In detail: de facelift van de Volkswagen Tiguan

0

Maak kennis met de vernieuwde Volkswagen Tiguan. De tweede generatie van de zeer succesvolle Duitse SUV kwam 4 jaar geleden op de markt (het origineel stamt uit 2007) en dan ben je als auto toe aan een opfrisbeurt. Niet dat de verkopen te wensen overlieten, want de Tiguan is een schot in de roos. Volkswagen heeft inmiddels in 13 jaar tijd afgerond 6 miljoen exemplaren van de SUV gebouwd. Vorig jaar was 1 op de 7 verkochte auto’s van het merk een Tiguan. Toen gingen er wereldwijd net geen 911.000 exemplaren over de toonbank. In Europa was de Tiguan niet alleen de populairste Volkswagen, maar volgens de fabrikant ook segmentleider. Dat succes wil Volkswagen nu vasthouden met een facelift van haar populaire SUV.

Optisch zijn er nauwelijks verschillen met de editie vóór de facelift. Wel kruipt de vernieuwde Tiguan optisch iets dichter tegen de T-Roc aan. Dat doet hij met een hogere motorkap, een bredere grille en hertekende, rondere bumpers. Tegelijkertijd werden de koplampen smaller en werden ze voorzien van een andere indeling. Onder de streep levert dit voor de Tiguan een stoerder uiterlijk op.

Op de achterzijde is de type-aanduiding direct onder het nieuwe 2D merklogo op de kofferklep geplaatst. De modelnaam Tiguan is voortaan niet meer rechts op de klep, maar onder dit embleem geschreven. De lichtunits kregen een andere indeling. De R-Line uitvoering wil met 2 elementen in de bumper de suggestie wekken dat aan weerszijden van de kont partij uitlaat eindstukken zitten. Standaard is de vernieuwde Tiguan voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen. Optioneel is LED Matrix techniek voor de koplampen, die met de uitlopers naar de wielkasten associaties oproept met de exemplaren van de jongste Golf.

Het interieur van de vernieuwde Tiguan biedt evenmin schokkend nieuws. Wel werd het binnenwerk net als bij de recent bijgepunte Arteon up-to-date gebracht met het modernere MIB3 infomediasysteem. Onder meer stembesturing en het draadloos verbinden van apps op de smartphone behoren tot de mogelijkheden. In samenwerking met Harman/Kardon is er ook een nieuw audiosysteem ontwikkeld. De Tiguan is optioneel verkrijgbaar met sfeerverlichting waarbij keuze is uit 30 kleuren.

Conform de dashboardfilosofie van Volkswagen is het aantal knoppen verminderd. In plaats hiervan dient de bestuurder van de vernieuwde Tiguan gebruik te gaan maken van aanraakschermen en -toetsen. Voor het wijzigen van de interieurtemperatuur dient men op een paneel een veegbeweging te maken. De modeljaar 2021 editie van de SUV beschikt ook over een nieuw stuurwiel. Dat kan tegen meerprijs worden voorzien van aanraakvelden.

Van onder de motorkap valt er echter groot nieuws te melden. Volkswagen introduceert onder de naam eHybrid namelijk een stekker hybride uitvoering van de Tiguan. Die is voorzien van de aandrijflijn van de Golf GTE. Kenners weten dat het dan gaat om een 1,4 liter TSI blok dat geassisteerd wordt door een elektromotor, met als resultaat een systeemvermogen van 245 pk. Schakelen gaat met een 6-traps DSG automaat. De Tiguan eHybrid kan dankzij de aanwezigheid van een 13 kWh groot accupakket 50 kilometer emissievrij rijden (gemeten volgens de WLTP methode). De topsnelheid in elektrische modus bedraagt 130 km/u.

Ander aandrijfnieuws betreft de toevoeging van een extra (tweede) SCR katalysator aan het 2,0 liter TDI dieselblok om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals NOx te verminderen. Deze motor is voortaan van het Evo type.

Niet alleen de eHybrid uitvoering is nieuw, want Volkswagen lanceert ook de Tiguan R. Ook deze uitvoering beschikt over een bekende aandrijflijn: de 320 pk / 420 Nm variant van de 2.0 TSI motor die onlangs in de eveneens nieuwe Arteon R debuteerde. De krachtbron wordt ook in de Tiguan gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat. Verder beschikt de Tiguan R net als de soortgelijke uitvoering van de Arteon over R-Performance Torque Vectoring, waardoor al het koppel in bochten naar de wielen met de meeste grip kan worden gestuurd.

De prestatiecijfers deelt Volkswagen op een later moment mee. Vanuit Wolfsburg laat men nu al weten dat de Tiguan R voorzien is van een adaptief sportonderstel, waardoor hij 10 millimeter lager boven het asfalt hangt. Remschijven in het formaat 18 inch zijn eveneens standaard, evenals specifieke bumpers. Om de Tiguan R in akoestisch opzicht helemaal af te maken, kan hij door Volkswagen worden uitgerust met een uitlaatsysteem van Akrapovič. Een set van 4 pijpen is sowieso standaard.

Het interieur van de Tiguan R is onder meer aangekleed met een sportstuur en met sportstoelen die voorzien zijn van geïntegreerde hoofdsteunen.

De vernieuwde Tiguan beschikt net als de gefacelifte Passat en de herziene Arteon over Travel Assist. Dat is een systeem waarmee men semi autonoom tot een snelheid van 210 km/u de Volkswagen zijn gang kan laten gaan. Althans, voor wat betreft accelereren, afremmen en sturen. Wel moet de bestuurder zijn handen aan het stuur houden. Doet hij dit niet, dan start de Tiguan na 10 seconden een visuele en hoorbare klaagzang. In combinatie met een DSG automaat werkt het systeem vanuit stilstand, en bij exemplaren van de SUV met een handbak vanaf 30 km/u.

De vernieuwde Tiguan verschijnt eind dit jaar bij de Nederlandse dealers in de showroom. Prijzen maakt Volkswagen in aanloop naar de marktintroductie bekend. De vernieuwde Tiguan wordt leverbaar in een naamloze basisuitvoering en daarnaast als Life, Elegance en R-Line (het blauwgroene exemplaar op de foto’s). Welke motorversies er precies in Nederland leverbaar worden, is op het moment van dit schrijven nog niet bekend. De Allspace uitvoering zal dezelfde optische wijzigingen en een identieke interieur upgrade ondergaan, maar die wordt waarschijnlijk niet leverbaar als Tiguan R.

 

Reageren is niet mogelijk.