Het wachten waard: test Lynk & Co 01 PHEV

0

Waarom de korte test?

Het is een publiek geheim dat Lynk & Co, het nieuwe premium automerk van het Chinese Geely concern en zusterlabel van Volvo, naar Europa komt. Het introductietijdstip is echter verschoven, maar uiterlijk maart 2020 moet het er eindelijk van gaan komen (oorspronkelijk was een debuut in 2018 gepland). Hier kan je het testverslag lezen van de auto die Lynk & Co in Europa gaat verkopen: de 01 PHEV.

Wat voor auto is het?

Met de 01 kon eerder worden gereden in een Chinese uitvoering. Die had een 2,0 liter turbobenzinemotor onder de kap. Dit blok is identiek aan de 4 cilinders die Volvo gebruikt. De 01 is een SUV. Lynk heeft inmiddels ook de 02 gepresenteerd (een lager cross-over model) en de 03 (een sedan die tot aan de taillelijn identiek is aan de 01 en 02 en daardoor nogal zwaarlijvig oogt).

‘PHEV’ is zoals bekend de afkorting voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle, oftewel een stekkerhybride. In het geval van de Lynk & Co gaat het om een aandrijflijn waarbij een 3 cilinder 1.477 cc turbobenzinemotor de basisunit vormt. Ook dit blok komt uit de Volvo schappen. Eigenlijk is de complete aandrijflijn van Zweedse origine, want later dit jaar debuteert de XC40 Twin Engine met dezelfde techniek.

Ook qua onderstel is er een duidelijke overeenkomst met de XC40 van Volvo. Beide SUV modellen maken namelijk gebruik van hetzelfde platform, CMA genaamd. Voor de carrosserie en het interieurontwerp vaart Lynk & Co duidelijk een eigen koers. Dat is te zien. De 01 oogt verfrissend anders dan de XC40, al lijkt het designteam van Lynk & Co wel goed naar de SUV modellen van Porsche en de daarop geïnspireerde Kia Sportage gekeken te hebben.

Het resultaat is in ieder geval een zeer Europees uitziende SUV en geen afgekloven Volvo ontwerp, zoals de Polestar modellen 01 en 02. Met dit onderscheidende ontwerp zijn de slaagkansen van Lynk & Co op de overvolle (SUV) markt een stuk groter. Wat natuurlijk ook helpt, is de genoemde stekkerhybride techniek. Iedereen biedt een benzine en/of diesel variant, maar bij de PHEV modellen heeft de Mitsubishi Outlander het rijk nog steeds grotendeels alleen.  

Anders dan bovengenoemde Japanner heeft de Lynk & Co echter geen vierwielaandrijving, maar worden alleen de voorwielen aangedreven. Opvallend, want de eerder geteste 2,0 liter turbobenzine uitvoering had wel tractie rondom. Maar op deze manier blijft het gewicht beperkt tot een nog altijd forse 1.769 kilo. Weten de door een elektromotor geassisteerde 1,5 liter 3 cilinder (met een gecombineerd vermogen van 262 pk / 260 Nm) en de 7-traps automaat met dubbele koppeling daar wel raad mee?

Is het wat?

De 01 rijdt zeer Europees dankzij een goed gekozen bekrachtiging van de besturing, een solide wegligging en geen overmatig overhellen als er op tempo bochten genomen worden. Voor Chinese begrippen is de Lynk & Co stevig geveerd, maar het gekozen compromis tussen comfort en dynamiek bevalt deze Europese autojournalist prima. Het gros van de oneffenheden in het wegdek worden goed geabsorbeerd.

Dankzij de elektrische assistentie is de 01 stil en verfijnd. In de verte hoor je een karakteristiek elektromotorgeluid, maar je merkt amper als de benzinecollega zich met de aandrijfzaken gaat bemoeien. Er kan, via een knop naast de selectiehendel voor de automaat, worden gekozen uit 3 rij modi: Elektrisch (de benzinemotor komt dan pas tot leven als de stroomvoorraad in de batterij op dreigt te raken), Hybride (de 3-pitter gaat dan assisteren zodra de Lynk & Co op zijn staart getrapt wordt) en Power (beide typen motoren halen ten behoeve van maximale prestaties dan alles uit de kast).

In de laatste modus accelereert de 01 in 7,3 seconden naar 100 km/u. Daarmee laat jij de meeste andere auto’s bij het stoplicht al snel achter jou, maar de Lynk & Co voelt niet dramatisch rap aan. Zodra jij je voet van het gaspedaal hangt, treedt de regeneratieve remfunctie in werking. Het effect is evenwel minder sterk dat bij de meeste andere hybride modellen of elektrische personenwagens. Dat is een bewuste keuze van Lynk & Co, want de bedoeling is dat de 01 in PHEV uitvoering zoveel mogelijk als een ‘gewone’ auto rijdt. Om deze reden valt er ook niet te kiezen uit diverse settings voor de mate van remenergie regeneratie.

De interieurmaterialen zijn van voldoende hoge kwaliteit om SUV modellen van volumemerken te declasseren. Het dashboard is bekleed met zachte materialen en beschikt over tal van handige snufjes, zoals de mogelijkheid om de telefoon draadloos op te laden. Het royale gebruik van chroom en panelen in een contrasterende kleur zal niet ieders kopje thee zijn, maar het draagt wel bij aan de jeugdige uitstraling van deze Lynk & Co. Achterin is er meer dan voldoende beenruimte voor de passagiers, maar bij langere personen kan de kruin het plafond raken.

Qua reactiesnelheid zal het 10,2 inch touch screen van het multimediasysteem niet snel in de prijzen vallen en ook de menustructuur is niet altijd even logisch. Gelukkig is er voor de airconditioning aparte fysieke knoppen. En met je stem kan je zaken als de temperatuur regeling en de programmering van het navigatiesysteem bedienen. In China wordt de 01 standaard geleverd als een wi-fi hotspot zonder datalimiet.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Lynk & Co 01 PHEV heeft alles in zich om een welkome aanvulling op het bestaande autoaanbod te worden. Er zijn reeds gewone hybride SUV modellen (Honda CR-V, Toyota RAV4) en stekkerexemplaren mét vierwielaandrijving (Mini Countryman, Mitsubishi Outlander), maar deze Chinese auto is redelijk uniek (hooguit zou je de Kia Niro PHEV als concurrent kunnen bestempelen).

In vergelijking met de Kia en de Mitsubishi biedt de Lynk & Co betere rijeigenschappen, een hogere interieurkwaliteit en een uitrusting die minstens net zo compleet is. Dat maakt de 01 PHEV het wachten waard, al moet opgemerkt worden dat de komende maanden veel meer voorwiel aangedreven stekkerhybride SUV modellen op de markt zullen komen (Citroën C5 Aircross, Jeep Renegade, Opel Grandland X, Peugeot 3008).

  • 8
  • User Ratings (13 Votes)
    6.3

Comments are closed.