Beschaafd compromis model: test Hyundai Kona Hybrid

0

Waarom de korte test?

Hyundai wil zoveel mogelijk auto’s aanbieden met een zogeheten alternatieve aandrijving. Stekkerloze hybride modellen vallen daar ook onder en dus is er voortaan een dergelijke uitvoering van de Kona. Hij wordt eind begin september leverbaar. Wat de Kona Hybrid gaat kosten, is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl kan wel al een prijs indicatie geven: 26.495 euro voor de i-Drive basis versie. Ter vergelijking: de Toyota Corolla 1.8 Hybrid is er vanaf 26.375 euro.

Wat voor auto is het?

Tot nu toe is de compacte cross-over van Hyundai met een 1.0 T-GDI turbobenzinemotor en in een volledig elektrische versie te koop. De 1,6 liter diesel variant werd al vrij snel na de marktintroductie weer van de leveringlijst gehaald. Inmiddels is ook de 1.6 T-GDI uitvoering met standaard automaat in Nederland nu niet meer leverbaar. Indien uitgegaan wordt van het tweede uitrustingniveau Comfort, dan is er sprake van een prijsgat van liefst 17.100 euro tussen de Kona 1.0 T-GDI en de elektrische versie. Dat wordt nu gedicht met deze een hybride variant. Die heeft bovendien als voordeel dat hij veel vlotter leverbaar is dan de Kona Electric. Daarvoor bedraagt de levertijd namelijk een vol jaar.

De Kona Hybrid (officieel 1.6 GDI HEV genaamd) beschikt over dezelfde techniek als de soortgelijke Ioniq en Kia Niro. Onder de kap zit een 1,6 liter atmosferische benzinemotor die gebruik maakt van de Atkinson verbrandingscyclus. Hij is afgesteld op zuinigheid, niet op piekvermogen en wekt 105 pk en 147 Nm op. Hij krijgt bijstand van een elektromotor met permanente magneet die 43,5 pk en 170 Nm opwekt. De hiervoor benodigde stroom komt uit een lithium/ion polymeeraccu van 1,56 kWh. Er kan over korte afstand emissievrij worden gereden. Gecombineerd bedraagt het maximale systeemvermogen 141 pk en aan koppel is er maximaal 265 Nm beschikbaar. Schakelen doe je via een 6-traps automaat met dubbele koppeling. De Kona Hybrid beschikt over dezelfde multi-link achteras als de bij ons niet leverbare vierwiel aangedreven versie. De 1.0 T-GDI uitvoering heeft een simpele torsie as.

De hybride aandrijflijn biedt volgens Hyundai een dynamische rijervaring. Er zou in 11,6 seconden naar 100 km/u geaccelereerd moet kunnen worden. Als topsnelheid wordt 185 km/u genoemd. In minst luxueuze vorm (dat wil zeggen: met 16 inch wielen) verbruikt de Kona Hybrid gemiddeld 3,7 liter benzine per 100 km. Dit betekent een CO2-uitstoot van 86 gram/km. Ter vergelijking: voor de in de inleiding genoemde Toyota Corolla 1.8 Hybrid zijn de cijfers 10,9 seconden, 180 km/u, 76 gram en 3,3 liter. De Hyundai kan hier dus niet tegenop, maar het is wél mooi een SUV. In vergelijking met de Toyota C-HR 1.8 Hybrid zijn de verschillen minder groot (11.0 seconden, 170 km/u, 86 gram en 3,8 liter). Die kost trouwens minimaal 30.795 euro. Waardeer je de Kona Hybrid op met 18 inch velgen, dan stijgt het gemiddelde verbruik naar 4,3 liter per 100 km en neemt de CO2-uitstoot toe tot 99 gram/km.

Hyundai meldt wel dat het dashboard voorzien bij de duurste Premium uitvoering is voorzien van een aanraakscherm van 10,25 inch. De Kona i-Drive en Comfort moeten het doen met een 7 inch groot display. De specifieke velgen zijn standaard 16 inch groot, maar optioneel kan je daar zoals gezegd maximaal 18 inch van maken. Rond de ventilatiemonden zitten desgewenst witte accenten. Verder is het instrumentarium aangepast. Daarnaast is de Kona Hybrid Premium uitgerust met Blue Link, dat de Hyundai op afstand kan verbinden met het internet om enkele functies te bedienen via een app, zoals de auto ontgrendelen of afsluiten. Dat klinkt in combinatie met het grotere 10,25 inch aanraakscherm aantrekkelijk, maar de prijsindicatie voor deze topvoering ligt 7.800 euro hoger, oftewel op 34.295 euro …

Kan je de Kona Hybrid visueel herkennen? Afgezien van een speciale badge is dat niet het geval. Waar de elektrische versie van de Kona over een aangepast front beschikt met dichte grille moet bij deze hybride de benzinemotor natuurlijk nog kunnen ademen en voldoende koellucht kunnen krijgen. Wel heeft Hyundai voor het nieuwe modeljaar een vers kleurenpalet samengesteld, waaronder de opvallende blauwe kleur van de testauto. Het dak kan in een contrasterende tint worden uitgevoerd, waardoor er per saldo gekozen kan worden uit 26 combinaties.

Is het wat?

Van de door Hyundai beloofde dynamische rij ervaring merk je in de praktijk niet veel. Dat komt doordat de Kona Hybrid niet aanvoelt alsof hij 141 pk en 265 Nm onder de kap heeft. Ook de soortgelijke uitvoeringen van de Ioniq en de Kia Niro lijden onder dit euvel. Wat ook niet helpt, is dat de automaat een slaperige indruk maakt. Vraag de wegsituatie om een stevige versnelling (bijvoorbeeld bij het invoegen), dan moet je het gaspedaal tot op de bodem intrappen om de transmissie te laten terugschakelen.

De motor zet het dan bijna net zo sterk op een brullen als de vermaledijde hybride aandrijflijn van Toyota, die gebruik maakt van een CVT. Tegelijkertijd valt de mate waarin het tempo vervolgens opgevoerd wordt tegen. Het resultaat is dat de Kona 1.0 T-GDI, ondanks ruim 20 pk minder vermogen, een veel levendige indruk maakt, ook omdat die is uitgerust met een handbak. Maar goed, dan moet je wel een benzineverbruik van minimaal 5,7 liter per 100 km accepteren.

De rijeigenschappen van de Kona Hybrid zijn evenmin om over naar huis te schrijven. Niet dat de Hyundai in dit opzicht door de mand valt, maar als jij een comfortabele B segment SUV zoekt, kan je beter de Citroën C3 Aircross kopen terwijl de Seat Arona duidelijk meer rij plezier biedt. De optionele 18 inch velgen staan de Kona goed, maar zorgen wel voor een stoterig en onrustig veergedrag. In Eco modus schakelt de benzinemotor zichzelf uit zodra daar de gelegenheid voor is. De Kona Hybrid is zoals gezegd geen acceleratiewonder en de motor kan rumoerig worden, maar cruisend op de snelweg is hij mooi stil. Ook is er dan niet of nauwelijks sprake van vibraties die de cabine binnendringen. In Sport modus wordt er merkbaar alerter gereageerd op gaspedaalcommando’s. Ook de besturing, die normaliter erg licht is, wint dan aan zwaarte. Verder zijn er schakelflippers voor als jij de automaat handmatig wilt kunnen aansturen.

Het 10,25 inch scherm van de Premium uitvoering heeft een hogere resolutie dan het standaard exemplaar en beschikt over een zogeheten split screen modus. Dit betekent dat tegelijkertijd navigatie en entertainment functies bediend kunnen worden. Hoewel de installatie niet zo gelikt oogt en werkt als die van de Volkswagen Groep, is het systeem van Hyundai toch één van de betere in zijn soort. Het ziet er allemaal goed uit en er is bij het ontwerpen duidelijk over nagedacht. Dat blijkt ook uit de aanwezigheid van snelkeuze toetsen aan de onderzijde van het scherm. Dat maakt bediening erg eenvoudig. Kies je voor het standaard 7 inch scherm, dan krijg je overigens nog steeds Apple CarPlay, Android Auto en een achteruit rij camera. Rijbaan bewaking en vermoeidheidsherkenning zijn ook standaard. Als Premium beschikt de Kona tevens over sleutelloze toegang, privacy glas, een inductie oplaadmogelijkheid voor de telefoon, een hoogwaardigere geluidsinstallatie, LED techniek voor zowel de koplampen als de achterlichten, een head-up display (dat op basis van de navigatie informatie ook aanwijzingen kan geven over hoe je zo efficiënt mogelijk met het gaspedaal kan omgaan tijdens het rijden) en met leder beklede voorstoelen die ook verwarmbaar en ventileerbaar zijn. Lekker, maar al met al wordt de Kona Hybrid daar wel prijzig van.

Het interieur is netjes afgewerkt en het goedkope, harde plastic dat Hyundai gebruikt heeft, zit niet op ooghoogte. De blauwe instrumentenverlichting doet evenwel wat gedateerd aan. Voorin is de ruimte voldoende, achterin iets minder maar gelukkig gaat de aanwezigheid van de lithium/ion polymeer accu niet ten koste van de bagageruimte. Je kan hier aan merken dat bij het ontwerpen van de Kona en diens onderstel reeds rekening gehouden is met elektrificatie.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Als jij om wat voor reden dan ook nog niet toe bent aan een volledig elektrische auto, maar toch wat voor het milieu of jouw portemonnee (lagere variabele kosten) wil doen, dan kan deze Kona Hybrid een interessante optie zijn. In dynamisch opzicht is het geen topper, maar zijn styling is minder controversieel dan die van de Toyota C-HR. Verder kunnen zijn compactere maatvoering en superieure overzichtelijkheid van pas komen in de stad. Daar zal je ook kunnen genieten van de stilte aan boord als de benzinemotor niet hoeft bij te springen. Die eigenschap geldt natuurlijk ook voor de Niro 1.6 GDI Hybrid van zustermerk Kia. Die is afgerond 2,5 mille groter maar per saldo een klasse groter.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (9)
    6.9

Reageren is niet mogelijk.