Prijs indicatie Opel Grandland X Hybrid4

0

Opel heeft de stekkerhybride versie van de Grandland X klaar. Het Duitse automerk geeft het model dezelfde typeaanduiding als de soortgelijke versies van de Peugeot 3008 en 508. De duurzame Opel luistert dus naar de naam Grandland X Hybrid4 en beschikt over techniek die moederbedrijf niet alleen ook gaat gebruiken voor Peugeot, maar eveneens voor Citroën (C5 Aircross) en DS (7 Crossback).

De Grandland X Hybrid4, die optioneel leverbaar wordt met een zwarte motorkap zoals op de foto’s, is uitgerust met een 200 pk sterke direct ingespoten 1,6 liter turbobenzine 4 cilinder en een 2-tal elektromotor van elk 109 pk. Het gecombineerde vermogen bedraagt 300 pk. Elke as beschikt over een exemplaar, waardoor de stekkerhybride Opel vierwiel aangedreven is. De lithium/ion batterij heeft een capaciteit van 13,2 kWh. De elektromotor voorin drijft de voorwielen aan samen met de verbrandingsmotor via een 8-traps automaat. De tweede elektromotor en het differentieel zijn geïntegreerd in de achteras.

Op papier moet de Grandland X Hybrid4 circa 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Dankzij een regeneratief remsysteem (waarbij overtollige kinetische energie tijdens afremmen wordt omgezet in elektriciteit voor de batterij) kan het emissieloze rij bereik met 10 procent toenemen. Op basis van de WLTP testcyclus laat de nieuwe Grandland X Hybrid4 een gemiddeld brandstofverbruik van 2,2 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 49 gram per km noteren.

De Grandland X Hybrid4 kan afremmen door het gaspedaal los te laten. Dit is het zogeheten One Pedal Driving. Volgend Opel is het vertragende effect dan hoog genoeg om in normaal verkeer zonder het rempedaal aan te raken te kunnen rijden. Er is keuze uit 4 rij modi: Electric, Hybrid, AWD en Sport.

In de stand Hybrid selecteert de Opel automatisch de meest efficiënte aandrijvingvorm. In de stand Electric kan er in stadscentra volledig elektrisch worden gereden. De AWD modus wordt de elektrisch aangedreven achteras geactiveerd voor maximale tractie op diverse soorten ondergrond. In de Sport stand rijdt de Grandland X Hybrid4 het meest dynamisch.

Het oplaadpunt van de batterij (standaard 3,3 kW, optioneel 6,6 kW) is ondergebracht aan de tegenovergestelde carrosseriekant van de tankdop. De 13,2 kWh lithium/ion batterij is onder de achterbank geplaatst. De interieurruimte is daardoor gelijk aan de reguliere Grandland X. Volgens Opel is de batterij via een 7,4 kW Wallbox in ongeveer 1 uur en 50 minuten volledig op te laden.

De Grandland X Hybrid4 is de eerste stekkerhybride auto van Opel (de Ampera was een elektrisch model met actieradiusverhogende verbrandingsmotor; dat is formeel net even wat anders). Er komen er nog veel meer in de toekomst. Rond 2024 is het complete modellengamma van Opel (deels) geëlektrificeerd. De nieuwe Corsa zal leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering. Daarna volgen soortgelijke versies van de Zafira Life, Vivaro en de nieuwe Mokka X.

De prijzen voor de Grandland X Hybrid4 worden binnenkort door Opel bekendgemaakt, maar Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 55.699 euro voor het uitrustingniveau Innovation. De Ultimate uitvoering is 3.750 euro duurder. Wat de zwarte motorkap gaat kosten, waarmee je kan communiceren dat jij de stekkerhybride versie rijdt, is nog niet bekend.

Comments are closed.