De Peugeot 3008 PSE lust de Volkswagen Tiguan R rauw. Maar voor hoe lang?

0

Peugeot heeft haar succesvolle SUV model 3008 een facelift gegeven. Maar daarmee heeft men in Sochaux nog niet al het kruit verschoten, want in de pijplijn zit nog een (extra) krachtige variant. Gaat deze Peugeot 3008 PSE de Volkswagen Tiguan R knock-out slaan?

Autofabrikanten zijn druk bezig met elektrificatie van hun gamma, maar dit betekent niet dat de traditionele paardenkracht race voorbij is. Ook niet in het C SUV segment. Cupra wees in 2018 al de weg gewezen door onder eigen label 300 pk toe te kennen aan de Seat Ateca. Binnen de Volkswagen Groep krijgt de Spanjaard straks gezelschap van de Volkswagen Tiguan R. Met zijn recente facelift zal de Duitser binnenkort worden gemarkeerd met de inmiddels magische letter R om zijn 320 pk te legitimeren. Een vermogen dat de gemoderniseerde Peugeot 3008 minder begerenswaardig wil maken door op de niet al te lange termijn de aandrijflijn over te nemen van de langverwachte 508 Peugeot Sport Engineered.

Hoewel het verschil in vermogen slechts 40 pk bedraagt, is de weg daar naar toe heel verschillend. Voor de sportieve compacte SUV uit Duitsland, de Volkswagen Tiguan R, die in de komende maanden wordt verwacht, zal er vertrouwd worden op enkel een verbrandingsmotor, namelijk de 2.0 TSI unit. De filosofie van Peugeot is echter totaal anders. Dat moet ook wel, want in Sochaux ontwikkelt men geen auto’s meer met een longinhoud groter dan 1,6 liter. Dit betekent minder slagkracht dan de Duitse concurrent, want nu de 308 GTI is gesaneerd, ligt de limiet van het 1.6 PureTech blok op 225 pk. Maar Peugeot beschikt nog over een andere troef: stekker hybride techniek. Door de 1,6 liter unit te laten assisteren door 2 elektromotoren (op elke as een exemplaar; voor eentje van 109 pk en achter een collega die 204 pk levert), ontstaat onder de streep niet alleen vierwielaandrijving voor de 3008 PSE, maar ook een systeemvermogen van 360 ​​pk. Op papier is dat voldoende om de 320 pk sterke Volkswagen Tiguan R de nederlaag in een duel te bezorgen, want tegen de geëlektrificeerde cavalerie van de toekomstige Peugeot 3008 PSE kan hij niet op. Maar de Duitser zal het voordeel hebben van een eindeloze ademhaling, terwijl de Franse SUV sneller de handdoek in de ring zal moeten gooien als zijn (zwakke) batterij leegraakt. Gaande van 360 pk naar slechts 225 pk na enkele tientallen kilometers is er sprake van een vermogen verlies in hoog tempo. De benzinemotor staat er dan alleen voor en die zal het moeilijk hebben om het zware karkas te verplaatsen dat inherent is aan een PHEV architectuur. De Peugeot zal dus kunnen schitteren met superieure prestaties, maar die pret zal van korte duur zijn. De Volkswagen zal zich focussen op uithoudingsvermogen met altijd 320 pk beschikbaar.

Qua stijl is de Tiguan R het bewijs dat hij in de watten is gelegd door zijn ontwerpers en de luxe biedt om specifieke bumpers en velgen te gebruiken. Als de Peugeot 3008 PSE het pad van de soortgelijke uitvoering van de 508 volgt, moet het zich tevreden stellen met veel beperktere optische wijzigingen. Alleen de velgen, en mogelijk de grille, zullen worden aangepast, evenals de uitlaatopeningen rond een unieke diffusor. Maar de carrosserie krijgt fluorescerende gele kleur accenten (zoals de remklauwen) die speciaal voor toekomstige Peugeot Sport Engineered producties zijn ontwikkeld. Van zijn kant zal de cockpit van de 3008 PSE misschien demonstratiever blijken te zijn dan die van de Tiguan R. Imposante kuipstoelen zouden hun plaats kunnen vinden tegenover een dashboard dat leer, alcantara en koolstof combineert, allemaal verfraaid met verdere stiksels en ook hier fluorescerend gele accenten.

De onthulling van de Peugeot 3008 PSE wordt pas in 2021 verwacht, een paar maanden na de lancering van de 508 uitgerust met dezelfde aandrijflijn. Het management van het merk met het leeuw logo zou in eerste instantie de productie van deze krachtige SUV willen beperken tot 1.000 exemplaren, zoals dat ook het geval zal zijn voor de 508 PSE. Peugeot loopt daarmee op kousenvoeten. Voor het in Sochaux gevestigde bedrijf is het een kwestie van het minimaliseren van de investeringen en het observeren van de publieke ontvangst van het Peugeot Sport Engineered label, alvorens een meer ambitieuze productieoplage te overwegen.

Tot slot de prijs. Die belooft niet misselijk te worden, want de Peugeot 3008 kost in stekker hybride vorm met 300 pk al afgerond 55.000 euro. Dit betekent dat wij een toegangsticket mogen verwachten van tussen de 65.000 euro en 70.000 euro voor de 360 pk sterke PSE variant. Zal de imagoverbetering die Peugeot de afgelopen jaren heeft doorgemaakt voldoende zijn om klanten te overtuigen om zo’n groot bedrag te betalen om een 3008?

Reageren is niet mogelijk.