Autoverkopen Europa: sterk herstel voor Volkswagen, PSA onderuit

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in oktober krachtig hersteld: er kon met liefst 8,6 procent worden geplust. Hierdoor bedraagt de achterstand ten opzichte van 2018, gemeten over de eerste 10 maanden van het jaar, nog maar 0,7 procent, zo blijkt uit de analyse van Autointernationaal.nl van de jongste verkoopgegevens van ACEA, de Europese autobranchevereniging.

Dat de Europese automarkt zich in oktober krachtig herstelde, heeft er vooral mee te maken dat vorig jaar in oktober de nieuwe emissietesten golden en de verkopen daardoor een ferme tik kregen. Dat was ook in september 2018 het geval. Beide tijdsvakken zullen de geschiedenis in gaan als zwakke verkoopmaanden. Oktober 2019 was daarentegen juist een erg sterke maand voor de autofabrikanten.

In de eerste 10 maanden van 2019 werden in Europa 13.330.918 nieuwe personenauto’s verkocht. Nederland staat nu op een registratieachterstand van 6,2 procent ten opzichte van 2018 (er werden ruim 389.000 personenwagens op kenteken gezet), maar in oktober kon er met 14,6 procent worden geplust.

MerkMA 10/19MA 1-10/19MA 1-10/18MA 10/18
Volkswagen12,1%11,1%11,2%10,2%o
Renault6,6%6,7%7,1%6,2%o
Peugeot6,6%6,1%6,2%7,1%– –
Mercedes-Benz6,4%5,6%5,4%6,8%o
Ford6,3%6,1%6,4%7,0%– –
BMW5,8%5,1%5,1%5,9%
Toyota5,2%4,7%4,6%5,1%+ +
Skoda5,0%4,8%4,6%5,1%o
Audi4,2%4,7%4,8%2,8%o
Citroën4,2%4,1%3,8%4,1%+ +
Fiat3,9%4,2%4,7%4,1%– –
Opel/Vauxhall3,8%5,5%5,7%5,7%– –
Hyundai3,8%3,6%3,5%3,7%+ +
Kia3,4%3,2%3,2%3,6%
Dacia3,3%3,7%3,3%3,4%o
Seat3,0%3,3%2,9%2,6%o
Volvo2,3%2,1%2,0%2,4%o
Nissan2,3%2,5%3,3%2,5%– –
Mazda1,8%1,5%1,5%1,5%+
Mini1,4%1,4%1,3%1,7%o
Jeep0,9%1,1%1,1%1,0%
Mitsubishi0,9%1,0%0,9%1,2%o
Land Rover0,9%1,0%0,8%0,9%+
Porsche0,7%0,5%0,5%0,2%+
Honda0,6%0,8%0,9%0,8%– –
Smart0,6%0,6%0,6%0,8%
Jaguar0,4%0,5%0,5%0,6%
Lancia/Chrysler0,4%0,4%0,3%0,4%+
DS0,4%0,3%0,3%0,3%+
Lexus0,4%0,4%0,3%0,3%+ +
Alfa Romeo0,4%0,3%0,6%0,3%o
Maserati et al.0,0%0,0%0,1%0,1%– –

Bovengemiddeld sterk was het herstel bij de Volkswagen Groep. Op concernniveau kon er met liefst 31,1 procent worden geplust, waardoor het marktaandeel toenam van 20,8 procent naar 25,1 procent. Daarmee is de Volkswagen Groep weer de onbetwiste leider op de Europese automarkt. Op basis van de marktaandelen in oktober 2018 zouden de Duitsers genoegen hebben moeten nemen met de tweede plek achter de nieuwe Frans / Italiaanse combinatie van PSA en Fiat Chrysler Automobiles (dat toen goed was voor 22,9 procent marktaandeel). Maar deze rivaal verloor in oktober veel terrein en zakte terug naar 20,5 procent. Dit toont aan dat het nieuwe Zuid Europese fusiebedrijf (nog) geen solide basis heeft.

Bij de Volkswagen Groep wisten alle merken te plussen. Het sterkst was het herstel bij Porsche, gevolgd door de exclusieve dochters (Bentley, Bugatti, Lamborghini) en Audi. Het merk Volkswagen wist ook aanzienlijk marktaandeel terug te winnen, terwijl Seat haar opmars op de Europese automarkt wist te continueren. Skoda bleef qua groeicijfer wat achter, maar dat kwam vooral doordat deze dochter vorig jaar veel minder hard geraakt werd door de WLTP certificatieperikelen dan de andere merken van de Volkswagen Groep. De Tsjechen hebben overigens nu de status van grootste dochterbedrijf op de Europese markt. Vorig jaar was deze titel nog in handen van Audi.

Dat de combinatie van PSA en Fiat Chrysler Automobiles in oktober flink onderuit ging, komt vooral door de slechte prestaties van Maserati en Opel. Het laatste merk trok afgelopen maand in Europa liefst 17.000 minder klanten en dat is fors. De generatiewisseling bij de Corsa wordt als oorzaak genoemd, maar Peugeot maakt een soortgelijke omschakeling door bij de 208 en dit merk wist in oktober juist meer auto’s te verkopen (al was de stijging te gering om het marktaandeel vast te houden). Er moet dus meer aan de hand zijn. En dat is dat Opel een merk zonder sterke identiteit begint te worden. Op de thuismarkt haalt men de schouders op over de modellen met bliksemschichtlogo en koopt men liever een Skoda. Dit merk was in oktober Europa breed eveneens populairder dan Opel. Hyundai heeft zijn richtingaanwijzer al aan staan om de Duitse concurrent in te kunnen halen. En als je gaat extrapoleren, dan is het een kwestie van tijd totdat ook Dacia zijn achterlichten aan Opel laat zien. Tsss. Werknemers van het Duitse automerk zijn daarom terecht bezorgd. PSA topman Carlos Tavares zegt dat de fusie met Fiat Chrysler Automobiles niet zal leiden tot sanering van bestaande merken, maar het is altijd interessanter om te kijken naar wat iemand NIET zegt. En dat is dat alle fabrieksbanen behouden zullen blijven. Bij Opel is men bang dat zij in de hoek zitten waar de klappen gaan vallen, ook omdat Duitsers qua ‘stennis schoppen’ per definitie niet tegen Fransen en Italianen op kunnen. In oktober was er nog sprake van een opleving van de autoverkopen, maar dat effect zal volgend jaar voorbij zijn. En zoals de kaarten nu liggen, zal Tavares dan in de productiecapaciteit van het door hem geleide fusiebedrijf moeten gaan snijden. Met de integratie van Opel en Vauxhall kon hij 2,5 jaar geleden een vliegende start maken omdat dit merkenduo sowieso de Crossland X en Grandland X met PSA techniek zou gaan verkopen, maar voor wat betreft het genereren van synergievoordelen met Fiat Chrysler Automobiles moet Tavares bij nul beginnen. Wij zullen van hem, en van alle sores rondom de samensmelting van de Franse en Italiaans / Amerikaanse autoconcerns dus nog veel gaan horen.

Lachende derde is nu Renault. Die zag de potentiële huwelijkspartner Fiat Chrysler Automobiles weliswaar met een ander (PSA) in bed duiken, maar dankzij de nieuwe Clio (meer Euro NCAP sterren dan zowel de Opel Corsa als de Peugeot 208, plus mede daardoor een betere aanbieding dan de laatste) kon dit Franse merk in oktober de tweede plek in de Europese verkoopstatistieken bemachtigen ten koste van zijn landgenoot Peugeot.

Schrale troost voor PSA is wel dat Citroën structureel op winst staat. Andere solide groeiers op de Europese automarkt zijn Toyota, Hyundai en Lexus. Ford staat daarentegen op structureel verlies. Voor dit merk kan de nieuwe Puma geen moment te vroeg in de showrooms arriveren. Andere autofabrikanten die structureel marktaandeel kwijtraken zijn Fiat, Opel, Vauxhall en Maserati. Allemaal merken waarover Tavares dus ’s nachts wakker kan gaan liggen. Kanttekening is dat ook in het Japanse kamp niet alles voor de wind gaat. Honda en Nissan staan namelijk ook structureel op verlies. Voor het laatste merk lijkt de bodem (2,3 procent marktaandeel) echter bereikt te zijn. En zodra de nieuwe Juke leverbaar wordt, kan de weg omhoog weer gevonden worden. Honda is nog niet zoveel. Dit merk blijft verkooptechnisch leegbloeden. De nieuwe elektrische E stadsauto is daarbij niet meer dan een pleister op de wond.

Reageren is niet mogelijk.