Op deze bus wacht je graag: Volkswagen ID Buzz

0

Het duurt nog 3 jaar, maar dan zal Volkswagen de I.D. Buzz de weg op sturen. Na 18 jaar experimenteren is het Wolfsburg gelukt om met een moderne interpretatie van het nostalgische busje te komen.

Al in 2001 werd de eerste conceptstudie voor een spirituele opvolger van de Microbus in retro design gepresenteerd. Maar tot een productievertaling kwam het niet; ook niet bij latere pogingen. Maar de elektrificatie van het wagenpark biedt nieuwe kansen. Het door Volkswagen ontwikkelde MEB platform is namelijk nog flexibeler dan het MQB onderstel dat voor de conventioneel aangedreven modellen wordt gebruikt.

Anders dan ‘MQB’ is het bij ‘MEB’ mogelijk om een hele korte neuspartij te creëren; een voorwaarde voor een auto die herinneringen moet oproepen aan het originele Volkswagen busje. Er is weliswaar een aanpassing van de stuurinstallatie mogelijk, maar de hiervoor benodigde investeringen kunnen worden gedeeld met de elektrische opvolger van de Transporter bedrijfswagen.

In vergelijking met het Microbus ontwerp uit 2001 is het designvoorstel voor de I.D. Buzz een stuk compacter. Hij meet afgerond 4,60 meter en is daarmee slechts weinig groter dan de Touran (4,53 meter). Desondanks is er dankzij de compacte elektromotoren (op elke as een exemplaar) net zo veel interieurruimte als in de huidige Multivan oftewel royaal plek voor 7 personen. Voor de Amerikaanse markt zou het originele formaat van de Microbus geen probleem zijn geweest: daar mag alles groot zijn. Maar in Europa ligt de kritische grens bij circa 4,60 à 4,70 meter carrosserielengte; tenminste als het model een breed publiek moet aanspreken. Dat de Sharan voor Volkswagen een winkeldochter is, ligt niet in de laatste plaats aan zijn formaat: veel gezinnen vinden een auto van 4,85 meter onhandig groot.

Dankzij een nieuwe generatie accu’s zal er in 2022, als de productieversie van de I.D. Buzz klaar moet zijn, een actieradius van 600 kilometer mogelijk zijn. Niet slecht voor een hoge auto. De I.D. Buzz is daarmee uitstekend geschikt voor het afleggen van lange afstanden; en dat op een milieuvriendelijke manier.

Het Volkswagen concern zet zwaar in op de productie van elektrische auto’s. Het is de bedoeling dat er miljoenen exemplaren voertuigen die op het MEB platform gebaseerd zijn, van de band gaan rollen. Daarmee kunnen schaalvoordelen worden gecreëerd waar Tesla nog een puntje aan kan zuigen. Dit betekent dat het 7-persoons busje voor minder dan 40.000 euro op de oprit kan komen te staan. Wie wil er nog een Tesla Model Y?

Comments are closed.