In detail: de Volkswagen T-Roc Cabriolet

0

We wisten al dat hij kwam, maar nu is er ook officieel beeldmateriaal: dit is de Volkswagen T-Roc Cabriolet, die de leemte van de Golf en Beetle Cabrio op een SUV manier moet opvullen.

Cabriolet modellen hebben het moeilijk. De open versies van de Golf en de (New) Beetle zijn dan ook uit de prijslijsten van Volkswagen verdwenen. Dochtermerk Audi geeft geen vervolg aan de A3 Cabriolet en modellen als de Opel Cascada en de Volkswagen Eos bleken een eenmalige oefening te zijn. Maar de autoconsument kan geen genoeg krijgen van de SUV en dus denkt men in Wolfsburg dat er een gezonde afzetmarkt zou kunnen zijn voor een dakloze versie van de T-Roc.

De cabriolet versie van deze SUV werd door Volkswagen vorig jaar al aangekondigd, maar komende september zal hij in vol ornaat op de IAA van Frankfurt te zien zijn. De open T-Roc arriveert in het voorjaar van 2020 in de showrooms. Het model is feitelijk de productieversie van de T-Cross Breeze conceptstudie die tijdens de 2016 editie van de autosalon van Genève werd gepresenteerd.

Dat Volkswagen daarna nog 3,5 jaar nodig heeft gehad om het ontwerp productierijp te maken, komt doordat bij de T-Roc Cabriolet niet enkel het dak is verwijderd. Het model meet bijvoorbeeld 4,27 meter en groeide dus 4 centimeter in vergelijking met de gesloten versie. 3 van die 4 centimeters komen ten goede aan een langere wielbasis. Verder ontbreken (vanzelfsprekend) achterportieren. Daarnaast heeft Volkswagen verschillende verstevigingen aangebracht aan het koetswerk.

De stoffen kap (metalen klapdaken zijn echt passé) laat zich in 9 seconden elektrisch openen en sluiten. Dat kan ook al rijdend gebeuren, mits de snelheid beperkt blijft tot 30 km/u. Met het oog op de veiligheid is de T-Roc Cabriolet door Volkswagen voorzien van uitklapbare rolbeugels. Die moeten bij een (dreigend) ongeluk bescherming bieden de achterpassagiers. De T-Roc Cabriolet is namelijk een 4-persoons model. Alle inzittenden worden beschermd door een extra sterke A stijl.

Omdat er opbergruimte voor de stoffen kap moest worden gecreëerd, is er beduidend minder bagagecapaciteit: 284 liter in plaats van 445 liter bij de dichter carrosserievariant. Om de T-Roc een persoonlijke touch te geven, kan er gekozen worden uit de uitvoeringen Style en R-line.

Beide zijn standaard uitgerust met 17 lichtmetalen velgen, maar kunnen optioneel worden voorzien van 19 exemplaren. De Style is iets meer gericht op luxe, terwijl de R-Line een sportiever karakter heeft. Daarbij gaat het niet alleen om uiterlijk vertoon, want de besturing is bij deze T-Roc Cabriolet versie ook wat progressiever afgesteld.

Onder de motorkap houden enkel TSI benzineblokken zich schuil, want Volkswagen levert de T-Roc niet in diesel uitvoering. Er zal gekozen kunnen worden uit de bekende 3-pits 1.0 TSI met 115 pk en de 150 pk sterke 1,5 liter. Volkswagen heeft vooralsnog geen plannen voor een T-Roc R Cabriolet met 300 pk.

De prijzen worden begin volgend jaar bekend gemaakt. Zodra de orderboeken open gaan, zal blijken of de T-Roc Cabriolet anders dan de open versie van de Nissan Murano en de Land Rover Range Rover Evoque Convertible wél een succes wordt. De kaarten liggen niet perse verkeerd, want de Volkswagen heeft het rijk in het volumesegment momenteel voor zich alleen.

Reageren is niet mogelijk.