Hoog bezoek voor Fiat 500 Elettrica

0

Wat 5 december voor Nederland is, is 4 juli voor Italië. Er is weliswaar geen sprake van een kinderfeest, maar Italianen zijn dan als een kind zo blij dat 63 jaar geleden op die datum de Fiat 500 werd gepresenteerd. Dat model werd niet alleen een groot verkoopsucces, maar zorgde er ook voor dat de gewone man in Italië zijn scooter kon inruilen voor een auto.

In Duitsland en diverse andere landen in Noordwest Europa gaf de Volkswagen Kever de doorsnee burger ‘vier wielen’ (al was er daarbij ook een rol weggelegd voor microauto’s als de Goggomobil), in Frankrijk moest de buit worden verdeeld tussen de Citroën 2CV en de Renault 4CV, in Groot-Brittannië was er evenmin sprake van een dominante speler (al deden de Austin A30, de Ford Anglia en de Morris Minor) daar wel een poging toe en wij hadden, tja , de DAF. Dat keurig gelijnde gezinswagentje kwam precies op het goede moment, maar de gebroeders Van Doorne gooiden hun eigen imagoglazen in door in aanwezigheid van fotografen de sleutels van het eerste exemplaar te overhandigen aan een korsetdragende oude vrijster. Zij was weliswaar de eerste vrouwelijke burgemeester in Nederland (van een of ander gehucht in Brabant), maar daarmee was de toon voor wat betreft de doelgroep gezet en is het nooit meer goed gekomen met de status van de DAF.

Maar laten wij terugkeren naar Italië, waar 4 juli zoals gezegd elk jaar een bijzondere dag is. In dit kader heeft Fiat haar nieuwe elektrische 500 aan de president van het land gepresenteerd, 63 jaar na de onthulling van het origineel. In de tussentijd heeft Fiat slechts 1 keer eerder (in 2007) een nieuwe interpretatie van de 500 gepresenteerd dus er is sprake van een bijzonder moment (de 126 verwierf meer faam in Polen en de Panda uit 1980 was vanwege zijn hoekige vorm minder aaibaar). Dat de Italiaanse president de moeite nam om voor de camera plaats te nemen achter het stuur van de nieuwe 500 in de aanwezigheid van hotemetoten van Fiat, kan niet los worden gezien van het feit dat het model anders dan de editie uit 2007 in eigen land zal worden gebouwd. Dat betekent natuurlijk werkgelegenheid!

Fiat is lange tijd verstoken geweest van nieuwe modellen in Europa. Dat kwam omdat moederbedrijf FCA er amper geld aan meende te kunnen verdienen. Die zette zijn kaarten liever in op Jeep en de premium divisie (Alfa Romeo en Maserati). In het laatste geval zou er gesproken kunnen worden van ‘wedden op het verkeerde paard’ want de investeringen in deze Italiaanse automerken hebben niet geleid tot een indrukwekkende toename van de verkopen. Om het zachtjes uit te drukken. Jeep kon, niet in de laatste plaats dankzij de toevoeging van de relatief betaalbare Renegade aan het gamma, de laatste jaren flink groeien, maar lijkt nu het afzetplafond bereikt te hebben. Dat komt doordat in Europa de interesse voor (deels) elektrische auto’s momenteel met de dag toeneemt. En een stekker hybride Renegade met een prijskaartje van 43.990 euro is niet de goede manier om de particuliere rijder te verleiden.

Die rol zou wel weggelegd kunnen zijn voor de nieuwe Fiat 500. En hoe meer exemplaren daarvan gekocht worden, des te beter de Italiaanse economie in staat zal zijn om te verstellen van de corona pandemie die in het land stevig heeft huisgehouden. Dus dat een belangrijk automodel als de Fiat 500 uitgerekend in dit crisisjaar een nieuwe gedaante aanneemt, is een vreugdevolle gebeurtenis. Voor Italië en iedereen die het land een warm hart toedraagt.

President Sergio Mattarella mocht in aanloop naar ‘feestdag 4 juli’ in de Quirinale residentie de top van FCA ontvangen en de nieuwe elektrische 500 van dichtbij bekijken. Diplomatiek sprak hij (natuurlijk) woorden van goedkeuring en bedankte hij op traditionele wijze niet alleen het topmanagement van Fiat (John Elkann als president van FCA, Pietro Gorlier die verantwoordelijk is voor de Europese concernactiviteiten, Olivier Francois, de merkchef van Fiat en Daniele Chiari die de institutionele betrekkingen van FCA in zijn takenpakket heeft), maar ook enkele productiekrachten uit de Mirafiori fabriek, evenals projectleiders die aan de ontwikkeling van dit belangrijke nieuwe model hebben gewerkt. In de late namiddag volgde een soortgelijke ontmoeting (met mondkapje) met Giuseppe Conte, de premier van het land. “Een Italiaans icoon omarmt de energietransitie”, aldus de bewoner van het Palazzo Chigi via Twitter. Mirafiori is sinds lange tijd weer de geboorteplek van een Fiat. Na modellen als de Uno, Croma, Multipla en Stilo waren het enkel de dochtermerken Alfa Romeo en Maserati die gebruikmaakten van de fabriek. Sinds 1939 worden er auto’s in Mirafiori faciliteit gebouwd.

Op 4 juli is de Fiat 500 jarig en dan zal Lingotto het officiële startschot geven voor de introductie van de elektrische nieuweling. Dan zal de pers nader kennis kunnen maken met de nieuwe generatie van de Italiaanse volksauto. Duitsland had zijn Volkswagen Kever en maakt zich nu op voor de marktintroductie van de ID.3, maar dat model heeft de kille uitstraling van een koelkast (en zo ziet hij er ook een beetje uit). De Fiat 500E is een klassieke schoonheid.

In een wereld zonder corona virus, had de presentatie al afgelopen maart op de autosalon van Genève plaatsgevonden. Maar de realiteit van Covid-19 heeft ons met het neus op de feiten gedrukt dat veel in de wereld maakbaar is, maar niet alles. De beroemde Zwitserse autoshow lijkt, in ieder geval voor wat betreft de editie van volgend jaar, een slachtoffer geworden te zijn van de pandemie. Het is te hopen dat deze belangrijke nieuwe Fiat een gezond verkoopleven te wachten staat.

De 500 die aan de president van de Italiaanse republiek werd getoond, was een exemplaar van de gelimiteerde La Prima serie met cabrioletcarrosserie in Celestial Blue kleurstelling. Conte zou later achter het stuur van de gesloten variant stappen. Ongeacht de koetswerkvorm schrijft de nieuwe elektrische auto uit Turijn geschiedenis: de klassieke ‘Nuova 500’ uit 1957 deed dat en zijn erfgenaam uit 2007, die nog steeds in grote aantallen wordt verkocht, eveneens. Wat dit betreft is 4 juli het ideale moment voor deze belangrijke lancering.

De 500 Elettrica is uitgerust met een 42 kWh batterij die een actieradius tot 320 km mogelijk maakt (400 km als je alleen in de stad rijdt, volgens Fiat). Het vermogen van de elektromotor bedraagt 118 pk. De elektrische 500 heeft een topsnelheid van 150 km/u en sprint in slechts 9 seconden naar 100 km/u. Maar belangrijker voor Italianen die in door stoplichter overwoekerde steden wonen zal zijn dat hij in afgerond 3 seconden op 50 km/u zit.

De bestuurder kan kiezen uit 3 rij programma’s, genaamd Normaal, Range en Sherpa. Met name de tweede modus stimuleert het regeneratieve remmen door de Fiat te laten vertragen zonder gebruik te maken van de remmen, terwijl de derde stand het algehele energieverbruik optimaliseert om de actieradius te vergroten. De airconditioning wordt hiertoe desnoods uitgeschakeld. De 500 Elettrica kan snel worden opgeladen met een gelijkstroomsysteem met een vermogen van 85 kW, waarmee men in slechts 35 minuten tot 80 procent van de batterijcapaciteit kan herstellen.

Dit apparaat, dat normaal gesproken optioneel is, maakt deel uit van de standaarduitrusting van de La Prima lancering editie, evenals geavanceerde rij hulptechniek die deze kleine stadsauto de mogelijkheid geeft om op niveau semiautonoom te prijzen. De prijzen beginnen bij 35.900 euro. De cabrioletversie is 3 mille duurder. Daar kan de doorsnee Italiaan een flinke kluif aan hebben, maar gelukkig komen er later ook goedkopere versies. In Frankrijk, na de fusie van FCA met branchegenoot PSA de tweede thuismarkt van Fiat, is een dergelijke uitvoering al te koop voor omgerekend 30.900 euro.

Reageren is niet mogelijk.