Volkswagen Tiguan Allspace slaat aanval Mercedes-Benz GLB af

0

Trein, vliegtuig en veerboot zullen in 2020 niet populair zijn bij mensen die met hun hele gezin op vakantie willen. Met zijn avontuurlijke snuit en 7 zitplaatsen hoopt de nieuwe Mercedes-Benz GLB daarvan te profiteren, maar hij zal de Volkswagen Tiguan Allspace op de route naar de zon moeten trotseren: wat is de beste SUV om met jouw gezin in lockdown te gaan?

En dit is 7! Na de compacte A klasse (hatchback en Limousine), de CLA (4-deurs Coupé en Shooting Brake), de B klasse voor diegenen die de MPV nog niet hebben afgezworen en de tweede generatie GLA, is hier de Mercedes-Benz GLB: het zevende model dat op het MFA2 platform rust. De bodemplaat werd in 2018 door de A klasse ingewijd en bracht het inmiddels wereldberoemde dashboard met gigantische schermen, intelligente stembesturing en navigatie met Augmented Reality. Al die zaken biedt de nieuwe GLB ook.

Deze nieuwe GLB vervangt geen enkel bestaand model uit het uitgestrekte Mercedes-Benz assortiment, maar vult het gat tussen de op handen zijnde, nieuw GLA en de chique GLC. Zijn belangrijkste verkoopargument: 2 extra stoelen die verborgen zitten in de kofferbak. Dat is genoeg om de BMW 2-serie Gran Tourer (een ‘vulgaire’ MPV) te overtreffen en om modellen als de Land Rover Discovery Sport, Peugeot 5008 en Volkswagen Tiguan Allspace uit te dagen voor een wedstrijd. In dit duel neemt hij het op tegen zijn landgenoot.

Terwijl de nieuwe GLB in één maat (4,63 meter) wordt verkocht, blijft de Tiguan Allspace een verlengde versie van de klassieke variant: dezelfde aanduiding, hetzelfde uiterlijk, hetzelfde dashboard, maar een carrosserielengte die werd opgerekt van 4,49 meter tot 4,70 meter om het koffervolume te vergroten en om plaats te bieden aan 2 kleine stoelen op de derde rij. Dit alles tegen een meerprijs van 2.200 à 2.600 euro in vergelijking met de gewone Tiguan die hem ook zijn motoren en transmissies.

Voor deze vergelijkende test met de GLB is de Tiguan Allspace 2.0 TDI 150 pk met 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling uitgekozen. Die kost als Highline Business R 53.256 euro, maar de prijs loopt snel op als je aan de slag gaat met de optielijst. Tot voor kort kon de Tiguan Allspace 2.0 TDI ook geleverd worden met 4Motion vierwielaandrijving en in een 240 pk versie van de dezelfde krachtbron met dubbele turbo’s, maar die zijn door de importeur uit de prijslijst gehaald.

Met zijn 2,0 liter dieselmotor van 150 pk die standaard gekoppeld is aan een 8-traps automaat met dubbele koppeling, kost de Mercedes-Benz GLB 200d minimaal 55.049 euro. Flink meer dus dan de Volkswagen en dan moet het pakkettenfeest nog beginnen. Ook voor de derde zit rij moet worden bijbetaald. De testauto was uitgevoerd als AMG Line. Voor deze exterieurafwerking rekent Mercedes-Benz 5.808 euro. Wie snel is kan voor minder geld (5.633 euro) de GLB echter in Edition 1 tenue bestellen. Dan is de Duitser van nog meer toeters en bellen voorzien. Zijn hogere prijs compenseert de GLB voor een klein deel met een hogere restwaarde na 3 jaar en 60.000 km, maar niet helemaal.

Als Highline Business R biedt de Tiguan Allspace zaken als adaptieve cruise controle, het Executive pakket (inclusief o.a navigatie, een achteruit rij camera, digitale radio-ontvangst en diefstalalarm), het Active Info Display, een verwarmbare voorruit en het R Line exterieur pakket inclusief 19 inch Sebring velgen. In AMG Line vorm is de Mercedes-Benz GLB uitgerust met sportstoelen met verstelbare hoofdsteun, een bagagenet aan de rugleuningen van de voorstoelen die net als de rest van het meubilair bekleed zijn met lederlook microvezel, een 3-spaaks multifunctioneel sportstuur dat aan de onderzijde is afgevlakt en dat voorzien is van ’touch control’ knoppen, AMG sportpedalen van geborsteld roestvrij staal met rubber noppen, en automatische airconditioning.

Zonder zijn zeer platte motorkap, duidelijk zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel, zou de Mercedes-Benz GLB door kunnen gaan voor een eenvoudige sedan: de stoelen staan weliswaar wat hoger, maar dankzij het verstelbare stuur is een sportieve zitpositie snel gevonden. Om jou helemaal in de juiste sfeer te brengen, is het dashboard voorzien van agressief ogende ventilatieroosters in de vorm van een propeller. Direct vanaf de eerste afgelegde kilometers merk je dat ook de onderstel afstelling sportief is.

Ondanks de 1.680 kg die de Mercedes-Benz in de weegschaal legt, profiteert de 150 pk sterke GLB in dieselvorm van een goed gekozen koppelafgifte (320 Nm vanaf 1.200 toeren). Dat stelt de Duitser in staat om zonder traagheid te versnellen. Bonuspunten verdient de GLB 200d met het feit dat hij tijdens de test slechts 6,5 liter diesel per 100 km verstookte, oftewel 1 liter minder dan de Tiguan Allspace 2.0 TDI. De gerobotiseerde versnellingsbak van de Mercedes-Benz schakelt snel op én terug.

De stugge ophanging voorkomt dat de carrosserie op tempo gaat deinen, of overhellen in bochten, maar de vering heeft wel een beetje een ‘droog’ karakter. De 235/50 R19 banden van de AMG Line uitvoering doen hierbij ook een duit in het zakje en het brede rubber versterkt de rolgeluiden. Ook de stoelen hebben een ‘stevig’ karakter. In deze configuratie is de GLB echter geen vermoeiende SUV: de lichte besturing en de trillingsarme diesel bij lage snelheid vergemakkelijken de ritten in de stad en de prachtige beheersing van windgeruis siert de snelwegsessies. Dankzij de strakke ophanging hoef je niet bang te zijn voor een bochtig parcours, ook al zouden fijnproevers een meer directe besturing en een betere zijdelingse ondersteuning van de sportstoelen op prijs stellen. We nemen immers niet elke dag familie en bagage mee aan boord … Of de optionele (1.200 euro), adaptieve dempers een aanrader zijn, is een kwestie van smaak. In Comfort modus zorgen die namelijk juist voor een erg weke ophanging.

Als de GLB geen Formule 1 racewagen is, dan is de Tiguan Allspace niet eens een GTI. De progressieve besturing (directer, maar een optie van 255 euro) compenseert niet de matige grip van de vooras in bochten, de rol neigingen van de Volkswagen zijn meer uitgesproken en de DSG automaat met dubbele koppeling is weliswaar snel in handmatige modus, maar wist niet de relatieve luiheid van de dieselmotor bij lage toerentallen. Opvallend, want het blok levert meer koppel (340 Nm). Maar goed, dat is pas bij 1.750 toeren beschikbaar en daarnaast moet de Tiguan Allspace een hoger gewicht verplaatsen (1.750 kg oftewel 70 kg meer dan de GLB). Maar het grootste puntenverlies wordt veroorzaakt door het gebrek aan discretie van de TDI dieselmotor, vooral als er versneld moet worden. Dat de Tiguan Allspace zich hiermee zou diskwalificeren, is echter te voorbarig.

De Tiguan Allspace mag dan minder dynamisch zijn om mee te rijden, hij is wel comfortabeler dan de GLB. De Volkswagen maakt een inhaalslag op het gebied van soepel rijden; een kwaliteit die veel belangrijker is als het gaat om het vervoeren van jouw gezin tijdens lange reizen. Bij constante snelheid met 130 km/u gaat de TDI in een soort Mute modus en spint hij iets minder dan de Mercedes-Benz dieselmotor. Op aangetaste bestrating absorberen de zachtere stoelen en de optionele adaptieve dempers (1.245 euro) de wegvervorming beter, ondanks de grote 20 inch wielen van mijn testmodel.

Beide SUV modellen profiteren van een meer verfijnd Stop & Start systeem (soepeler bij herstarten als de motor is uitgeschakeld; het werkt tot 6 km/u) en een 360 graden parkeer camera om krassen op het plaatwerk van deze prachtige baby’s te voorkomen. Het gaat hierbij overigens wel om een optie: 410 euro voor de Volkswagen en Mercedes-Benz trekt jouw portemonnee voor 550 extra leeg.

Aan de knoppen zitten van een recente Mercedes, zorgt altijd voor een bijzonder effect. Als je het optionele 10 inch digitale instrumentarium hebt aangevinkt in plaats van het standaard 7 inch display (550 euro, maar inbegrepen in het interessante Premium pakket voor 3.630 euro), komt het dashboard feitelijk neer op 2 grote schermen achter elkaar. Zij vormen zondermeer een modern en verfijnd geheel. Het aantal menu’s, submenu’s en weergave modi grenst helaas aan onredelijkheid en zal zelfs hightech fanatici te veel van het goede zijn. Het is helaas (te) vaak nodig om je ogen van de weg te halen, ondanks de veelheid aan bedieningselementen (gevoelige knoppen op het stuur, een touch pad voor de armleuning en een centraal touch screen), maar gelukkig is er ook de beroemde stemassistent “Hey, Mercedes!”. Hiermee kan jij de ventilatie aanpassen, een bestemming invoeren of het weer verkennen met een eenvoudig verzoek.

Jammer is dat je bepaalde rij hulpmiddelen niet kan deactiveren. Dat leidt tot parkeerpiepjes in de stad en, asymmetrisch remmen bij een lichte lijnkruising op de weg. Soms te ijverig en vaak vervelend. Maar de nieuwe GLB weet gelukkig ook te plezieren. Zo zijn er vele opbergruimtes, vooral tussen de stoelen omdat de automatische versnellingsbak zich vanachter het stuur laat bedienen. Echter, als het om slimme oplossingen gaat, moet de Mercedes-Benz zijn meerdere toch in de Volkswagen erkennen.


Aan boord van de Tiguan Allspace ga je een stap terug in de tijd, ondanks de aanwezigheid van een 10,25 inch digitaal instrumentarium (standaard) en een 9,2 inch centraal touch screen (in plaats van 8 inch in een 1.350 euro kostend pakket). Zijn enorme dashboard maakt een ouderwetse indruk als je net de GLB hebt verlaten. Ook het meubilair oogt minder bijzonder dan dat van de Mercedes-Benz, al is dat schijn: de kwaliteit is perfect gelijkwaardig. De bediening van de Volkswagen vergt minder hoofdbrekens dan die van de Mercedes. Het onthouden van een radiostation, het wijzigen van de weergave van de tellers of het activeren van de rij hulpmiddelen vereist maximaal 2 keer drukken op een (virtuele) toets, terwijl de goede oude ventilatieknoppen (waarvan de jongste Golf afscheid heeft genomen …) bewijzen dat bruikbaarheid wordt vaak geboren uit eenvoud. De royale opbergruimtes maken de aantrekkingskracht van de Tiguan Allspace compleet. Vooral in de deuren zitten gigantische vakken.

Bij zowel de GLB als de Tiguan Allspace kan men de achterbank naar achteren schuiven, waardoor sommige limousines het nakijken hebben als het gaan om beenruimte op de tweede rij. Grote tieners kunnen hun benen bijna tot onder de voorstoelen uitstrekken en/of de rugleuning schuiner zetten om dutjes te vergemakkelijken. De grote zijramen versterken de gevoel van ruimte.

Ondanks de enorme kwetsbare achterdeuren op parkeerplaatsen van supermarkten, is de Tiguan Allspace per saldo toch praktischer dankzij langere, beter steunende stoelen, een effectievere airconditioning, een minder oncomfortabele centrale zitplaats achterin (maar de tunnel op de vloer en de stevige rugleuning nodigen desalniettemin niet uit om aldaar plaats te nemen; althans niet voor lange reizen) en een groot centraal opbergvak met geïntegreerde bekerhouder (geïnspireerd op minibusjes).

Het lachen in beide SUV vergaat je echter snel zodra je de achterste zitplaatsen onder de loep neemt, omdat bij zowel de GLB als de Tiguan Allspace de 6de en 7de zitplaats gedoemd zijn tot het creëren van problemen in plaats van het oplossen daarvan: je zit zeer dicht bij de grond (met als gevolg gegarandeerd in 5 minuten zere billen), de hoofdruimte is beperkt (met name in de Volkswagen), de bereikbaarheid is (te) smal (met name in de GLB, waar de bank stevig gesjor vereist om terug te keren naar de beginpositie).

Met 7 cm minder lengte moet de GLB genoegen nemen met de tweede plek op het onderdeel bagageruimte: er is 500 liter beschikbaar bij 5 zitplaatsen en slechts 130 liter in 7-zits configuratie, tegen 700 liter respectievelijk 230 liter voor de Tiguan Allspace. De laatste biedt bovendien de mogelijkheid om de rugleuningen van de tweede rij vanuit de kofferbak neer te klappen en weer rechtop te zetten. De Volkswagen heeft bovendien een omklapbare rugleuning voor de stoel rechtsvoor (niet beschikbaar voor de AMG Line sportzetels van de GLB) die de laadlengte vergroot tot 2,80 meter (gemeten van de achterklep tot aan het dashboard). Zoals gezegd een echte minibus …

 

Conclusie

Spectaculair om naar te kijken, dynamisch om te rijden, voorzien van een prettigere aandrijflijn, zuiniger en in basisuitvoering niet veel duurder dan de hier geteste Tiguan Allspace, leek de nieuwe GLB op de goede weg te zijn, ook omdat hij op de tweede rij royaal plek biedt en een veel modernere cockpit heeft. Maar wij hebben hier te maken met 7-persoons SUV modellen en in die context weegt het gebruiksgemak voor het hele gezin zwaar.

Het is de langere Volkswagen die dan de beste papieren in huis heeft: comfortabeler, ruimer, modulair en eenvoudiger om mee te leven (foutloze ergonomie, betere toegang tot de 3de rij die bovendien minder krap is, grotere kofferbak). De Tiguan Allspace heeft bovendien een (standaard)uitrusting die de beste minibusjes waardig is (opklapbare rugleuning van de stoel rechtsvoor, vliegtuigtafeltjes achterin). En wat er dan nog extra op de optielijst aangevinkt moet worden, is minder prijzig.

Een auto kopen is zelden een rationele handeling, maar klanten moeten op hun hoede zijn om een ​​Volkswagen te betalen voor een prijs waarvoor je een 3 jaar jongere / versere Mercedes-Benz kan aanschaffen. Hoeft dat hele AMG Line gebeuren niet voor jou, dan kan de GLB alsnog de betere keus zijn. Zeker als je een discreet opererende motor op prijs stelt. Voor Volkswagen betekent deze constatering dat het een goede zaak zou zijn als de op handen zijnde facelift van de Tiguan (Allspace) voor een sexy verjongingskuur zorgt. Tot die tijd zou je bij de dealer mooie kortingen moeten kunnen bedingen voor het huidige model …

Reageren is niet mogelijk.