Suzuki zoekt beschutting bij Toyota

0

Suzuki gaat haar samenwerking met Toyota intensiveren. De krachtenbundeling moet een mes worden dat aan 2 kanten snijdt. Toyota zal haar hybride aandrijftechniek beschikbaar stellen aan de nieuwe samenwerkingspartner en in ruil hiervoor zal Suzuki haar grote landgenoot in India in het zadel gaan helpen.

Elektrificatie van het modellengamma is onontkoombaar. Daar is ook Suzuki zich van bewust. De eerste stap is stekkerloze hybride techniek zoals Toyota die als geen ander beheerst. Suzuki mag dit type aandrijving wereldwijd gaan gebruiken. Europa krijgt een hybride C segment middenklasser. Die zal worden gebaseerd op de Corolla Touring Sports (dus met een relatief lange wielbasis) en door Toyota in haar Britse fabriek worden gebouwd.

Toyota gaat voor Suzuki ook een aangepaste versie van de RAV4 Hybrid bouwen. Dat model, waarvan je bij dit artikel een computerfoto ziet, zal ook in Europa verkocht gaan worden. Het is min of meer de spirituele opvolger van de Grand Vitara. De productie zal vermoedelijk in Japan plaatsvinden.

Op zijn beurt stelt Suzuki haar platformtechniek van de modellen Ciaz en Ertiga beschikbaar aan Toyota voor de Indiase markt. Ook gaan beide autofabrikanten voor dit land gezamenlijk een nieuwe MPV voor het C segment ontwikkelen. Suzuki en Toyota krijgen daarvan elk een eigen modelvariant. Dit model zal ook in Afrika verkocht gaan worden. Toyota heeft reeds een fabriek in India, maar die kampt met overcapaciteit. Dit probleem zal worden opgelost door aldaarde productie van de volgende generatie Maruti Suzuki Vitara en Brezza onder te brengen. Die modellen moeten in 2022 klaar zijn. Suzuki mag op haar beurt in India modellen gaan verkopen die zijn uitgerust met de hybride techniek van Toyota.

Toyota zal op de Afrikaanse markt ook modellen gaan verkopen die gebaseerd zijn op de Suzuki Baleno, Vitara, Brezza, Ciaz en Ertiga. Daarnaast gaat Suzuki haar BoosterJet turbobenzinemotor (met 3 of 4 cilinders) leveren aan Toyota voor diens nieuwe generatie compacte modellen, waaronder de nieuwe Yaris. Die turboblokjes worden straks geproduceerd bij Toyota in Polen.

De Japanse automakers tekenden in februari 2017 een samenwerkingsovereenkomst. De afgelopen 2 jaar is gebruikt om een concreet plan te ontwikkelen voor de krachtenbundeling. Het komt er in het kort op neer dat Toyota gaat helpen om de marktpositie van Suzuki in Europa te versterken. Voor wat betreft India zijn de rollen omgedraaid. Op andere terreinen blijven Suzuki en Toyota concurrenten van elkaar. Een fusie is niet gepland, maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen.

Comments are closed.