de achterklep te vinden. Het masker wordt als embleem op de flanken en op de afdekkap van de wielnaven afgebeeld. De dag verlichting heeft er een horizontale LED strip bij gekregen om de heldere ogen van de ijzeren superheld te imiteren.

Binnenin is er ook veel oog voor detail. Het logo van ‘Stark Industries’ (zo heet de onderneming van Tony Stark alias zijn alter ego Iron Man) is in de lederen bekleding van de rugleuningen gestanst, een passende animatie verschijnt na het starten van de motor in het Head-up display en in het 8 inch grote touch screen. Ook het digitale instrumentarium en de menugrafieken van het multimediasysteem zijn gewijzigd. Hyundai zorgt hier voor een metaal look. Verder is er in de cabine niet bezuinigd op rode accepten, zoals bij de omranding van de luchtroosters.

Om de voorkomen dat de Kona Iron Man een schaap in wolfkleren is, zorgt niet de vernuftige 1.0 T-GDI 3-pitter voor de aandrijving, maar de 1,6 liter top motorisering. Die is goed voor 177 pk en standaard gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Bij de uitvoering met vierwielaandrijving wordt op een ‘intelligente’ manier tot 50 procent van het motorvermogen en koppel richting de achterwielen gestuurd.

Het actiemodel is gebaseerd op het hoogste uitrusting niveau Premium en dat betekent dat zaken als een actieve spoorassistent, vermoeidheidswaarschuwing, een noodremfunctie met voetgangersherkenning, een waarschuwing systeem bij een dreigende aanrijding, dode hoek waarschuwing, een achteruit rij camera en een sensor die waarschuwt voor dwars op het parkeervak passerend verkeer aanwezig zijn. Dat geldt ook voor een verwarmbaar multifunctioneel stuurwiel, automatische airconditioning, een Premium geluidsinstallatie van Krell met 8 speakers en een draadloze oplaadmogelijkheid voor telefoons.

Hyundai heeft dus al met al flink in de bus geblazen bij dit actiemodel. Kijkend naar de voor Nederland bestemde oplage (enkele tientallen exemplaren) lijkt dat wat overdreven, maar de Kona Iron Man gaat wereldwijd verkocht worden. Hyundai gaat in totaal 7.000 eenheden van het actiemodel bouwen en dat is het verkleedbudget natuurlijk een stuk groter. Ook autoconsumenten die niks met de Comic superhelden hebben, maar wel een auto zoeken waarin je kan opvallen, zullen deze Kona Iron Man interessant kunnen vinden.

Comments are closed.