Lees hier de eerste details over de compleet vernieuwde Volkswagen Transporter

0

Half oktober neemt Volkswagen de grondig vernieuwde Transporter in de voorverkoop. Vooruitlopend op de marktintroductie maakt het Duitse automerk meer informatie bekend over deze zogeheten ‘T6.1’ generatie.

Om te beginnen is er motorisch nieuws. Bij de 2,0 liter dieselkrachtbron is de 84 pk uitvoering vervangen door een 90 pk versie. Die levert vanaf 1.250 toeren 220 Nm aan koppel. De 102 pk editie heeft ook een upgrade gekregen en levert voortaan 110 pk. Zijn maximum koppel is 250 Nm vanaf 1.400 toeren.

Sommige van de in totaal 4 vermogensvarianten zijn ook leverbaar met een DSG automaat en/of 4Motion vierwielaandrijving. In het geval van de zelf schakelende transmissie dient er minimaal voor de 150 pk versie van de 2.0 TDI motor geopteerd te worden. Die levert 340 Nm tussen 1.500 en 3.000 toeren. De DSG automaat heeft 7 versnellingen en is standaard op de 199 pk variant. Zijn maximum koppel van 450 Nm wordt vrijgegeven tussen de 3.800 en 4.000 toeren. Hij is er ook als 4Motion. Wil je vierwielaandrijving op de 150 pk versie van de Transporter, dan krijg je standaard een DSG automaat met 6 versnellingen. Een extra verzet is optioneel.

Alle motoruitvoeringen voldoen aan de nieuwste emissienormen, genaamd Euro 6d Temp-EAVP. Hiervoor is de geheel herziene Transporter uitgerust met een SCR katalysator die werkt met de stof AdBlue om stikstofoxiden te neutraliseren. Ook nieuw is dat het roetfilter niet langer automatisch geactiveerd hoeft te wordt. Als de bestelwagen bijvoorbeeld tijdens pakketbezorging kleine trajecten op lage snelheden rijdt, kan dit handmatig gedaan worden.

De modeljaar 2020 uitvoering van de Transporter wordt leverbaar met een hele reeks aan nieuwe infomedia snufjes, bijvoorbeeld natuurlijke spraakbesturing (te activeren door “Hé Volkswagen, …!” in de cabine te roepen). Daarnaast kan de zogeheten T6.1 generatie worden uitgerust met een naar eigen wens in te richten digitaal instrumentarium. Het dashboard is compleet vernieuwd en heeft voortaan een andere vormgeving.

De ventilatieroosters zijn geoptimaliseerd voor een betere luchtstroom op bijvoorbeeld hete dagen en het scherm van het gemoderniseerde infomediasysteem is naar de bestuurder toegedraaid. Wat ook in het oog springt, is het nieuwe stuurwiel: een strakke vormgeving met wederom fysieke knoppen op logische plekken indien jij de Transporter bestelt met de multifunctionele variant.

Van de aangekondigde nieuwe assistentiesystemen is de Cross Wind Assist het noemen waard: deze standaard aanwezige beschermengel stabiliseert de Volkswagen bij zijwind. Kies je voor de adaptieve cruisecontrole in combinatie met een DSG transmissie, dan beschikt de Transporter ook over een Stop-and-Go functie hetgeen erg handig kan zijn in fileverkeer.

De Transporter ‘T6.1’ wordt leverbaar met enkele en dubbele cabine. Optioneel kan worden gekozen voor 3 configuraties: Werkplaats, Postbode en de extra robuuste Koerier (voor extra zware belasting). Bij de marktintroductie half oktober zijn er 6 nieuwe exterieurkleuren beschikbaar, waaronder tweekleurige lakcombinaties, en 6 verse wieldesigns.

De exacte specificaties zijn nog niet bekend, maar de T6.1 Gesloten Bestelwagen zal wederom de grootste laadruimte in zijn klasse hebben. Dankzij 2 verschillende wielbases en 3 dak varianten is er een laadruimte beschikbaar van 5,8 tot 9,3 m³ met een maximaal laadvermogen van 800 tot 1.400 kg. Wat we nog niet eerder zagen, was een oplossing om lange lading mee te nemen. Deze doorlaad functie maakt het vervoeren van objecten tot 3,3 meter mogelijk. Het is nog even afwachten of dit daadwerkelijk toegestaan wordt in Nederland. Naar wens is de vernieuwde Transporter leverbaar met dubbele schuifdeur (zowel rechts als links).

Reageren is niet mogelijk.