Elektrische auto met een luchtje: Drako GTE

0

Silicon Vally heeft er een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s bij: Drako Motors. Ook dit bedrijf wil meeliften op het succes van Tesla. Daarvoor wordt de GTE ingezet als strijdwapen: een sportief gelijnde sedan met meer dan 1.200 pk en een accu van 90 kWh.

Bovengenoemd vermogen, afkomstig van 4 elektromotoren, is goed voor een topsnelheid van 332 km/u. Met het oog op dit prestatiepotentieel is de GTE voorzien van Öhlins schokdempers en Michelin Pilot Sport 4S banden. Daar achter zitten carbon / keramische remmen van Brembo. Ook beschikt de GTE over een Torque Vectoring systeem. Daarmee wordt er duizenden keren per seconden bepaald hoeveel vermogen elk wiel nodig heeft. Dit zorgt ervoor dat de GTE zich in bochten zeer strak gedraagt.

Het Amerikaanse Draco Motors lijkt dus te weten hoe zij met een elektrische sportsedan autofans met benzine in hun bloed moet verleiden. Maar de ervaring heeft de afgelopen jaren geleerd dat hoe extremer de specificaties zijn, des te kleiner de kans dat het betreffende ontwerp daadwerkelijk in productie gaat. Mocht de GTE van Draco Motors een doodgeboren kindje blijken te zijn, dan zou dat eigenlijk best jammer zijn want de sportsedan ziet er (met name de achterzijde) fraai uit. De zijkanten van de nieuweling zijn echter vrijwel ongewijzigd overgenomen van de Fisker Karma. Dat is geen toeval, want de GTE is hier rechtstreeks van afgeleid. Het enige verschil is dat de onderkant van de flanken andere zijschorten hebben gekregen. Aan de voor en achter kant van de creatie van Draco Motors is niet meer te zien dat het hier ooit ging om een Fisker Karma. Daar zou je eerder denken dat de ontwerpers lang gekeken hebben naar Mazda (RX-8, Vision Coupé Concept) en Toyota (GR Supra).

Over de actieradius worden evenwel geen mededelingen gedaan, al geeft de accucapaciteit van 90 kWh al wel een indicatie. Dat is op zich heel behoorlijk, maar als fanatieke recuperatie van remenergie ontbreekt, dan zal de aanwezige elektriciteit (elk wiel heeft zijn eigen motor) snel via de 1.217 paardenkrachten en 8.812 Nm aan koppel verdwenen zijn. Hoe snel de vierwiel aangedreven sportsedan van zijn plek komt, meldt Drako Motors helaas niet. Wat wel duidelijk is, is dat het opladen van de GTE niet extreem rap verloopt. De auto is voorzien van een 15 kW lader en heeft een maximale laadsnelheid van 150 kW. Daarmee legt hij het af tegen de Tesla Model 3. Die laadt met 200 kW op. De GTE heeft iets meer dan een half uur nodig om weer op een laadniveau van 80 procent te komen.


Draco Motors laat weten dat er slechts 25 exemplaren van de GTE gebouwd zullen worden. Vanuit deze optiek is er dus niet echt sprake van een alternatief voor Tesla. Toch zou massaproductie een brug te ver zijn geweest aangezien het prijskaartje minimaal 1,1 miljoen euro bedraagt (zonder opties). Dat is nogal gortig voor een auto die in de basis een 100.000 euro kostende Fisker Karma is.

Een kind kan uitrekenen dat van een bedrijfsomzet van 27,5 miljoen euro natuurlijk nooit de productie én ontwikkelingskosten gedekt kunnen worden. Ook al is er onderhuids ‘gewoon’ sprake van een Fisker Karma. Mocht Draco Motors jou vragen om alvast een aanbetaling te doen, wees dan op jouw hoede. Want de startende onderneming meldt dat geïnteresseerden alvast hun bestelling kunnen plaatsen. De eerste kopers kunnen hun GTE ergens begin volgend jaar verwachten.

Reageren is niet mogelijk.