Test Volkswagen T-Roc Cabrio: het seizoen is geopend!

0

Na weken van striemende regen breekt binnenkort definitief de zon door. Het wordt eindelijk lente! Dit betekent dat het autodak open kan. Dat kan voortaan ook bij de Volkswagen T-Roc Cabrio, die in mei bij de dealers arriveert.

Een select aantal autojournalisten kon nu al kennis maken met de T-Roc Cabrio. De transformatie van het SUV model tot een volledig open auto met stoffen kap is gedurfd, want eerdere pogingen om een afzetmarkt te creëren voor een dergelijk autotype liepen uit op een flop. Zelfs als er een premium badge (Range Rover Evoque) op zat. Maar waarom zou er geen vraag zijn naar een auto die op het ene moment nog een keurige, 4,27 meter lange, 4 à 5-persoons, trendy SUV is en na een knopdruk (en een goede 9 seconden) jou in staat stelt in in de frisse buitenlucht plezier te hebben. Knappe jongen, als jij dan geen glimlach op jouw gezicht krijgt.

De transformatie van SUV tot cabriolet (of andersom) kan tot een snelheid van 30 km/u plaatsvinden. De T-Roc Cabrio is bovendien voorzien van een knop waarmee via één druk beweging alle 4 de zijramen tegelijkertijd geopend of gesloten kunnen worden. Dat de dak transformatie slechts 9 seconden in beslag neemt, komt doordat het bovenste gedeelte van de kap in geopende toestand direct als afdekking dient. Er is dus geen extra paneel dat er over geplaatst moet worden. Het commando tot openen of sluiten kan worden gegeven met een schakelaar op de middenconsole, maar ook via een toets op de contactsleutel.

Ja, Volkswagen heeft zoals gebruikelijk zijn huiswerk zorgvuldig gedaan. Dat is ook bij een hoger rij tempo te horen: de stijfheid van de carrosserie is stop en het windgeruis blijft met een gesloten dak dankzij de uit meerdere lagen bestaande, strakke kap ruimschoots binnen de perken. Indien er open gereden wordt, profiteren bestuurder en voorpassagier van de oplopende taillelijn. Daardoor blijft het ook zonder windschot (maar met gesloten ramen en bij een cabriolet typisch tempo) relatief rustig aan boord.

Bij een dreigende aanrijding schieten van achter de achterste zitplaatsen rolbeugels omhoog. Voor deze handeling heeft de T-Roc Cabrio slechts een fractie van een seconde nodig. Om de inzittenden bij een ongeluk te beschermen, zijn de A stijlen en het frame van de voorruit versterkt. Ook elders heeft Volkswagen voor een stijvere carrosserie gezorgd.

De Nederlandse prijzen van de T-Roc Cabrio zijn nog niet bekend, maar de 115 pk sterke 1.0 TSI driecilinder instapversie Style met handgeschakelde 6-bak gaat vermoedelijk 36.600 euro kosten, terwijl voor de R-Line variant (met sportonderstel en het nodige spoilerwerk) een indicatietarief van 41.450 euro geldt. De basisuitvoering biedt reeds 17 inch lichtmetalen velgen, witte sfeerverlichting, airconditioning, een rijbaan & noodrem assistent, vermoeidheid herkenning en een radio van het type Composition.

Op de optielijst staan zaken als een 11,7 inch groot digitaal instrumentarium, het top infomediasysteem Discover Media met 8 inch aanraakscherm, een 400 Watt geluidsinstallatie van Beats, velgen in de maat 18 of 19 inch, dode hoek waarschuwing, adaptieve cruise controle en LED techniek voor de koplampen. Voor mensen die meer pit wensen is er de viercilinder 1.5 TSI uitvoering met 150 pk en 250 Nm (bij 1.500 tot 3.500 toeren). Die is standaard voorzien van een 7-traps DSG automaat en kost 39.850 euro.

Er kon worden gereden met deze 1,5 liter uitvoering en optionele 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Er is sprake van een zeer aangename aandrijflijn die goed bij het relaxte karakter van een tot cruisen uitnodigende auto past. En als het moet, is de T-Roc Cabrio in deze vorm best vlot: accelereren naar 100 km/u neemt 9,6 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 205 km/u. Tijdens de test, waarbij de Duitser flink op zijn staart werd getrapt, verbruikte de nagelnieuwe Volkswagen gemiddeld 7,5 liter benzine per 100 kilometer. Volgens de fabrikant moet bij een rustige rijstijl in een goed ingereden exemplaar 5,8 liter mogelijk zijn. Dit betekent een CO2-uitstoot van 132 gram/km.

Volkswagen levert de T-Roc Cabrio op de thuismarkt ook als 150 pk sterke 2.0 TDI maar die dieselversie komt waarschijnlijk niet naar Nederland. Dat geldt ook voor de variant met 4Motion vierwielaandrijving. Wie tractie rondom wil, dient te opteren voor de 2.0 TSI met 190 pk. Dan zit je in 7,2 seconden op 100 km/u en is de DSG automaat met dubbele koppeling standaard. In deze vorm is de T-Roc ondanks zijn gewicht van 1.530 kilo evenwel haast over gemotoriseerd en de prijs gaat zonder opties zeker meer dan 47 mille bedragen (de lichtste versie legt 1.270 kilo in de weegschaal en dat past veel beter bij een no-nonsense cabriolet).

Ondanks dat deze T-Roc (lengte x breedte x hoogte = 4,27 x 1,81 x 1,52 meter) een cabriolet is, is hij best praktisch. De kofferklep is weliswaar klein de bagageruimte relatief zeer diep, maar het volume is een respectabele 284 liter. Voor het transport van langere voorwerpen kan de achterbank leuning worden platgelegd. Verder is de til drempel aangenaam laag.

De T-Roc Cabrio kan worden uitgerust met een trekhaak, voor het geval er iets met wielen mee moet op vakantie. De open variant is overigens 4 centimeter langer dan de versie met vast dak. Dat komt doordat Volkswagen de Cabrio een langere wielbasis heeft gegeven.

De cabine van de T-Roc Cabrio is netjes afgewerkt. De gesloten uitvoering van de SUV werd aanvankelijk afgeleverd met hard plastic op de portieren en het dashboard, maar na kritiek kiest Volkswagen nu voor materiaal met een structuur die hoogwaardiger aan doet. Je zit tamelijk rechtop in de T-Roc Cabrio en dat is best prettig. Reeds het basismodel Style is uitgerust met Comfort stoelen met geprononceerde zijkanten en stoffen bekleding in een contrasterende kleur. De R-Line versie beschikt over sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen en een bekleding die deels uit kunstleder bestaat. Ook zijn dat R-Line logo’s in gestanst.

Ondanks de verlengde wielbasis is de beenruimte voor achter passagiers duidelijk minder royaal dan in de gesloten uitvoering van de T-Roc. Voor (zeer) grote volwassenen is achterin zitten geen pretje, zeker niet als voorin personen zitten met hetzelfde formaat, maar op korte ritten is het met de benen wijd uit elkaar wel te doen. Voor de rest zit je achterin de T-Roc tamelijk rechtop en voldoende comfortabel. Gebrek aan hoofdruimte is ook met het dak dicht geen issue. Qua ruimteaanbod kan de Volkswagen zich goed meten met de Audi A3 Cabriolet, al heeft die een grotere bagageruimte van 320 liter.

Dat de cabriolet versie van de T-Roc vanwege de verstevigingen aan de carrosserie zwaarder is dan het reguliere model, merk je wel, maar verandert niet veel aan de rijeigenschappen. Ook het verschil in wielbasis is eigenlijk niet bespeurbaar. In alle situaties is het weggedrag voorspelbaar en comfortabel. De T-Roc Cabrio is goed onder controle te houden. De besturing is tamelijk direct en licht zonder onnatuurlijk sterk bekrachtigd te zijn. In bochten helt de T-Roc Cabrio niet al te sterk over. Tegen meerprijs kan hij worden uitgerust met een adaptief onderstel (DCC). Als bestuurder heb je dan keuzemogelijkheden voor wat betreft de afstelling. Selectie van de Sport modus levert dan bijvoorbeeld een straffere vering op.

80%
80%
Awesome

Conclusie

De eerste indruk na deze speed date met het nieuwe open aanbod uit Wolfsburg luidt: het is een goede zaak dat Volkswagen zich niet neerlegt bij het ogenschijnlijk verdwijnen van goedkopere cabrioletmodellen van de markt en met een overtuigend nieuw product komt. Met vast dak is de T-Roc reeds een zeer begerenswaardige auto en als Cabrio wordt daar een flinke portie 'emotie' aan toegevoegd.

Dat maakt het gemis van een open Golf, de Eos of een Beetle Cabrio een stuk draaglijker. Sterker nog: de in Osnabrück in de voormalige Karmann fabriek gebouwde T-Roc Cabrio valt misschien wel een stuk beter in de smaak bij de doelgroep, waar senioren een fors gedeelte van uitmaken. Zij zullen de hoge zitpositie en de gemakkelijke manier van in/uit stappen (extra) kunnen waarderen.

In geteste uitvoering (1.5 TSI motor, DSG automaat. R-Line tenue) loopt de prijs op tot 44.700 euro. Is dat veel geld? Het is maar hoe je het bekijkt. Ten opzichte van andere Duitse cabrioletmodellen (Audi A3/A5, BMW 4-serie, Mercedes-Benz C-klasse) is er sprake van een zeer schappelijke prijsstelling. En voor die afgerond 45 mille euro krijg je een handzame, maar volwaardig 4-persoons open auto die voldoende comfort biedt.

De 'fun factor' van deze SUV annex cabriolet is onmiskenbaar hoog. Je zit ontspannen en de overzichtelijkheid van de voorzijde is uitstekend. Het comfort is duidelijk superieur aan dat van een gewone, lage cabriolet. Daardoor kan er nog meer van de natuur en de lente genoten worden!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (37)
    3.1

Reageren is niet mogelijk.