De Porsche 911 op zijn best: GT3

0

Porsche zal volgend jaar de GT3 versie van de jongste generatie 911 lanceren. Deze hardcore en atmosferische uitvoering belooft de spannendste uitvoering van de modelreeks te worden. Maak kennis met de 911 op zijn best.

Als basis dient het aluminium platvorm van de 992 generatie. Het is het meest stijve en lichtste onderstel dat ooit voor de 911 is gebruikt en daarmee een ideaal uitgangspunt voor de GT3 versie. Slechts 30 procent van de structuur bestaat uit staal en toch is de 911 in deze vorm beter tegen torsie bestand dan alle eerdere edities van de wereldberoemde sportwagen. Zelfs zonder rol kooi.

Voor de aandrijving zorgt een 4,0 liter variant van de bekende 6 cilinder boxer motor. In de 911 GT3 is het blok goed voor 510 pk. De toeren begrenzer grijpt pas in bij 9.000 krukasomwentelingen. Anders dan motoren van de concurrentie heeft de Porsche krachtbron geen virtuele akoestische ondersteuning nodig om het geluid smakelijk te laten zijn. Porsche is daar blij mee: dat scheelt weer gewicht. Het aantal kilo’s wordt ook beperkt doordat vierwielaandrijving ontbreekt.

Porsche heeft goede verkoopervaringen opgedaan met de enkel in handgeschakelde vorm leverbare Cayman GT4. Daarom zal de nieuwe 911 GT3 ook besteld kunnen worden met een handbak. Diegenen die het schakelwerk toch liever uitbesteden, kunnen opteren voor de PDK versie. Bij de RS uitvoering is deze automatische transmissie waarschijnlijk wel verplichte kost. Porsche werkt ook aan een Touring versie met de 911 GT3. Die doet het zonder grote achterspoiler.

 

Reageren is niet mogelijk.