Elektrisch duel: MG ZS EV daagt Nissan Leaf uit

0

De elektrische auto is geen rariteit meer. Dit betekent dat er ook in de lagere prijsklassen meer te kiezen valt. Zo kan er, als alternatief voor de Nissan Leaf, nu geopteerd worden voor de uit China afkomstige MG ZS EV. Elektrisch autorijden wordt daarmee een reëel toekomstscenario voor ‘de gewone man’.

De MG ZS EV verleidt vooral met zijn lage prijs: de hier geteste Luxury uitvoering kost 32.943 euro. Daar krijg je geen Nissan Leaf voor, want daarvan is de basisversie liefst 4 mille duurder (36.990 euro). Toch is de MG completer uitgerust. Ook heeft hij een grotere batterij (44.5 kWh versus 40 kWh). Dat komt ook tot uiting in een langere actieradius: het rij bereik bedraagt in het geval van de Chinese elektrische auto 262 kilometer. Bij de Nissan Leaf zal de koek na 220 kilometer op zijn.

Met 143 pk is de elektromotor van de MG ZS EV iets (7 pk) minder sterk dan die van de Nissan Leaf, maar het Chinese alternatief compenseert dit door een 41 kilo lager gewicht. Ook is zijn motorkoppel hoger: 353 Nm versus 320 Nm. Onder de streep betekent dit dat de MG ZS EV sneller naar 100 km/u sprint. Hij heeft 7,5 tellen nodig voor de acceleratieklus versus 7,9 seconden voor de Nissan Leaf. Maar de tussenacceleratie tijden zijn vrijwel identiek met hooguit 0,1 à 0,2 seconde verschil.

De topsnelheid van de MG ZS EV is begrensd op 140 km/u, terwijl de Nissan Leaf pas 4 km/u later de handdoek in de ring gooit. Een belangrijke troef van de Chinese elektrische auto is dat zijn batterij vloeistof gekoeld is. Dat kan de levensduur ten goede komen. En betekent in ieder geval ruimere oplaadmogelijkheden: De MG ZS EV is daardoor geschikt voor snel laden, waardoor de batterij in 40 minuten voor 80 procent bijgevuld kan worden (indien een 85 kW contactpunt voorhanden is).

Beide elektrische auto’s hebben een versnellingloze transmissie. Dat vergroot het rij gemak: het is puur een kwestie van het gaspedaal intrappen en gaan. Bij de MG ZS EV kan gekozen worden uit de rij modi Eco, Normal en Sport. De laatste setting kan je direct vergeten (en beter negeren) want dan is de gaspedaalrespons veel te agressief. De Nissan Leaf reageert nauwkeuriger en rustiger, waardoor het tempo met name in de stad beter te doseren valt.

De MG ZS EV is zacht geveerd. Dat vergroot het absorptievermogen van (kleinere) oneffenheden, maar de keerzijde is dat de carrosserie niet echt goed onder controle wordt gehouden. Ook helt de MG ZS EV nogal over. Verder raken de wielen bij grote oneffenheden de kluts kwijt. Dat komt door de matige kwaliteit van de goedkope dempers. De Nissan Leaf geeft kleinere oneffenheden nadrukkelijker door, maar wordt op slecht wegdek minder snel uit zijn element gebracht. Dat komt ook doordat zijn zwaartepunt lager ligt dan bij de MG ZS EV. Dat is het voordeel van een hatchback carrosserie versus een SUV koetswerk. De Nissan Leaf rolt daardoor minder om zijn lengteas.

De Nissan Leaf is geen veercomfort wonder, maar zijn carrosseriecontrole is per saldo wel beter. Ook weet zijn besturing meer te bevredigen. De installatie van de MG ZS EV is licht, maar onnauwkeurig. In de stad is dat geen probleem, maar voor snelwegritten betekent dit dat je constant aan het corrigeren bent. De Nissan Leaf zou ook meer scherpte in zijn besturing kunnen gebruiken. Daar komt bij dat er enkel verstelling in de hoogte mogelijk is. De stuurdiepte laat zich bij de Nissan Leaf niet wijzigen.

De MG ZS EV is zoals gezegd luxueuzer uitgerust dan de Nissan Leaf. Wie de Luxury uitvoering bestelt, kan rekenen op zaken als airconditioning, keyless entry, adaptieve cruise controle, een 8 inch touch screen met navigatiefunctie plus telefoonverbinding, een panorama dak en verwarmbare voorstoelen die met leer zijn bekleed. De ‘kwantiteit’ is er dus, maar er kunnen wel vraagtekens geplaatst worden bij de ‘kwaliteit’. Vrijwel overal kom je goedkoop, hard en krasgevoelig plastic tegen, al voelt dat materiaal wel robuust aan. De afwerking kan echter beter.

De Nissan Leaf is minder compleet, maar voor een basisversie beslist niet kaal. Zo is er waardevolle veiligheidsuitrusting aan boord, een achteruit rij camera, 16 inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise controle, automatische airconditioning en een lichtsensor. Ook beschikt de Japanner anders dan zijn Chinese concurrent over een hightech 7 inch digitaal instrumentarium. Nadeel is dat men qua interieur variabiliteit niet te veel van de Leaf moet verwachten. Wat dit betreft is de Nissan gewoon een klassieke hatchback waarbij enkel de achterbank leuning neergeklapt kan worden. Ook de door menig automobilist begeerde hoge zitpositie ontbreekt.

Helemaal vrij van hard plastic is de Nissan Leaf niet, maar de bouwkwaliteit is wel beter. Zijn infomedia systeem toont, zoals eigenlijk voor de hand ligt, de locaties van laadstations. Voor het krenterige MG was dit blijkbaar te veel moeite: in de elektrische versie van de ZS krijg je dezelfde informatie als in de niet in Nederland leverbare benzine uitvoering. Oftewel de locaties van gewone tankstations. Daar zakt toch je broek van af? De MG ZS EV pakt evenwel punten terug met zijn hogere zitpositie, ruimere interieur en grotere kofferbak.

 

Conclusie

Op papier is er veel dat in het voordeel van de MG ZS EV spreekt: een langere actieradius, ruimere oplaadmogelijkheden en een lagere prijs. Maar de rijeigenschappen zijn niet om over naar China te schrijven en het infomedia systeem moet het zonder specifieke functies doen die praktisch zijn voor elektrische auto’s.

De Nissan Leaf biedt een beter uitontwikkeld onderstel, meer verfijning en het is goed merkbaar dat hij in de basis een elektrische auto is (en geen versie van een model met een benzinemotor). Minpunten zijn de geringe actieradius, de hogere prijs en de minder praktische carrosserievorm.

De MG ZS EV en de Nissan Leaf zijn dus aan elkaar gewaagd. En dat betekent een pluim voor ‘China’ omdat zij een concurrerend alternatief heeft weten te ontwikkelen voor de pionier op elektrisch gebied. Om weer op voorsprong te komen, is de slechts anderhalf jaar oude Nissan Leaf eigenlijk alweer aan een update toe en dat is toch teleurstellend voor zo’n gerenommeerde autofabrikant.

Maar automobilisten die niet in het diepe willen springen, raadt Autointernationaal.nl toch aan om een veilige keuze te maken en voor de Nissan Leaf te gaan. Dat kan je terugvallen op een groot, goed geolied dealernetwerk. Verder weet je precies waar je qua inruilwaarde over een paar jaar aan toe bent. Verdient de MG ZS EV dan niet het voordeel van de twijfel? Nee, daarvoor weten de interieurkwaliteit onvoldoende te overtuigen.

Reageren is niet mogelijk.