Ook Skoda Octavia getroffen door levering stop

0

In navolging van Volkswagen stopt Skoda tijdelijk met de levering van haar nieuwe C segment middenklasser. De Octavia heeft namelijk net als de jongste Golf te kampen met hetzelfde softwareprobleem.

Volkswagen besloot eind vorige week tijdelijk te stoppen met het leveren van de nieuwe Golf. In de software van de Online Connectivity Unit (OCU) zit namelijk een fout. De betreffende regeleenheid moet er onder meer voor zorgen dat er automatisch naar hulpdiensten wordt gebeld als er een ongeval plaatsvindt. Dit systeem zou niet correct functioneren. Skoda heeft nu verklaard dat ook de Octavia last heeft van deze softwarematige perikelen.

Daarom worden door de Tsjechische dochter van Volkswagen dezelfde maatregelen getroffen als het moederbedrijf. Dit betekent dat de levering van de Skoda Octavia in navolging van die van de Volkswagen Golf tijdelijk gestaakt is. Momenteel controleren de andere dochters Audi en Seat of de nieuwe A3 Sportback respectievelijk Leon ook te kampen hebben met hetzelfde softwareprobleem met het zogeheten E-Call systeem. Daardoor kunnen rijders van een Golf of Octavia (en waarschijnlijk ook de nieuwe A3 Sportback of Leon) er niet op vertrouwen dat de hulpdiensten ook daadwerkelijk gebeld worden bij een ongeval. Een dergelijk veiligheidssysteem is al circa 2 jaar verplicht voor auto’s die op de Europese markt verkocht worden. Auto’s mogen dus niet de openbare weg op zonder deze redder in nood.

De Golf, Octavia, A3 Sportback en Leon delen hun technische basis met elkaar en maken gebruik van hetzelfde MQB onderstel. Het zou dus niet verrassend zijn als het complete kwartet modellen met hetzelfde euvel kampt en dat ook die auto’s te maken krijgen met een levering stop totdat het probleem uit de lucht is. Van de nieuwe Golf 8 zijn tot nu toe zo’n 30.000 exemplaren afgeleverd. Die moeten allemaal terug naar de garage. Nieuwe exemplaren blijven voorlopig bij Volkswagen in de fabriek staan, want het softwareprobleem moet eerst gefikst worden.

Volkswagen heeft de laatste tijd vaker te maken met softwareproblemen. Er werd al eerder door Autointernationaal.nl bericht dat de volledig elektrische ID.3 te maken heeft met dergelijke kinderziektes, waardoor de levering is vertraagd van het tweede kwartaal naar het derde kwartaal. Over deze middenklasser zei een woordvoerder van Volkswagen: “Voordat wij de eerste auto’s aan klanten leveren, zullen we een software update uitvoeren, zodat de auto de nieuwste versie bevat”.

In Wolfsburg is men jaloers op de technologie die de modellen van Tesla aan boord heeft. Met name op de software die ‘via de lucht’ een update kan ondergaan. Volkswagen probeert nu een inhaalslag te maken, maar de les die de autofabrikant nu geleerd heeft is vooral: haastige spoed is zelden goed. Tesla laat zich dankzij haar jarenlange voorsprong op software gebied niet zo gemakkelijk inhalen. Zeker niet met de Golf of ID.3.

Reageren is niet mogelijk.