Prijs vergelijking vernieuwde Renault Zoé

0

Renault heeft de prijzen bekendgemaakt van de vernieuwde Zoé. De modeljaar 2020 uitvoering van de compacte Franse elektrische hatchback gaat minstens 33.590 euro kosten.

Hoewel Renault spreekt van een nieuwe Zoé, gaat het feitelijk om een ingrijpende facelift. Aan de buitenkant zijn de wijzigingen beperkt, maar onderhuids heeft de auto een sterke transformatie ondergaan. En daarmee wordt niet primair het hoogwaardigere interieur bedoeld. Onder de gemoderniseerde neus van de Zoé zit nu bij de meeste versies namelijk een elektromotor met een vermogen van 136 pk. De pre facelift editie moest het doen met 109 pk.

Belangrijker is de montage van een groter accupakket. Bij zijn introductie had de Zoé een capaciteit van 22 kWh die later bijna werd verdubbeld tot 41 kWh. De vernieuwde editie beschikt over 52 kWh. Met het nieuwe accupakket komt de Zoé nu met een volle acculading 395 kilometer ver (gemeten volgens de WLTP norm). De prefacelift versie met 41 kWh kwam volgens de minder betrouwbare NEDC meetmethode slechts 310 kilometer ver; een significant verschil. De maximale laadsnelheid bedraagt 50 kW. Handig is de hiervoor bestemde, nieuwe CCS aansluiting bij bijvoorbeeld Fastned en Ionity. De Caméléon lader, waarmee je het maximale laadvermogen uit een gewone laadpaal trekt, is gebleven. Ideaal als men luncht bij een restaurant met een publiek laadpunt.

De vernieuwde Zoé wordt volgende maand leverbaar vanaf 33.590 euro. Daarmee is de Renault 630 euro duurder geworden. Voor dit bedrag krijg je de versie met 109 pk. Ga je voor de uitvoering met 136 pk, dan betaal je minstens 35.190 euro. Onderdeel van de 1.600 euro meerprijs is ook een upgrade van het uitrusting niveau Life naar de Zoé Zen. Een digitaal instrumentarium en een 7,0 inch touch screen voor het multimedia systeem zijn in alle uitvoeringen overigens standaard. De Zoé Zen voegt daar onder andere gerecyclede interieurmaterialen aan toe. Dat zal autorijders met een groen hart aanspreken. De nog luxueuzere Zoé Intens en de introductieversie Edition One staan voor respectievelijk 36.190 euro en 37.790 euro in de prijslijst.

Renault biedt ook de mogelijkheid om het batterijpakket te huren. In dat geval betaalt men minstens 25.390 euro voor de Zoé plus per maand tussen de 74 en 124 euro voor de accuset (het bedrag is afhankelijk van het verwachte jaarkilometer metrage). Het eerste tarief geldt voor wie maximaal 7.500 km rijdt. De 124 euro per maand geldt voor diegenen die zonder limiet kilometers willen kunnen afleggen. Voor 84 euro kan men op jaarbasis 10.000 kilometer afleggen en voor 104 euro 15.000 kilometer. Het huren van het batterijenpakket heeft als voordeel dat de accu gratis wordt vervangen als er problemen mee zijn. Het maandbedrag is overigens met 5 euro omhoog gegaan.

RenaultHondaMG
Zoé Phase IIEZS Electric
136 pk Zenbasis
35.190 euro± 34.500 euro± 35.495 euro
RenaultPeugeotNissan
Zoé Phase IIe-208Leaf
136 pk IntensAllure40 kWh Acenta
36.190 euro36.250 euro36.990 euro

In de prijs vergelijking ontbreken vanzelfsprekend zijn 2 grote concurrenten: de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208, niet. Beiden hebben een accucapaciteit van 50 kWh. De Opel komt daarmee 330 km ver (WLTP) en de Peugeot 340 km. Bij zowel de Corsa-e als de e-208 bedraagt het elektromotor vermogen 135 pk en de maximale laadsnelheid is 100 kW. De Opel heeft als basisprijs 30.999 euro (maar is nu enkel te bestellen als Launch Edition voor 34.999 euro) en de levering start in maart 2020. De Peugeot mag weg voor 36.250 euro (je krijgt dan de Allure uitvoering) en in het tweede kwartaal van volgend jaar zullen de eerste exemplaren de showroom verlaten. Van dit trio is de e-208 dus het duurst, maar het is ook de auto die visueel de meeste, …. allure, heeft. De Corsa-e, zodra de basisversie leverbaar wordt, het goedkoopst, maar oogt nogal braaf. Dat geldt misschien ook wel voor de Zoé, maar die heeft echter met afstand de grootste actieradius. Daar staat tegenover dat de maximale laadsnelheid van de Corsa-e en e-208 dubbel zo groot is als die van de Zoé. De Renault heeft op papier een troef in handen met de mogelijkheid van de huuroptie voor de batterij. De importeur verwacht dat circa 30 procent van de particuliere klanten voor deze mogelijkheid zal opteren. Voor zakelijk rijders is de Zoé ook interessant omdat de Renault zoals gezegd in oktober al bij de Nederlandse dealers in de showroom arriveert. Dit betekent dat zij met deze elektrische auto nog kunnen profiteren van de tot 4 procent verlaagde bijtelling die dit jaar nog geldt. Zowel de Corsa-e als de e-208 worden pas leverbaar in 2020, als het percentage verdubbeld is.

Wie achterdeuren kan missen, kan bij Mini terecht voor een elektrische Cooper SE, die minimaal 34.900 kost en een actieradius van 232 km heeft. Dat is fors minder dan de Zoé biedt, maar de Brit compenseert dit met een aanzienlijk sterkere elektromotor van 184 pk. En met een duidelijk premium ervaring. Daarnaast is er ook nog MG die voor circa 35.495 euro een heuse SUV met een elektrische aandrijflijn gaat bieden. Die Chinees komt theoretisch 263 kilometer ver op een volle acculading.

Dat er momenteel sprake is van een soort tsunami aan nieuwe elektrische auto’s, komt doordat fabrikanten vanaf 2020 moeten voldoen aan strengere emissie-eisen waarbij de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkoop mix niet meer dan 95 gram/km mag bedragen. Emissievrije modellen zijn hard nodig om die norm te kunnen halen. Om deze reden komt Honda met de 136 pk sterke E (prijsindicatie: 34.500 euro; actieradius met het accupakket van 32 kWh 220 kilometer) en Volkswagen met de ID.3 en de ingrijpend verbeterde e-Up.

Reageren is niet mogelijk.