Coupé SUV voor China: Volkswagen Tiguan X

0

Volkswagen heeft eindelijk het verkooppotentieel van de SUV met de daklijn van een coupé ontdekt. Zij heeft namelijk deze Tiguan X gepresenteerd. De aflopende daklijn zorgt voor een meer dynamische look, net als bij de Audi Q3 Sportback. Maar omdat Volkswagen geen familietwist wil, zal de Tiguan X niet in Europa op de markt worden gebracht.

Volkswagen lanceert de Tiguan X alleen in China. Ook zustermerk Skoda heeft in dit Aziatische land een coupé-SUV in het gamma zitten die je hier niet kan kopen: de Kodiaq GT. De voorzijde van de Tiguan X is identiek aan die van de gewone versie; tot aan de B-stijl verschillen beide carrosserievarianten niet van elkaar. Het front van de splinternieuwe Volkswagen komt vrijwel helemaal overeen met dat van de kort geleden gefacelifte Tiguan, inclusief de chroomstrips in C vorm in de voorbumper.

Maar daarna gaat het er bij de Chinese nieuweling een stuk schuiner aan toe, met als gevolg dat de hele achterpartij er complet anders uit ziet dan wij van de Volkswagen gewend zijn. Zo zijn er nieuwe achterlichtunits. Die zijn met elkaar verbonden door een rode lichtbalk met daarin de naam van het model. Het op deze foto’s zichtbare exemplaar is gezien het bumperwerk en de ‘R’ in de grille uitgevoerd als R-Line. De Tiguan X wordt in China namelijk alleen in deze sportieve uitmonstering leverbaar.

De Tiguan X meet 4,77 meter lang en is daarmee 28 centimeter langer dan ‘onze’ Tiguan, in China staat ‘langer’ altijd gelijk aan ‘meer status’. Hij is dan ook gebaseerd op de Tiguan L met verlengde wielbasis, die eveneens enkel in China wordt geleverd. De X versie is verder 1,86 meter breed en 1,63 meter hoog. De wielbasis van de Tiguan X komt met 2,79 meter zoals gezegd overeen met die van die verlengde Tiguan L. De ‘korte’ (of gewone) Tiguan heeft 2,68 meter tussen zijn assen.

De X versie wordt leverbaar in 2 benzine-uitvoeringen: de 330 TSI en de 380 TSI. De eerste beschikt over 186 pk, terwijl de tweede 220 pk onder de kap heeft zitten. Beide motoren zijn gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat. De Tiguan X is door de joint venture SAIC-Volkswagen ontwikkeld. In China komt hij later dit jaar op de markt.

 

Reageren is niet mogelijk.