Volkswagen Tiguan: eerst facelift dan compleet nieuw

0

Volkswagen combineert de facelift van de Tiguan, waarvan de verkoop in het najaar start, met de introductie van 2 nieuwe versies: de stekker hybride eHybrid en de snelle R.

De update van de Tiguan zorgt er voor dat de SUV een heleboel visuele en technische kenmerken van de jongste Golf adopteert. Op de plaagafbeelding die Volkswagen heeft verspreid, is te zijn dat het hoge model een strak getrokken, schuinere frontpartij krijgt met design elementen die naar zowel de T-Cross als de bekende hatchback hinten. Verder krijgt de vernieuwde Tiguan een grille à la de Touareg die voortaan tot onder de anders vormgegeven lichtunits lopen.

Van de Golf neemt de vernieuwde Tiguan ook de nieuwe MIB3 multimediamodule over, evenals de zogeheten Innovision Cockpit (bestaande uit een tweetal 10 inch schermen, één voor de digitale instrumenten, de andere voor infomedia). Veel fysieke knoppen worden hierdoor overbodig. Een Head-up display staat op de optielijst. Daarmee kan rij informatie direct zichtbaar op de voorruit worden gemaakt. De DSG automaat krijgt een kleine knop als selectiehendel. Deze transmissieversie kan in het geval van de 1.5 TSI motor bovendien rekenen op milde hybride ondersteuning op basis van een 48 volt boordsysteem. De nieuwe sportieve topper draagt het R label. Die krijgt een 333 pk versie van de bekende 2.0 TSI turbobenzine motor onder de kap. Vierwielaandrijving en een DSG automaat met dubbele koppeling zijn standaard.

Het feit dat de vernieuwde Tiguan in de pas gaat lopen met de jongste Golf betekent dat Volkswagen het gamma (eindelijk) uitbreidt met een stekker versie, eHybrid genaamd. De langverwachte oplaadbare uitvoering krijgt dezelfde aandrijflijn als de GTE uitvoering van de Passat. Dit betekent voor de Tiguan eHybrid een accupakket van 13 kWh, een systeem vermogen van 218 pk, een elektrisch rij bereik van circa 50 kilometer en een CO2 uitstoot van om en bij de 30 gram/km. Als basisunit fungeert een 150 pk sterke 1.4 TSI viercilinder benzinemotor met turbo en directe inspuiting. Een 6-traps DSG automaat is standaard.

Veel haast heeft men in Wolfsburg niet met de facelift van de Tiguan want de SUV is bijzonder succesvol. Vorig jaar rolde er elke 35 seconden een exemplaar van dit Volkswagen model van de band. Samen waren die goed voor een output van liefst 910.926 eenheden van de Tiguan. Het totale productieaantal staat sinds zijn debuut in 2007 op de IAA van Frankfurt nu wereldwijd op meer dan 6 miljoen exemplaren. Van de Tiguan werden er dat jaar 16.272 stuks gemaakt. In 2018, het eerste volledige verkoopjaar, steeg de productie naar 150.416 exemplaren. De vraag naar de Tiguan groeide gestaag (2009: 145.002, 2010: 276.212, 2011: 356.187, 2012: 453081, 2013: 472.958, 2014: 515.349, 2015: 501.712, 2016: 548.687, 2017: 769.870, 2018: 861.331, 2019: 910.926) en bereikte in 2014 voor het eerst de half miljoen stuks per jaar.

Twee keer was er sprake van een iets lagere afzet dan in het jaar ervoor. Dat was het geval in 2009 (financiële crisis) en 2015 (het laatste volle verkoopjaar van de eerste generatie). Met de komst van de tweede editie, die in april 2016 debuteerde, nam de verkoop een enorme vlucht. Inmiddels is de Tiguan de best verkochte Volkswagen wereldwijd en zit de afzet op een 2 keer zo hoog niveau als in 2012. Sinds de lancering van de huidige generatie verbreekt de Tiguan verkoop record na record. Dat is mede te danken aan de Allspace uitvoering. Waar van de eerste generatie Tiguan louter een verlengde versie voor China werd gemaakt, daar kwam een 11 cm opgerekte variant van de tweede editie voor meer verkoopmarkten beschikbaar. De Allspace uitvoering biedt een derde rij zetels waardoor er sprake is van 7 zitplaatsen. Aparte MPV modellen binnen het Volkswagen gamma zijn daardoor overbodig geworden. Liefst 55 procent van de Tiguan kopers kiest voor de langere Allspace variant. In de Verenigde Staten en China (in laatstgenoemde land heet de opgerekte versie Tiguan L02) wordt alleen de uitvoering met 7 zitplaatsen aangeboden.

De Tiguan behoort tot de 3 meest verkochte SUV modellen ter wereld. Volkswagen bouwt de auto op 3 continenten: in Azië, Noord-Amerika en natuurlijk Europa; concreet gaat het om fabrieken in China, Mexico, Rusland en Duitsland. Ook in Algerije, India, Indonesië, Maleisië en Mexico loopt de SUV van de band. Volkswagen meldt trots dat de Tiguan in 80 procent van de landen in de wereld op het verkoopmenu staat.

Intussen werken de ingenieurs van Volkswagen in Wolfsburg hard aan de derde generatie van de SUV. Die zal compleet nieuw zijn en worden gebaseerd op een verbeterde versie van het MQB platform (Evo genaamd). Daarmee is optioneel autonoom rijden op niveau 3 en 4 mogelijk. Er staat geen volledig elektrische versie op het programma. Wie een emissievrije SUV van Volkswagen zoekt, dient de toekomstige ID.4 te bestellen. Net als de jongste Golf krijgt de Tiguan III een lagere, duikende motorkap. Daarmee wil Volkswagen de SUV een minder agressieve uitstraling geven.

Reageren is niet mogelijk.