In detail: de Volkswagen T Roc R

0

De T-Roc der T-Rocs is een feit. Zie hier een 300 pk en 400 Nm sterke B segment (of hoort hij in het C segment thuis?) SUV model dat in 4,9 seconden naar 100 km/u kan accelereren. De Golf doet dat in 4,6 tellen. Pas bij 250 km/u weet de T-Roc R van ophouden. Een bezoekje aan een tuner verlost jou van deze restrictie.

Niet toevallig is de heftige Volkswagen T-Roc R even sterk als de nauw verwante Audi SQ2. Die sprint in 4,8 seconden naar 100 km/u, maar heeft eveneens een topsnelheid die elektronisch begrensd is op 250 km/u. De Cupra Ateca is eveneens 300 pk sterk, maar is een stukje zwaarder en heeft daardoor 5,2 tellen nog voor het sprintonderdeel. De topsnelheid is identiek.

Volkswagen presenteert het blauwe monster op de autosalon van Genève (7-17 maart). Je kan de T-Roc R zien als een Golf R met 10 pk minder, maar met meer bodemvrijheid. Aan zijn 2.0 TSI motor is eveneens de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling gekoppeld. Vierwielaandrijving (4Motion) is uiteraard standaard. De T-Roc R zal de honneurs waarnemen zodra de huidige Golf generatie uit productie gaat. Dat zal later dit jaar zijn. In 2020 kunnen wij een nieuwe Golf GTI verwachten, maar voor een verse R is het 2 jaar langer wachten. Dit betekent dat de T-Toc R een serieuze taak te wachten staat.

De remschijven, afkomstig van de Golf R Performance, meten liefst 17 inch en zitten verscholen achter 18 inch Spielberg velgen of (optioneel) 19 inch Pretoria exemplaren met grote R logo’s. En dat voor een T-Roc die ook als 1.0 TSI te koop is! Verder ziet de snelle versie er uiteraard een stuk sportiever uit dan zijn mindere broertjes. Uiterlijke kenmerken zijn de 4 bekende uitlaatpijpen van de Golf R (het titanium uitlaatsysteem van Akrapovic is optioneel), een nieuwe grille, speciale bumpers, mat chromen spiegelkappen, een dakspoiler, zijschorten, grotere luchtinlaten en bredere wielkasten. De ‘conceptstudie’ heeft een verkleinde grondspeling met een sportieve afstelling en is diepblauw van kleur. Je kan zelf voor een kers op de taart zorgen in de vorm van koolstofvezel details.

Binnenin is er speciale bekleding en een sportstuur met R logo te vinden. Ook zorgt Volkswagen voor een sportievere pook, sportstoelen en een R instrumentarium. Verder zijn het vooral de R emblemen die opvallen. Die zitten zelfs op de sleutel. Dat er niet meer gewijzigd is, is jammer want het betekent dat je hetzelfde krasgevoelige harde plastic krijgt als in de basisversie van de T-Roc. Over hard gesproken: reken ook op een stuggere vering, maar eveneens op een meer communicatieve besturing. Volkswagen heeft ook de software aangepast, want de T-Roc R beschikt naast de reguliere settings over een speciale ‘race’ modus. Daarmee kan je de Launch Control functie activieren. Het ESP systeem is volledig uitschakelbaar.

Een prijs en lanceringdatum is er nog niet, maar zoals gezegd is er officieel sprake van ‘slechts’ een studiemodel. Wanneer de productieversie klaar is, is nog niet bekend, maar Volkswagen geeft aan dat dit niet lang hoeft te duren. Reken op de tweede helft van dit jaar. Vermoedelijk staat die productieversie in september op de IAA van Frankfurt te pronken.

Autointernationaal.nl berichtte eerder dat de T-Roc R vermoedelijk een prijspakker gaat worden met een tarief tussen de 51 en 52 mille. Maar dan moet je dus wel dat harde interieurplastic op de koop toe nemen. Dit tegenvallende afwerkingaspect staat overigens succes van de gewone T-Roc niet in de weg. Sinds de marktintroductie in november 2017 heeft Volkswagen al dik 200.000 exemplaren verkocht. Met die aantallen en een nog altijd sterke vraag loont het voor een autofabrikant om te investeren in een topversie. En dus kreeg de R divisie van Volkswagen het verzoek van de directie om die te ontwikkelen.

Een echt grote uitdaging was dat overigens niet, want alle ingrediënten stonden dus al klaar in de keukenkast. Volkswagen meldt alvast dat bij de productieversie keuze zal zijn uit de carrosseriekleuren Lapiz Blue Metallic, Pure White Uni, Flash Red Uni, Turmeric Yellow Metallic, White Silver Metallic, Energetic Orange Metallic, Deep Black Pearl Effect en Indium Grey Metallic. Het dak kan optioneel van een zwarte finish worden voorzien. Bij deze wordt Volkswagen aangespoord om ook van de nog te presenteren T-Roc Cabrio een R versie te brengen.

Reageren is niet mogelijk.